«بخش خصوصی» حلقه مفقوده توسعه صنعت نفت و گاز

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه گفت: انرژی در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی را ایفاء می کند و این مهم به ویژه در بخش نفت و گاز بیشتر محسوس است. بدیهی است توسعه در این صنعت بدون سرمایه گذاری محقق نمی شود، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی ظرفیت مطلوبی است که می تواند باعث رشد و بالندگی دیگر صنایع را نیز موجب شود.
وی افزود: در این راستا توجه به توانمندی های استان های جنوبی چون خوزستان، بوشهر، هرمزگان و… از اهمیتی خاص برخوردار است چرا که بخش عظیمی از انرژی کشور از این استانها تامین می شود و سهم عمده ای نیز در تامین درآمدهای ارزی و ریالی کشور را به خود اختصاص داده اند. در حال حاضر کریدور جنوب در استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان معدن ذخایر نفت و گاز کشور هستند و میتوانند شرایط مناسبی برای کشور فراهم آورند.
سنگدوینی اضافه کرد: قطعاً همگان به این امر اشراف دارند که بیش از ۷۰ درصد منابع مالی کشور از نفت و گاز است یعنی اگر ۲هزار ۵۶۰ همت بودجه در اختیار داریم حدود هفتاد درصد آن از طریق نفت و به صورت مشخص،از وزارت نفت عملیاتی و نهایی می شود که حاکی از وظیفه خطیر این وزارتخانه در دایره توسعه اقتصادی است و بر این اساس نیازمند به کارگرفتن تمام ظرفیت ها و توانمندی ها و رصد و نظارت بر چگونگی عملکرد سازمان های زیرمجموعه است. از این رو باید شرایطی ایجاد شود تا اقتصاد مناطق نفت خیز کشور و شرایط برای حرکت در مسیر رشد تقویت شود و به تبع آن اقتصاد کشور در سطح کلان قدرتمند شود . بدیهی است نهادها و سازمان های ذیربط باید با حمایت و دعوت از سرمایه گذاران در بخش خصوصی و … برای حضور در بخش نفت و گاز و صنایع وابسته، بستر مناسب برای رونق فعالیت در این حوزه ها را ایجاد کنند تا بتوانیم پرقدرت در توسعه اقتصادی حرکت کنیم.
او ادامه داد : قطعاً دعوت از سرمایه داران گام نخست و اقدامی مطلوب محسوب می شود، اما تصمیمات و برنامه ریزی ها در بخش صنعت نفت و گاز و البته به صورت کلان «انرژی» می تواند مسیر رشد یا بالعکس را شکل دهند، بر این اساس باید از مدیران قوی و کارآمد که دایره ارتباطات و توانمندی های مناسبی برای رونق سرمایه گذاری و دعوت از سرمایه گذاران را دارند، در سطوح مختلف وزارت نفت و همچنین استانها به کار گرفته شوند که علاوه بر آشنایی با شرایط بین المللی، توانمندی و آشنایی با مسائل بومی مناطق را داشته باشند و بتوانند با توجه به جمیع این عوامل با تسهیل و تسریع سرمایه گذاری، امکان استفاده از ظرفیتهای نفت و گاز و … در این مناطق را فراهم و پایدار کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد:  بدیهی است اولین مسئله ای که برای سرمایه گذاران در حوزه های مختلف مهم است و باعث ایجاد انگیزه برای حضور در میدان فعالیت های اقتصادی می شود، مسئله امنیت سرمایه گذاری است که این به معنای این است که امنیت حضور در کشور و فعالیت در ابعاد مختلف را داشته باشد و از سوی دیگر با اطمینان نسبی به شرایط اقتصادی احساس امنیت برای بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن را نیز داشته باشد. ایران باوجود برخورداری از منابع نفت و گاز بزرگ در مناطق جنوب کشور، قابلیت توسعه سرمایه گذاری را در بخش انرژی (نفت و گاز) دارد و چنانچه مدیرانی کارآمد با سیاست گذاری و برنامه ریزی های دقیق در این بخش حضور یابند، حتماً با توسعه در بخش انرژی، شاهد توسعه در سطح خرد وکلان در دیگر بخش ها نیز خواهیم بود و به این ترتیب می توان رونق و بهبود وضعیت اقتصادی را نیز شاهد باشیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;