بحران آب و باقی قضایا

مهندس روح الله واصفمهندس روح الله واصف

نگرانی شدیدی که این روزها مسوولان را دچار نگرانی کرده است و هیچ تاثیری در میان توده مردم نداشته است بحران آب است…

 

 

 

 

به نام خدایی که آب را پاک و پاک کننده آفرید

همکاران اندیشمندم سلام و خداقوت

نگرانی شدیدی که این روزها مسوولان را دچار نگرانی کرده است و هیچ تاثیری در میان توده مردم نداشته است بحران آب است. بحرانی که مرا واداشت تا سلسله یادداشت های برندسازی شخصی را متوقف کنم و سرمقاله این شماره را به مایع حیات اختصاص دهم.

ایرانیان کهن همچون سایر اقوام تمدن ساز جهان، برای بسیاری از پدیده ها و لوازم مهم پیرامون خود، خدایگانی تعریف کرده بودند و برای آب، آناهیتارا: ایزدبانوی آب و باران و باروری

آنان آب را چنان مقدس می دانستند که در تمام ادوار تاریخ، برای تطهیر خود از آب بهره می بردند. در تمام معابد محلی را به شستشوی تن اختصاص داده بودند و نه شستشوی در رودخانه که ناپاک ساختن آب روان را زشت و مکروه می‌دانستند.

اکنون من به خودمان و خودمان نقد دارم. خودمان در لباس مهندس تاسیسات و خودمان در لباس شهروند.

چندی است که ترویج تفکری عجیب در میان نه فقط برخی تحصیلکردگان که در توده عوام چنان شدت گرفته است که حتا گرانی ماهی و آلودگی هوا را به حمله اعراب به ایران نسبت می دهند.

صرفنظر از نقد این تفکر که متفکران بسیاری آن را به چالش کشیده اند و بحث در مورد آن نه در این قلم و نه در این مقال می گنجد، جالب است که چرا خودمان سعی نمی‌کنیم به اجداد پاک و هرکول و باهوشمان تاسی کنیم؟

برایمان مهم نیست که بخشی از شهرهای بزرگمان آب ندارند. مهم نیست که سالهاست کاشان و قم و … مجبورند آب تصفیه شده بخرند. آب اهواز گل آلود است. در کیش شب ها آب قطع است.

از بی آبی کشاورزی رو به فناست. ما داریم آب می خریم. متوجه هستیم؟ در مهمترین کالای استراتژیک در حال وابستگی هستیم.سدهای ما تا 40 روز دیگر ذخیره آب دارند. آنگاه با آب شیارهای موزاییک حیاط را هفته ای دوبار می‌شوییم. شیر باز است و ما در حال تعمیر موتور اتومبیل در حین شستشو هستیم.وضو می گیریم و لیترلیتر آب هدر می دهیم.

ساعت ها شیرآب باز است تا  خنک شود.در حین مسواک زدن باید از صدای آب جاری لذت ببریم! آب تصفیه شده. آب نرمی که در دنیا بی نظیر است. ما. ما ایرانیان پاک نهاد. از نسل کوروش.

وقت آن نیست که دست از خودبزرگ بینی کاذب برداریم، به هم وطنانمان ظلم نکنیم و این مایه حیات را اسراف نکنیم؟ مایی که پدرانمان الهه آب را می پرستیده اند!

در قامت یک مهندس نیز ما مقصریم. این داغ باشد تا فرصتی دگر.

پس سخن کوتاه باید، والسلام.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;