بحران آب در 40 درصد جهــــان

به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس اداره دیپلماسی آب وزارت امورخارجه گفت: بیش از 40 درصد جهان با مشکل بحران آب مواجه است.


جلال کلانتر صبح امروز در نخستین همایش راهبردهای منابع آبی و چالش‌های زیست محیطی در دانشگاه کشاورزی ساری، اظهار کرد: کمبود آب شیرین در این کره خاکی وجود دارد و افزایش مصرف آب روند صعودی دارد.


وی افزود: مصارف انسانی در 30 سال آینده افزایش پیدا می‌کند و بیش از 40 درصد جهان با مشکل بحران آب مواجه است.

رئیس اداره دیپلماسی آب وزارت امور خارجه با اشاره به برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، تصریح کرد: در سیاست‌گذاری‌ها به محیط زیست توجه نمی‌کنیم، تالاب‌ها، دریاچه‌ها سفره‌های زیرزمینی به سمت خشکی پیش می‌رود.

این مسؤول با اعلام اینکه بیشترین آب مصرفی در بخشی کشاورزی است، بیان کرد: صنایع آب در جایی احداث می‌شود که دچار کمبود آب است.


کلانتری با بیان اینکه نبود آمایش سرزمینی معضلی برای کشور است، افزود: تکلیف آب و هوا را روشن نکردیم تا مدیریت منابع آبی را تعریف کنیم.


وی افزود: تعریف نکرده‌ایم که کالاهایی استراتژیک این کشور چیست و چه چیزی باید در این کشور محور قرار گرفته شود.


رئیس اداره دیپلماسی وزارت امور خارجه با اشاره به تجارت مجازی آب، خاطرنشان کرد: تجارت مجازی آب یکی از روش‌های مدیریت آب است که در مصرف و صرفه‌جویی آب و مقابله با بحران آب به ما کمک می ‌کند.اگر در بخشی از مناطق و کشورها کشت و کاری صورت می‌گیرد که پر آب است با کشت محصولی که آب کمتری مصرف می‌کند، جایگزین شود.


کلانتری به تولید یکپارچه منابع آبی اشاره کرد و افزود: تجارت مجازی گزینه مقابله با کمبود آب است و می‌تواند شکل سازمان یافته‌ای به خود بگیرد.


وی با بیان اینکه آب کالایی ارزشمند است و باید به آن ارزش داده شود در پایان گفت: اگر آب را در تجارت وارد کنیم این امر می‌تواند، تجارت همگون‌سازی توزیع ناهمگون منابع آبی را به دنبال داشته باشد.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;