با گرما سرما بسازیم!

به گزارش تاسیسات نیوز، همه ما کم و بیش با هنرهای مختلف برای تولید کاردستی آشنایی داریم. قبل از این که بخواهیم در خصوص مفهوم علمی کارکرد یک یخچال خورشیدی آشنا شویم مناسب دیدیم ابتدا یک نمونه یخچال خورشیدی ارزان قیمت را بسازیم و بعد به مفاهیم یخچال خورشیدی بپردازیم.

 

 

 

 

این کار عملی کاملا اجرایی بوده و الگوی مناسبی است برای مناطق مختلف جهت نگهداری از موارد غذایی یا دارویی که نیازمند سرما هستند. ساختن این یخجال حدود پانزده تا سی دقیقه طول می کشد و برای ساخت آن تنها پانزده دلار هزینه می شود .

 

 

 

در اینجا وسایلی که شما برای ساختن آن نیاز دارید ، به شرح زیر می باشد :

 

 

 

1. یک گلدان بزرگ خاک رس

 

 

2. یک گلدان کوچک گل رس

 

 

3. شن و ماسه ( من از ¼ کیسه استفاده کردم )

 

 

 

4. حوله

 

 

5. آب

 

 

 

6. خاک رس یا بتونه ی لوله کشی



مرحله 2 – پُر کردن روزنه ها

 

 

اولین قدم این است که ببینید آیا زیر گلدان تان سوراخی وجود دارد ، اگر سوراخی وجود ندارد می توانید از این مرحله صرف نظر کنید . ولی اگر سوراخی وجود دارد سپس خاک رس یا بتونه ی خود را محکم به آن سوراخ فشار داده و آن را پوشش دهید . اطمینان پیدا کنید که سوراخ یا شکافی برای بیرون ریختن آب وجود ندارد .

 

 

 

مرحله 3 – در هم قرار دادن گلدان ها

 

 

گلدان بزرگ تر را با لایه ای از شن و ماسه پُر کنید . سپس گلدان کوچک تر را داخل گلدان بزرگ تر طوری قرار داده تا مانند تصویر هر دو گلدان در یک سطح و ارتفاع باشند .

 

 

 

مرحله 4 – به پایان رساندن با شن و ماسه

 

اطراف گلدان کوچک یا همان فضای بین دو گلدان کوچک و بزرگ را با شن و ماسه پُر کنید .
آب را داخل شن و ماسه بریزید ، به طوری که کاملا آن را اشباع کند . شما می توانید قبل از این که آب سرازیر شود ، ریختن آب را به اتمام برسانید .

 

 

 

مرحله 6 – انبار یخچال


شما می توانید هر موادی را در این یخچال قرار دهید .

 

 

 

مرحله 7 – مرحله ی پایانی


در این مرحله شما باید حوله ای را خیس یا نم دار کنید و آن را بالای گلدان قرار دهید .

 

 

 

مرحله 8 – استفاده از یخچال تان


یخچال خود را در یک مکان سایه قرار دهید و همچنین روزی یک یا دو بار به سراغ آن بروید و آن را دوباره با شن و ماسه و آب پُر کنید و حوله را مرطوب نمایید .

 

 

 

مرحله 9 – چگونگی کارکرد این یخچال


عملی که باعث می شود درون یخجال خنک بماند ، تبخیر آب در اطراف گلدان کوچک است . با تبخیر آب حرارت به بیرون از گلدان کوچک کشیده می شود و محتویات داخل یخچال بسیار سردتر از محیط اطراف یخچال باقی می مانند .

 

 

 

 

تولید سرما به همراه بکارگیری از انرژی خورشیدی راهکارهای متعددی دارد. سرمایش خورشیدی را هم میتوان از طریق گرمایش خورشیدی بعنوان منبع گرمایی و هم از طریق فتوولتائیک بعنوان منبع الکتریکی ایجاد کرد. این کار را میتوان با روشهای جذبی و جذب سطحی از طریق گرمایش و یا با استفاده از یک یخچال معمولی که برق آن از فتوولتائیک تامین میشود انجام داد. سرمایش خورشیدی خصوصاً برای سرد نگهداشتن واکسنها در مناطقی که الکتریسیته در دسترس نیست یا برای سرمایش مکانها مورد استفاده قرار میگیرد. انواع روشهای سرمایش خورشیدی عبارتند از:

 

 

 

یونیتهای جذب سطحی (Adsurbtion units)

 

جامدات متخلخل، که جاذب نامیده میشوند، بصورت فیزیکی و بازگشت پذیری میتوانند مقادیر زیادی بخار را که سیال جذبی (adsorbate) نامیده میشود خود جذب (adsorb) کنند. ایده اصلی استفاده از این پدیده در قرن نوزدهم بوجود آمد. تراکم بخار جذبی درون جامد جاذب بستگی به دمای زوج یا به عبارت دیگر ترکیب جاذب و جذب شونده و نیز فشار بخار دارد. اگر فشار ثابت باشد میتوان با تغییر دادن درجه حرارت موجب جذب یا بازپس دهی ماده جذبی توسط جاذب شد. این روش، مبنای کارکرد سیستمهای خورشیدی استفاده کننده از سیکل جذب بخار می باشد.

 

 

 

یک زوج جاذب- جذبی برای کار کردن در یک مبرد خورشیدی باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:

 

 

 

۱. یک مبرد با گرمای نهان بالا

 

 

۲. یک زوج کاری با خواص ترمودینامیکی بالا

 

 

۳. یک دمای بازگشتی (بازپس دهی سیال جذبی) کوچک در مواجهه با فشار و دمای کاری

 

 

 

۴. ظرفیت گرمایی پایین

 

 

زوج آب- آمونیاک بیشترین استفاده را در بین سیستمهای موجود دارد و استفاده از زوجهای جذبی مناسب تر برای سیستمهای خورشیدی در حال بررسی و مطالعه و تحقیق است. بازده این سیستمها توسط دمای کندانس محدود میشود، و بدون استفاده از تکنولوژیهای سطح بالا امکان کاهش آن وجود ندارد.





برای مثال، برجهای خنک کن و رطوبت زدا (desiccant bends) برای تولید آب سرد برای کنداس کردن آمونیاک در فشار پایین استفاده میشوند. از جمله معایب ذاتی زوج آب- آمونیاک این است که لوله ها و مخازنی با ضخامت بالا نیاز دارند، خوردگی ناشی از آمونیاک، مشکلات برودت و جدا کردن آب از آمونیاک نیز می باشد. چند زوج دیگر نظیر زئولیت- آب، زئولیت- متانول و متانول-کربن فعال در حال بررسی و مطالعه هستند که از میان آنها نوع مناسب تری انتخاب گردد. تا کنون زوج متانول- کربن فعال بهترین نتیجه را داشته است .

 

 

 

یونیتهای جذبی (Absorbtion units)

 

 

پروسه جذبی عبارتست از جذب و گرفتن رطوبت توسط ماده ای که رطوبت گیر نامیده میشود. رطوبت گیرها یا جاذبها موادی هستند که قابلیت جذب و در برگیری گازها یا مایعات را در خود دارند و میل ترکیبی ویژه ای با آب دارند. در حین جذب، ماده جاذب با گرفتن رطوبت، یک تغییر شیمیایی پیدا میکند، برای مثال میتوان به نمک طعام اشاره کرد که هنگام جذب رطوبت تغییر فرم داده و از جامد به سیال تبدیل میشود. ویژگی وابستگی رطوبت گیرها به رطوبت، این مواد را برای واکنشهای شیمیایی جداساز بسیار سودمند ساخته است.

 

 

 

سیستمهای جذبی مشابه سیستمهای تهویه مطبوع بخار-compresstion هستند اما در مرحله فشار (compresstion stage)با هم تفاوت دارند. بطور کلی یک جاذب، قسمت کم فشار، یک سیار مبرد تبخیر شده را جذب میکند. پر استفاده ترین ترکیب مایعات شامل لیتیم برمید- آب () که بخار آب نقش سرد کننده را ایفاد میکند و آمونیاک- آب () که آمونیاک سرد کننده است، میباشند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;