بافت فرسوده جای مسکن مهر را می گیرد

آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بسته های تشویقی دولت فرصت طلایی بازآفرینی شهری است گفت: تولید مسکن در بافت فرسوده بهتر از نهضت ملی مسکن است.

به گزارش تاسیسات نیوز، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در بافت‌های فرسوده وجود دارد که جمعیتی افزون بر ۱۰ میلیون نفر هم در آن زندگی می‌کنند. دولیت سیزدهم برای به سرانجام رساندن طرح بازآفرینی شهری ایران طرح‌های تشویقی مثل کاهش صدور پروانه از ۸ ماه به ۲ ماه و تخصیص ۵۰ درصدی به سازندگان و ارائه تسهیلات بانکی به مردم در نظر گرفته است.

در اواخر روزهای سال ۱۴۰۱، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری با حمایت‌های لازم از ساکنان، سازندگان و انبوه‌سازان را در ۱۹ بند به استانداران ابلاغ کرد و این مصوبه‌ها را فرصتی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی پایدار در کشور برشمرد.

بسته های تشویقی دولت؛ فرصت طلایی بازآفرینی شهری| تولید مسکن در بافت فرسوده بهتر از نهضت ملی مسکن

مصوبه‌های ابلاغی دارای ویژگی‌های انعطاف پذیری مصوبه نسبت به شرایط ویژه هر شهر، رویکرد نوسازی محله‌ای، فرصت ویژه برای سازندگان و مالکان، توانمندسازی اقتصادی ساکنان بافت فرسوده از طریق انعطاف‌پذیری در ضوابط استقرار کاربری‌ها و با رویکرد درهم‌تنیدگی مسکن و اشتغال و ایجاد ارزش افزوده روی دارایی‌های ساکنان و افزایش کیفیت فضای سکونت است.

همچنین گره‌گشایی در صدور پروانه برای پلاک‌های مسکونی زیر حد نصاب تفکیک و ساخت این واحدها، افزایش نفوذپذیری (قابلیت دسترسی) محله و مشارکت شهرداری ها، از ویژگی‌های دیگر این مصوبه‌های ابلاغی است.

جزئیات ۱۹ بندی بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در چهار گروه انواع مشوق‌های پیش‌بینی شده در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله ای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و ضوابط تشویقی نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع است.

بسته های تشویقی دولت فرصتی طلایی برای بازسازی بافت های فرسوده است و قطعا اگر امسال از این فرصت استفاده شود قطعا می توان به برنامه های خوبی دست یافت

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که امسال در برنامه بازآفرینی شهری ایران چه تعداد واحد مسکونی قرار است نوسازی و بازسازی شود؟ گفت: ابتدا باید عرض کنم که بسته های تشویقی دولت فرصتی طلایی برای بازسازی بافت های فرسوده است و قطعا اگر امسال از این فرصت استفاده شود قطعا می توان به برنامه های خوبی دست یافت.

او با اشاره به اینکه طرح کلید به کلید و کلید به زمین، امسال اجرا خواهد شد ادامه داد: متقاضیان و ساکنان در بافت فرسوده در صورت اعلام آمادگی می‌توانند مسکن خود را با یک زمین معاوضه کنند که شامل تخفیف ۴۰ درصدی هم خواهند شد.

موضوعی که بسیار مهم و حائز اهمیت است این است که در جمع بندی وزیر راه و شهرسازی نیز به این موضوع تاکید شده است که تولید مسکن در بافت فرسوده بنا به دلایل زیادی بهتر از نهضت ملی مسکن است

مدیر عامل بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: موضوعی که بسیار مهم و حائز اهمیت است این است که در جمع بندی وزیر راه و شهرسازی نیز به این موضوع تاکید شده است که تولید مسکن در بافت فرسوده بنا به دلایل زیادی بهتر از نهضت ملی مسکن است. چرا که در بافت فرسوده امکاناتی وجود دارد که شاید در نهضت ملی مسکن در همان روزهای نخست وجود نداشته باشد.

برخی ها عنوان کرده اند که بسته ۱۹ بندی ابلاغی زمینه ساز ارتقا و فروش تراکم می شود. پاسخ ما به این افراد این است که ۷۵ درصد پروانه های صادر شده در بافت فرسوده کمتر از ۳ واحد هستند

آئینی با اشاره به اینکه نه اینکه بخواهیم بگوییم نهضت ملی مسکن کمتر از بافت فرسوده اهمیت دارد و یا کم ارزش تر است ادامه داد: برخی ها عنوان کرده اند که بسته ۱۹ بندی ابلاغی زمینه ساز ارتقا و فروش تراکم می شود. پاسخ ما به این افراد این است که ۷۵ درصد پروانه های صادر شده در بافت فرسوده کمتر از ۳ واحد هستند.

او افزود: ۲۵ درصد پروانه های صادر شده در بافت فرسوده بالاتر از ۳ واحد و تنها ۴ درصد پروانه های صادر شده در بافت فرسوده ۱۰ واحد مسکونی است. باید اذعان کرد که حداکثر زمان صدور پروانه در برنامه هفتم توسعه ۳ ماه است و حداقل ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در سال جدید نوسازی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و این نامگذاری سال نشان می دهد که می توان به رونق تولید مسکن در بافت فرسوده امیدوار بود گفت: بر اساس شعار سال ۱۴۰۳ و با تاکید رهبر معظم انقلاب قصد داریم نوسازی در بافت فرسوده را با کاهش تصدی گری دولت و افزایش مشارکت مردم انجام دهیم.

در قالب طرح شهید باکری یک افزایش ۵۰ درصدی را در نوسازی بافت فرسوده رقم بزنیم که همانطور که اعلام کردم با این اقدام ۱۵۰ هزار واحد مسکونی با مشارکت مردم نوسازی خواهند شد

او با تاکید بر اینکه به طور قطع حضور و مشارکت مردم نقش بسیار موثری بر روند نوسازی بافت‌های فرسوده دارد تاکید کرد: امسال همانطور که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و همانطور که جزئیات ۱۹ بندی بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده به آن تاکید دارد تلاش داریم با مشارکت مردم و ساکنان و سازندگان در قالب طرح شهید باکری یک افزایش ۵۰ درصدی را در نوسازی بافت فرسوده رقم بزنیم که همانطور که اعلام کردم با این اقدام ۱۵۰ هزار واحد مسکونی با مشارکت مردم نوسازی خواهند شد.

پرداخت تسهیلات ساخت و همچنین فرهنگ سازی برای مالکان بافت‌های فرسوده می‌تواند در تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردمی در بخش مسکن به مرحله اجرایی برسد. قطعا همزمان با افزایش روند نوسازی بافت‌های فرسوده و پرداخت تسهیلات علاوه بر افزایش تولید مسکن شاهد حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی و مردم در اجرایی شدن این طرح هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;