بازی تغییر می کند: هلیوم داریم

به گزارش تاسیسات نیوز، نگرانی ها در مورد کاهش منابع گاز هلیوم که عنصری حیاتی در تبرید کرایوژنیک به شمار می آید، پس از کشف یک میدان گازی وسیع در تانزانیا کمتر شده است. 





این کشف مشکل کمبود روزافزون این عنصر حیاتی که در حوزه های پزشکی مخصوصاً در کار اسکنرهای MRI، جوشکاری، تشخیص نشتی های صنعتی و انرژی هسته ای بسیار مهم است را حل می کند. هلیوم مایع برای خنک کردن کویل های مغناطیسی ابررساناها در اسکنرهای MRI تا دمای زیر 10 کلوین استفاده می شود. همچنین کاربرد گسترده ای در کولیدر هادرون بزرگ دارد.

 

 

 

 

علیرغم اینکه این عنصر دومین ماده فراوان جهان است، اما روی زمین بسیار کمیاب بوده و منابع شناخته شده آن کم است. این ماده که یکی از سبک ترین گازهای جهان محسوب می شود پیوسته به فضا آزاد می شود و به صورت مصنوعی هم نمی تواند تولید شود همچنین در سنگ ها و صخره های زیر زمین یافت می شود.

 

 

 

 

حال یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه های دورهام و آکسفورد با همکاری یک شرکت اکتشاف هلیوم نروژی یک روش اکتشاف جدید را ابداع کرده است. اولین کاربرد این روش منجر به کشف یک میدان گاز هلیوم جهانی در تانزانیا شده است.

 

 

 

 

تحقیقات این تیم نشان می دهد فعالیت آتشفشانی گرمای شدید لازم برای آزادشدن گاز از سنگ های قدیمی را فراهم می کند.





در روستای ریفت تانزانیا در شرق افریقا، آشتفشان ها هلیوم را از سنگ های عمیق قدیمی ازاد کرده و آن را در میدان های کم عمق تر به دام انداخته اند.

 

 

 

 

کارشناسان مستقل یک منبع احتمالی 54 میلیارد فوت مکعبی را در یک بخش این روستا محاسبه کرده اند که گفته می شود برای پرکردن حدود 1.2 میلیون اسکنر MRI کافی است. مصرف جهانی هلیوم حدود 8 میلیارد فوت مکعب در سال است و منبع هلیوم ایالات متحده که بزرگ ترین تامین کننده جهان به حساب می آید تنها 24.2 میلیارد فوت مکعب دارد. منابع شناخته شده در آمریکا حدود 153 میلیارد فوت مکعب هستند.

 

 

 

 

دکتر پت باری که یکی از اعضای تیم است می گوید: ما می توانیم از همین سیاست برای سایر بخش های جهان با تاریخچه زمین شناسی مشابه برای یافتن منابع هلیوم جدید استفاده کنیم؛ چرا که با توجه به تقاضای فعلی برای این گاز، نیاز به آن به شدت احساس می شود.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;