ورود ایلان ماسک به صنعت ساختمان با کاشی‌های سقفی خورشیدی

تاسیسات نیوز/مجید پیرخوان: با توجه به پیشرفت روزافزون در تمامی صنایع، صنعت ساخت و ساز نیز در راستای بهره‌وری بیشتر و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی از این قاعده مستثنا نیست. انرژی‌های نو، متریال جدید، رویکردهای نو در طراحی و همچنین پیشرفت در فناوری‌های دیجیتال، موجی از نوآوری‌های تازه را در صنعت ساخت و ساز به راه انداخته است. حال در مقاله‌ای قصد داریم که به یکی از این پیشرفت‌ها بپردازیم.
صفحات خورشیدی فتوولتائیک ((Building Integrated Photovoltaic Glazing-BIPV
یکی از مدرن‌ترین روش‌های تولید انرژی که انقلابی در تمامی صنایع از جمله تاسیسات، ساختمان‌سازی، اتومبیل‌سازی و سایر صنایع وابسته ایجاد کرده است، سلول‌های خورشیدی نام دارد.
مخترع صفحات خورشیدی آلکساندر ادمون بکرل (انگلیسی Alexandre-Edmond Becquerel؛ زاده ۲۴ مارس ۱۸۲۰، درگذشت در ۱۱ مه ۱۸۹۱) یک فیزیک‌دان اهل فرانسه بود. او به خاطر کشف اثر فتوولتائیک در سال ۱۸۳۹، که اساس کارکرد سلول خورشیدی است، شهرت یافت.

BIPV  جدیدترین تکنولوژی صفحات خورشیدی است که به ساختمان کمک می‌کند تا برق مورد نیاز روزانه خود را از طریق تبدیل کل ساختمان به یک سلول خورشیدی عظیم به دست آورد. شرکت  Polysolar یکی از تهیه‌کنندگان شیشه‌های فتوولتائیک شفاف برای متریال ساخت و ساز اعم از: بام، نما و شیشه‌های ساختمانی به شمار می‌رود. تکنولوژی این شرکت در تولید انرژی حتی در دیوارهای شمالی و شیشه‌های عمودی ساختمان کارآمد است و به‌دلیل فرآوری در دمای بالا حتی امکان دو جداره کردن این محصول یا عایق‌بندی آن نیز وجود دارد. این ویژگی سبب می‌شود بیشتر برق موردنیاز ساختمان از خود ساختمان تامین شود و صرفه‌جویی فراوانی در مبحث انرژی صورت گیرد. به طور مثال اگر برج خلیفه (که در حال حاضر بلندترین ساختمان دنیا با ارتفاع ۸۲۸ متر است) از این صفحات به عنوان شیشه‌های پنجره خود استفاده کند، حتی شاید بتواند برق چندین برج دیگر در اطراف خود را نیز تامین کند. اما به مانند تمامی متریال جدید، این تکنولوژی نیز فعلا صرفه اقتصادی ندارد چرا که اگر به طور مثال بخواهیم برای یک ساختمان ۳ طبقه که نمای تمام شیشه دارد از این فناوری نو استفاده کنیم، هزینه سرسام‌آوری در حدود ۱۰۰ هزار دلار مورد نیاز است.

شرکت تسلا (با مدیریت نابغه تکنولوژی جهان ایلان ماسک) نیز محصولات جدیدی را در این حوزه تولید کرده است. کاشی‌های سقفی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند!!! این کاشی‌ها سه برابر قوی‌تر از استاندارد این حوزه ساخته شده‌اند و توانایی مقابله با آب و هوای مختلف را نیز دارند. این کاشی‌ها جایگزینی مناسب برای مصالح ساختمانی به کار رفته شده در سقف به شمار می‌رود و زیبایی منحصر به فردی دارند. همچنین توانایی مانیتورینگ ۲۴ ساعته در هفت روز هفته را برای کاربران از طریق برنامه‌ای کاربردی در سیستم‌های عامل‌ اندروید و آی او اس فراهم می‌کند. تسلا گارانتی و وارانتی تعویض ۲۵ ساله نیز برای محصولات خود قرارداده است تا خیال کاربران را نیز به گونه‌ منحصر به فرد خود آسوده نگه دارد. پتنت جدید این شرکت (با کد US 2019 245 478 A1) نیز به تازگی در USPTO ثبت شده است، که نشان از نوع جدید این صفحات دارد. کاشی‌های سقفی خورشیدی محدب. این کاشی‌ها شامل یک بخش محدب شفاف بیرونی هستند که درون آن سه بخش متفاوت از صفحات خورشیدی صاف وجود دارد که به صورت متناسب با یکدیگر در آن قرار گرفته شده‌اند. با استفاده از این روش تسلا قادر خواهد بود تا انرژی بیشتری از جانب خورشید در زوایای مختلف دریافت کند و تعداد بیشتری از صفحات خورشیدی را در یک سطح قرار دهد. این کاشی‌های محدب از سبک معماری ایرانی-اسپانیایی که در سقف‌ ساختمان‌های ویلایی در شمال کشور نیز وجود دارد الگو برداری شده‌ است. در این پتنت، یک طرح کاشی سقفی خورشیدی محدب مورد بحث قرار می‌گیرد که از هر دو ماژول خورشیدی از پیش سیم‌کشی شده و همچنین کاشی‌های سقفی خورشیدی پشتیبانی می‌کند که اتصال الکتریکی را به مدار الکتریکی منزل از طریق یک کانکتور مخصوص با پنل‌های مجاور (۸۰۶ و ۸۰۸ در شکل زیر) تبدیل می‌کنند. این سیستم ابداعی که در آن کاشی‌های سقفی خورشیدی می‌توانند به آسانی، سریع و قابل اطمینان نصب شوند هزینه افزایشی نصب یک سیستم سقف خورشیدی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.
معلوم نیست بلند‌پروازی بعدی ایلان ماسک چیست، اما همه‌ دنیا منتظر آن هستند تا ببینند نابغه فناوری در ایستگاه بعدی پیشرفت خود چه حوزه‌ای را هدف قرار می‌دهد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;