ایران و بزرگترین پایانه ی صادرات نفتی

به گزارش تاسیسات نیوز، ایران که منبع عظیمی از نفت را در بر دارد در دوران پساتحریم مشتریان نفتی خود را پیدا کرده است و برای صادرات گسترده نیاز به پایانه ای برای این مهم دارد.

 

 

با توجه به محدودیت های حاصل از صادارت بخش عمده نفت کشور از یک پایانه، مسئولان وزارت نفت افزایش پایانه های صادراتی را در دستور کار قرار داده اند؛ بر این اساس قرار است پایانه های جدیدی در سواحل جنوبی کشور ساخته شوند که مهمترین آن پایانه جاسک است.




براساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است بزرگترین پایانه صادراتی کشور با ظرفیت صادرات یک میلیون بشکه در ساحل دریای عمان ساخته شده شود.

 

 

با ساخت بزرگترین پایانه صادرات نفت خام ایران در ساحل دریای عمان، وابستگی ایران به تنگه هرمز کاهش می یابد و بدین ترتیب نیازی به عبور نفتکش از این تنگه نخواهد بود.

 

 

مزیت دیگر احداث این پایانه در ساحل جاسک، کاهش فاصله نفتکش ها با بازارهای مصرف خواهد بود؛ برآورد می شود که با راه اندازی این پایانه، حدود یک هزار کیلومتر از مسافت طی شده توسط نفتکش ها کاسته شود که نقش مهمی در کاهش هزینه رفت و آمد خواهد داشت.

 

 

موضوع ایجاد پایانه جاسک، در جریان سفر رئیس جمهوری به استان هرمزگان مطرح شد که وزیر نفت نیز از آن استقبال کرد.

 

 

احداث یک خط لوله 2200 کیلومتری و ساخت مخازن ذخیره سازی به ظرفیت 20 میلیون بشکه، از اقداماتی است که برای راه اندازی پایانه جاسک انجام خواهد شد.

 

 

پیش از این، سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی درباره روند احداث پایانه نفتی جاسک گفت: طرح احداث این پایانه جدید نفتی را دولت و وزارت نفت پیگیری می کنند و شرکت مهندسی و ساختمان نفت نیز آن را طبق برنامه زمان بندی شده، اجرا خواهد کرد.

 

 

به گفته وی، استحصال زمین این پایانه انجام شده و مشاور نیز بخش از کارهای آن را اجرا کرده است.

 

موسوی با بیان اینکه پایانه جاسک ظرفیت ذخیره سازی 20 میلیون بشکه نفت خام را دارد، گفت: در بخش دریایی این پایانه، سه گوی شناور (SPM) برای انتقال نفت به نفتکش ها و صادرات نصب خواهد شد.

 

 

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران ادامه داد: پایانه جاسک، از توان صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام برخوردار خواهد بود.

 

 

موسوی اضافه کرد: احداث پایانه نفتی جاسک مورد توجه دولت بوده و وزیر نفت نیز تاکید کرده است که این پایانه هر چه زودتر راه اندازی شود.

 

 

هم اکنون، پایانه خارگ، مهمترین پایانه نفتی ایران به شمار می رود به طوری که بیش از 90 درصد صادرات نفت خام کشور از طریق آن انجام می شود.

 

 

پایانه صادراتی خارگ دارای دو اسکله معروف به نام های «تی» در شرق و «آذرپاد» در غرب جزیره است. اسکله شرقی با طول 1840 متر قابلیت پهلودهی همزمان 6 نفتکش تا ظرفیت 300 هزار تن دارد. همچنین نفتکش های غول پیکر با ظرفیت بیش از 500 هزار تن نیز می توانند در اسکله غربی بارگیری کنند.

منبع: ایرنا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;