اگر پنکه سقفی شما صدا می دهد بخوانید

تاسیسات نیوز: در فصل‌های گرم سال همه ما سعی می‌کنیم که از بهترین امکانات برای خنک‌ کردن هوای خانه استفاده کنیم تا بتوانیم هوایی خنک و دلنشین را تجربه کنیم. در بعضی از شهرهای ایران، هوا انقدر گرم نیست که نیاز به نصب کولر گازی و کولر آبی وجود داشته باشد و به همین دلیل، از پنکه سقفی یا رومیزی برای خنک کردن هوای محیط استفاده می‌شود.
پنکه سقفی، وسیله‌ای است که کمک می‌کند بتوانیم هوای داخل خانه را به گردش در بیاوریم و با باد خنکی که از پنکه دریافت می‌کنیم، احساس خنکی کنیم و از کلافگی ناشی از گرمای زیاد در امان بمانیم.
یکی از مشکلات شایعی که در استفاده از پنکه سقفی ممکن است با آن مواجه شوید، صدای زیاد پنکه سقفی است. گاهی اوقات پس از روشن‌ کردن پنکه سقفی، صدا و لرزش زیادی را از پنکه سقفی می‌شنوید که ممکن است این موضوع شما را نگران کند و فکر کنید قرار است پنکه از سقف جدا شده و روی زمین بیفتد!
در این مقاله می‌خواهیم درباره این صحبت کنیم که علت لرزش و صدای زیاد پنکه سقفی چیست؟ و سپس با هم موارد مهمی که باعث ایجاد صدای فراوان در پنکه سقفی می‌شود را بررسی می‌کنیم تا بتوانید مشکلات مختلف را بررسی کرده و آنها را رفع کنید و از شر صدای زیاد پنکه سقفی خلاص شوید.
اگر به دنبال این هستید که مشکل لرزش و صدای پنکه سقفی خودتان را برطرف کنید، به شما توصیه می‌کنیم که حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و روش حل مشکل لرزش و صدای پنکه را یاد بگیرید.
علت لرزش و صدای زیاد پنکه سقفی
دلایل لرزش و صدای زیاد پنکه سقفی چیست؟
در ادامه این مقاله، برخی از مهم‌ترین دلایل لرزش و صدای زیاد پنکه سقفی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید به‌راحتی این موارد را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل، آنها را سریعاً حل کنید.
توصیه ما این است که موارد مختلف گفته شده را دقیقاً بررسی کنید تا در نهایت بتوانید عیب‌یابی پنکه سقفی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و صدای زیاد پنکه سقفی را به‌صورت کامل ریشه‌کن کنید.
۱- نصب نادرست پنکه سقفی:
نصب پنکه سقفی اصول خاصی دارد که باید حتماً این اصول را رعایت کنید تا بتوانید به‌درستی از پنکه استفاده کنید.
متأسفانه، خیلی از افراد، بدون داشتن تخصص کافی برای نصب پنکه سقفی اقدام می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که در آینده با مشکلات زیادی مانند کنده‌ شدن پنکه از سقف یا لق زدن آن مواجه شوند!
توصیه ما این است که برای نصب پنکه سقفی، حتماً از افراد متخصص در این کار کمک بگیرید. یادتان باشد که در سقف‌های کاذب حتماً از آویزهای باکیفیت استفاده کنید تا بتوانید حرکت پنکه را به‌درستی مهار کرده و آن را نصب کنید و در آینده مشکلی برایتان ایجاد نشود. این مورد اغلب در مورد نصب لوستر هم اتفاق می افتد. از قدیم هم گفتن که را باید به کاردون سپرد. بنابراین حتما برای نصب از نصاب حرفه ای کمک بگیرید.
نصب پنکه سقفی
۲- شل‌ شدن پره‌ها:
پنکه‌های سقفی معمولاً دارای سه یا چهارپره هستند که پس از مدتی استفاده، ممکن است این پره‌ها شل شوند و در هنگام کار کردن پنکه سقفی، سروصدا و لرزش زیادی را مشاهده کنید.
شل بودن یک یا چند پره، باعث می‌شود که در هنگام گردش پنکه تعادل به‌خوبی برقرار نباشد و همین موضوع باعث تاب‌ خوردن و لق زدن پنکه خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید این موضوع را نیز بررسی کنید و در صورت نیاز پره‌ها را کاملاً محکم کنید تا مشکلی در کارکرد پنکه سقفی ایجاد نکنند و بتوانید بدون مشکل از پنکه استفاده کنید.
تعمیر پره‌های پنکه سقفی
۳- نصب در محل نامناسب:
معمولاً در آپارتمان‌های امروزی، از سقف‌های کاذب استفاده می‌شود و در این سقف‌ها، احتمال شل‌ شدن و لق زدن پنکه بسیار زیاد است و باعث می‌شود که در آینده دچار مشکل شوید.
پنکه سقفی وزن زیادی دارد و در هنگام کار کردن نیز ممکن است فشار بیشتری را به سقف وارد کند؛ به همین دلیل، باید حتماً آن را در جای مناسب و محکمی نصب کنید.
سعی کنید حتماً مکان مناسبی را برای نصب پنکه سقفی خودتان انتخاب کنید. همان‌طور که در موارد قبلی نیز گفتیم، اگر می‌خواهید پنکه را در سقف کاذب نصب کنید، از آویزهای قدرتمند استفاده کنید که از خراب‌ شدن سقف و کنده‌شدن پنکه سقفی جلوگیری کنند.
نصب پنکه سقفینصب پنکه سقفی در مکان مناسب
۴- تراز نبودن پنکه:
یکی از اصول نصب پنکه سقف این است که آن را تراز کنید و نصب پنکه را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. گاهی اوقات ممکن است به‌خاطر نصب نادرست پنکه یا مناسب نبودن بستر پنکه، متوجه شوید که پنکه کمی کج است و همین موضوع باعث می‌شود که در عملکرد پنکه اختلال ایجاد شود.
در این حالت، برای رفع صدای زیاد پنکه سقفی، حتماً از یک متخصص بخواهید تا کار تراز کردن و نصب درست پنکه سقفی را برای شما انجام دهد تا پنکه در جای درست خود قرار بگیرد.
تراز نبودن پنکه سقفیتراز نبودن پنکه سقفی
۵- اتصال نامناسب پره‌های پنکه سقفی:
به‌خاطر حمل‌ونقل راحت پنکه‌های سقفی، این قطعات از قبل به هم متصل نیستند و هنگام نصب پنکه‌های سقفی، قطعات آن را به یکدیگر متصل می‌توانند تا بتوان از پنکه استفاده کرد.
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد و باعث ایجاد صدای زیاد پنکه سقفی شود، اتصال نامناسب پره‌های پنکه است. اتصال نادرست پره‌های پنکه، باعث ایجاد سروصدا شده و باعث می‌شود که پره‌ها زودبه‌زود شل شده و نیاز به سفت کردن داشته باشند.
برای رفع این مشکل، نیاز است که پره‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را باز کنید و مجدداً به روش درست نصب کنید. اگر هم خودتان این کار را بلد نیستید حتماً از یک فرد متخصص برای نصب و تعمیر پنکه سقفی کمک بگیرید تا این موضوع را بررسی و اصلاح کند.
اتصال نامناسب پره‌های پنکه سقفیاتصال نامناسب پره‌های پنکه سقفی
۶- مشکل در سیم‌پیچی موتور:
گاهی اوقات، صدای زیاد پنکه سقفی به دلیل وجود ایراد در موتور پنکه است.
اگر حس کردید که هیچ‌کدام از موارد بالا، دلیل صدای زیاد پنکه سقفی نیستند و احتمالاً دلیل دیگری برای این موضوع وجود دارد، توصیه ما این است که حتماً از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا سیم‌پیچی موتور پنکه را بررسی کرده و عیب‌یابی کند.
وجود مشکل در سیم‌پیچی موتور پنکه سقفی باعث می‌شود که پنکه هنگام روشن‌ شدن و کار کردن، صدای زیادی تولید شود و این صدا باعث اذیت‌ شدن شما خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;