اگر سنسور راه پله شما خراب شده، بخوانید

تاسیسات نیوز: با پیشرفت تکنولوژی، امکانات و تجهیزات زیادی به وجود آمده‌اند که به ما کمک می‌کنند تا هوشمندسازی ساختمان را بهتر انجام دهیم. با هوشمندسازی ساختمان، می‌توان مصرف برق را کاهش داد و در هزینه‌های ساختمان صرفه‌جویی کرد. یکی از جالب‌ترین ابزارها برای هوشمندسازی ساختمان، سنسور راه پله است که به ما کمک می‌کند تا استفاده بهینه‌تری از انرژی برق داشته باشیم. نصب سنسور برای راه پله و مشاعات ساختمان، به کاهش هزینه‌ها و راحتی افراد کمک می‌کند و مزایای زیادی دارد.
سنسور راه پله، از یک سیستم مرکزی، سنسورهای حرکتی و چندین چراغ و اتصالات تشکیل شده است و در راه پله ساختمان نصب می‌شود. زمانی که افراد وارد ساختمان می‌شوند یا قصد خروج از منزلشان را دارند، این چراغ‌ها به صورت خودکار و با تشخیص حرکت افراد روشن می‌شوند تا افراد بتوانند راهروی ساختمان و سایر قسمت‌ها را بهتر و واضح‌تر ببینند. زمانی که افراد در حال رفت‌وآمد در راه پله نباشند، این چراغ‌ها خاموش می‌شود تا انرژی برق بیهوده مصرف نشود.
با وجود مزایای سنسور روشنایی در ساختمان، گاهی اوقات ممکن است این تجهیزات با مشکل مواجه شوند و به‌درستی کار نکنند. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این سنسورها ایجاد شود، روشن ماندن سنسور راه پله است. در این حالت، سنسور راه پله در زمان عبور افراد روشن می‌شود؛ اما خاموش نمی‌شود و یکسره روشن می‌ماند که این موضوع باعث افزایش هزینه برق ساختمان می‌شود.
در این مقاله می‌خواهیم دلایل روشن ماندن سنسور راه پله را به شما معرفی کنیم و به شما توضیح بدهیم که چرا سنسور راه پله به‌صورت دائمی روشن می‌ماند و چطور می‌توانید این مشکل را حل کنید.
اگر به دنبال این هستید که برای روشن ماندن سنسور راه پله راه‌حل مناسبی پیدا کنید، توصیه ما این است که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.
سنسور راه پلهسنسور راه پله
دلایل روشن ماندن سنسور راه پله چیست؟
در ادامه این مقاله، می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلاتی را بررسی کنیم که باعث می‌شوند سنسور راه پله روشن بماند؛ سعی کنید این مشکلات را در ساختمان خودتان بررسی کنید تا بتوانید با توجه‌ به آنها، عیب‌یابی و رفع مشکل را به‌راحتی انجام دهید.
مشکل روشن بودن دائمی سنسور راه پله، به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد:
۱- سیگنال‌های حرکتی:
سنسورهای حرکتی که در راه پله نصب می‌شوند، به سیگنال‌های حرکتی حساس هستند و هرگونه حرکتی در نزدیکی آنها، باعث روشن‌ شدن چراغ‌ها می‌شود.
حرکت حیوانات خانگی در نزدیکی این سنسورها، وجود حشرات، تکان خوردن وسایل راهرو و … باعث فعال شدن سنسورهای حرکتی می‌شوند. اگر سنسور خیلی حساس باشد، گرمای هوا نیز می‌تواند آن را روشن نگه دارد.
مثلاً گاهی اوقات وزش باد گرم در راهروهای ساختمان کاری می‌کند که سنسور روشن شده و به‌صورت ثابت روشن بماند؛ بنابراین این موضوع را باید مدنظر داشته باشید و سیگنال‌های حرکتی سنسور را بررسی کنید تا بتوانید مشکل اصلی را پیدا کنید.
سیگنال‌های حرکتی سنسور راه پلهسیگنال‌های حرکتی سنسور راه پله
۲- تنظیم نادرست تایمر:
چراغ‌های سنسور حرکتی، یک تایمر داخلی دارند که در زمان نصب سنسور مشاعات، فرد نصاب می‌تواند آن را تنظیم کند. مثلا فرد نصاب مشخص می‌کند که تا چند ثانیه یا چند دقیقه بعد از تحریک سنسور حرکتی، چراغ روشن بماند.
زمانی که تایمر سنسور خراب شده باشد، سنسور حرکتی خاموش نمی‌شود و دائماً روشن می‌ماند که در این صورت احتمالاً باید برای تعویض تایمر سنسور اقدام کنید تا مشکل حل شود.
تا زمانی که تایمر سنسور به‌درستی تنظیم نشود، سنسور راه پله درست کار نمی‌کند. به همین دلیل باید از یک برقکار سیار کمک بگیرید تا کار عیب‌یابی و تنظیم مجدد تایمر سنسور را برای شما انجام دهد و این مشکل را سریع‌تر برطرف کند.
تنظیم نادرست سنسور راه پلهتنظیم نادرست سنسور راه پله
۳- حساسیت بالای سنسور:
معمولاً سنسورهای حرکتی قابلیتی دارند که می‌توانید میزان حساسیت آنها را تنظیم کنید؛ یعنی شما می‌توانید تعیین کنید که تا چه محدوده‌ای از فضا توسط سنسور حرکتی پوشش داده شود و با حرکت سنسور فعال شود.
مثلاً اگر حساسیت سنسور را خیلی زیاد کنید، سنسور تا شعاع ۱۰ متری را در اطراف خود پوشش می‌دهد و سریعاً روشن می‌شود. این موضوع خوب است؛ اما از طرفی در این حالت ممکن است سنسور با پرواز حشرات و حرکت‌های کوچک، روشن شود و به مدت طولانی روشن بماند.
تنظیم سنسور حرکتیتنظیم سنسور حرکتی
۴- نصب نادرست سنسور حرکتی:
سنسور حرکتی زاویه‌ خاصی دارد که با استفاده از آن زاویه، می‌تواند منطقه تحت پوشش را بررسی کرده و حرکت را تشخیص دهد. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در نظر داشته باشید، این است که نصب سنسور و تنظیم زاویه سنسور را به‌درستی انجام دهید.
مثلاً اگر می‌خواهید زمانی که یک خودرو وارد پارکینگ می‌شود سنسور حرکتی روشن شود، باید آن را رو به درب پارکینگ تنظیم کنید تا عبور ماشین‌ها را سریعاً تشخیص دهید. در غیر این صورت ممکن است حرکت ماشین‌ها و حرکت افراد را با هم اشتباه بگیرد و به‌صورت دائمی روشن بماند.
برقکاری ساختماندلایل روشن ماندن سنسور راه پله
۵- به‌ هم‌ خوردن تنظیمات سنسور حرکتی:
گاهی اوقات مشکلاتی مانند نوسان برق، قطعی برق و… باعث می‌شوند که تنظیم سنسور حرکتی به هم بخورد و اصطلاحاً گیر کند. در این حالت سنسور روشن خواهد ماند و دچار مشکل می‌شود.
برای حل این مشکل نیاز است که برق سنسورها را برای چند ثانیه قطع کنید و پس از وصل کردن مجدداً تست کنید که مشکل آنها حل شده است یا خیر و به‌ این‌ ترتیب مشکل را رفع کنید. در صورتی که مشکل حل نشد، می‌توانید از فرد متخصص یا برقکار سیار برای عیب‌یابی و رفع مشکل سنسور راه پله کمک بگیرید.
نصب سنسور و تایمر مشاعات و راه پله ساختمانبررسی دلایل روشن ماندن سنسور راه پله
۶- تنظیم سنسور حرکتی روی حالت دستی:
برخی افراد برای سنسور حرکتی ساختمان خود دو حالت قرار داده‌اند: یکی اینکه به‌صورت دستی ساکنان بتوانند کلید را بزنند و چراغ‌ها را روشن کنند و دیگری این که سنسور حرکتی با توجه‌ به حرکت افراد روشن و خاموش شود.
ممکن است یکی از ساکنان کلید را به‌صورت دستی تنظیم کرده باشد و همین موضوع باعث شود که سنسور به‌درستی کار نکند و نتواند با تشخیص حرکت فعالیت کند. برای حل این مشکل کافی است کلید را مجدداً روی حالت تشخیص حرکت تنظیم کنید تا چراغ‌های راه پله فقط در زمان رفت و آمد افراد روشن شوند.
نصب سنسور راه پلهنصب سنسور راه پله
جمع‌بندی مطالب
در این مقاله در مورد دلایل روشن ماندن سنسور راه پله صحبت کردیم و گفتیم که چه دلایلی باعث می‌شوند سنسور راه پله روشن بماند و خاموش نشود. همچنین با هم این دلایل و راه‌حل‌های آنها را بررسی کردیم تا بتوانید آنها را در سنسورهای ساختمان خودتان چک کنید و در نهایت مشکل اصلی را پیدا کنید.
ا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;