اولین همایش منطقه ای حفاظت ساختمانها

به گزارش تاسیسات نیوز، به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اولین همایش منطقه ای حفاظت ساختمانها در برابر حریق روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه جاری با شرکت ۴۵۰ نفر از مهندسین رشته های هفت گانه در تالار اجتماعات هتل پردیسان مشهد برگزار شد . 




در این همایش دو روزه , معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی گفت: بعد از آتش سوزی برج قدیمی پلاسکو «طرح جامع ایمنی ساختمان های کشور» در دستور کار مرکز تحقیقات راه و شهرسازی قرار گرفت.





دکتر شکرچی زاده افزود: به دنبال آتش سوزی ساختمان پلاسکو, به دستور دکتر روحانی رئیس جمهور, کمیته تخصصی و فنی برای حادثه ساختمان پلاسکو در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد و تمام زوایای این حادثه ملی توسط کارشناسان فنی مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: گزارش کمیته تخصصی و فنی به عنوان یک سند ملی در برابر ایمنی و پیشگیری از حوادث ناشی از حریق در ساختمانهای کشور بود .

 

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از اهدافی که این کمیته به آن دست یافت« استقرار فرهنگ ایمنی ساختمان» در کلیه ساختمانها می باشد ، که باید مردم را با مسایل ایمنی در برابر حوادث انسان ساز آشنا کنیم .





رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور اظهار داشت: هدف تحقیقات کمیته تخصصی و فنی شناسایی و مشخص کردن مقصر آتش‌سوزی نبود، بلکه آشکارسازی علل حادثه و فراهم ساختن مسائل ایمنی در ساختمان و پیشگیری احتمالی از حوادث وقوع حریق ناشی از برق ساختمان و نشتی گاز و تاسیسات مکانیکی و غیره بود.





در این همایش مهندس قدیری معاون پشتیبانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به تشریح «مهندسی حریق» در ساختمان پرداخت و افزود: یکی از حوادثی که در آتش‌سوزی بر روی روان انسان تاثیر می‌گذارد، حرارت و دود ناشی از آتش است که رفتار انسان‌ها را تغییر می‌دهد.





وی ادامه داد: باید مردم به ویژه ساکنین آپارتمان نشین را از طریق آموزش‌های اولیه با مسائل ایمنی در برابر آتش سوزی و زلزله آشنا کنیم و آموزش دهیم. قبل از وقوع هر حادثه ای خونسردی خود را در برابر حوادث حفظ کند و برای پیشروی از گسترش آتش، باید برق و گاز ساختمان را قبل از رسیدن نیروهای آتش نشانی و امدادگر، قطع کنند.





همچنین در این جلسه مهندس حاجی زاده معاون آموزشی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد هم گفت: بیشترین حوادثی که در این شهر اتفاق می افتد ناشی از نبود وسایل اولیه اطفای حریق است. وی افزود : کلانشهر مشهد ۲۲۰ بازار، ۶۰۰ مهدکودک،۲۳۰۰ مدرسه، ۵۰۰ دستگاه اداری،۱۰بیمارستان, ۱۶ شهربازی و سینما و در نهایت۷۰۰ مجتمع تجاری دارد که عمدتاً فاقد وسایل ایمنی و پیشگیری از خدمات اطفای حریق هستند. مهندس حاجی زاده اظهار داشت: حادثه آتش سوزی در مناطق پرجمعیت و کوچه های باریک و تنگ, خدمات رسانی آتش نشانان را با مشکل مواجه می‌کند و این باعث خواهد شد که صدمات و خسارات به ساختمان دچار حریق بیشتر شود .





دکتر سید مجید مزینانی نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان در آغاز همایش ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان حاضر به بحث آموزش و آشنایی مردم با حوادث انسان ساز و حوادث غیر مترقبه تاکید کرد و افزود: برگزاری این همایش تخصصی دانش مهندسین را در برابر مسائل روز و در بحث ایمنی در ساختمان افزایش می‌دهد. وی گفت: آتش سوزی برج های پلاسکو , سلمان و هتل روتانا مردم و مسئولین را اگاه کرد تا دقت بیشتری در ایمنی سازی ساختمان داشته باشند .





دکتر اردشیر فرشیدیان فر عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز گفت: در بحث ایمنی ساختمان کمتر توجه شده و نگاه مردم در ساختمان بیشتر به زیبایی سازی آن بوده، این در حالی است که مردم باید به مسائل ایمنی ساختمان نظیر تاسیسات مکانیکی، برق و دودکش ها توجه ویژه‌ای داشته باشند .





لازم به ذکر است در حاشیه این همایش نمایشگاه تخصصی از سیستم های اعلام و اطفاء حریق پیشرفته و هوشمند، انواع سیستم های آتش بند و روش های کارآمد در اطفاء حریق و ماشین آلات و ادوات مکانیکی در اطفای حریق در ۱۵ غرفه برگزار شده است.

 

 

 

 

همچنین کارگاه های آموزشی در زمینه کنترل مدیریت دود در برابر ساختمان ها،حفاظت حریق در برابر ساختمان های بلند مرتبه برگزار شده است. در این همایش گزارش مدل‌سازی حریق ساختمان پلاسکو توسط مهندس مسعود جمالی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارائه خواهد شد. در این همایش میزگرد تخصصی با عنوان کنترل مدیریت دود در برابر ساختمان ها توسط دکتر فرشید یان فر و نکات اجرایی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان توسط مهندس رضا بشیر عضو هیئت مدیره سازمان و عضو کمیسیون حریق سازمان و گزارشی از مدیریت بحران در حوزه شهر توسط مهندس شیدائی رئیس اداره پدافند غیرعامل شهرداری مشهد و پانل تخصصی کمیسیون مبحث سوم سازمان نظام مهندسی ساختمان ارائه خواهد شد.





 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;