شهرداری به طور جدی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی وارد شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درخصوص نقش شهرداری در زمینه ساخت ساختمان های پایدار و سبز گفت: شهرداری یکی از ارکان مهم نظارت بر ساخت و ساز و نظارت بر تهیه نقشه های درست ساختمانی است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، عبدالرضا گلپایگانی در حاشیه برگزاری اولین نشست سیاست گذاری «چهارمین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» با اعلام خبر فوق افزود: اگر این مراحل با هماهنگی سایر نهادهایی همراه باشد که چه در تدوین قوانین و ضوابط و مقررات فعالیت می کنند و چه نهادهایی که مجری هستند و نقش نظارتی دارند، حتما در این زمینه موفق می شوند.
وی ادامه داد: این مجموعه ها اگر به صورت پیوسته با هم برای دستیابی به هدف احداث ساختمان های پایدار فعالیت کنند، موفقیت آنها حتمی است؛ اما اگر به صورت جدا از هم و منفرد عمل کنند، در این زمینه موفق نخواهیم بود.
گلپایگانی در ادامه تاکید کرد: همان طور که در سال های گذشته بحث صرفه جویی در مصرف انرژی، معماری پایدار و نیز ساختمان سبز مطرح شد و جستارها و پژوهش های زیادی در این زمینه انجام گرفت که نتایجی هم داشته، اما آنچه که باید در عمل اتفاق می افتاد، امروز اتفاق نیفتاده است.
این مسئول با بیان اینکه در ساختمان های ما اتلاف انرژی بسیار بالاتر از حد و حدود استانداردهای جهانی است، یادآور شد: با مقایسه میزان مصرف انرژی در کشورمان با دارا بودن حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت، می بینیم که این میزان مصرف به اندازه میزان مصرف انرژی در کشور چین با یک میلیارد نفر جمعیت است که رقم بسیار بالایی است.
وی در عین حال افزود: بنابراین جا دارد که همه نهادها به ویژه شهرداری به طور جدی روی این قضیه کار کنند.
گلپایگانی تاکید کرد: همه ما باید به سمتی برویم که مصرف انرژی در کشور را به سمت منطقی پیش بریم و سرمایه های ملی را کمتر اتلاف کنیم.
برچسب انرژی ساختمان در یک شبکه هماهنگ جوابگو است
وی همچنین در پاسخ به اینکه اجرای برچسب انرژی ساختمان چه تاثیری در دستیابی به ساختمان های پایدار دارد، بیان کرد: از سال های قبل و از دهه ۸۰ مشوق هایی در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان ها ارائه شد و به دنبال آن استانداردهایی را برای ساختمان ها تدوین کردند.
گلپایگانی ادامه داد: بر اساس این استانداردها، قرار بود که ساختمان ها برچسب انرژی داشته باشند و مطابق با رعایت و ضوابط و مقررات، تخفیفاتی را در ساختمان ها به سازندگان و بهره برداران ارائه دهند.
وی افزود: اما این امر چندان عملیاتی نشده و برچسب انرژی ساختمان به یقین یکی از اقداماتی است که در سایه عملکرد فعال و موثر تمامی نهادهای ذیربط و در یک شبکه هماهنگ می تواند جوابگو باشد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان خاطر نشان کرد: اینکه شهرداری به تنهایی وارد این حوزه شود و ساختمان ها را از نظر میزان مصرف انرژی درجه بندی و گرید بندی کند، به تنهایی کفایت نمی کند.
گفتنی است «چهارمین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» در تاریخ ۴ الی ۶ آذرماه ۹۸ با همکاری شهرداری تهران و مجتمع رسانه ای راه و ساختمان در بوستان گفتگو در تهران برگزار می شود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;