همه چیز درباره آزمون نظام مهندسی ساختمان

تاسیسات نیوز: آزمون نظام مهندسی چه هدفی را دنبال می کند و دلیل برگزاری آن چیست؟ تاسیس سازمان نظام مهندسی در جهت تحقق قانون نظام مهندسی در سال ١٣٧۴ به صورت رسمی تصویب شد.
از آن زمان ماموریت این سازمان « تامین مشارکت هرچه سریعتر مهندسان در انتظام امور حرفه ای خود و تحقق اهداف قانون نظام مهندسی در سطح کشور» بوده است و برگزاری آزمون نظام مهندسی هم در همین راستا صورت می گیرد.
اولین دوره آزمون نظام مهندسی در سال ١٣٧٣ برگزار شد و از آن زمان مهندسان ایرانی اقدام به شرکت در این آزمون کرده اند.
آزمون نظام مهندسی تا سال ٩١، ١ بار در سال برگزار می شد، با این حال از این سال به بعد بود که برگزاری «آزمون نظام مهندسی» به ٢ بار در سال رسید تا افراد شانس بیشتری برای شرکت و در نتیجه قبولی در این آزمون مهم داشته باشند.
آنچه در حال حاضر درباره آزمون نظام مهندسی در سال ٩٨ قطعی به نظر می رسد، برگزاری نوبت اول آزمون نظام مهندسی در مهر ماه است. ثبت نام آزمون از ١٢ تا ٢١ تیر ماه امسال انجام شد و حالا در اولین ماه پاییز کلیه علاقه مندان به اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی می توانند در اولین نوبت آزمون های ورود به حرفه مهندسان در سال ٩٨ در روزهای پنج شنبه و جمعه مورخ ١٨ و ١٩ مهر ماه شرکت کرده و شانس خود را برای رشته های معماری (طراحی، نظارت و اجرا)، عمران (محاسبات، نظارت و اجرا)، تاسیسات مکانیکی (طراحی و نظارت)، تاسیسات برقی (طراحی نظارت)، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک بیازمایند.
شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی و اهمیت آن:
همه فارغ التحصیلان رشته های هفتگانه نظام مهندسی می توانند در این آزمون شرکت کنند، هر فارغ التحصیل مقطع کارشناسی بعد از ٣ سال و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد بعد از ٢ سال امکان شرکت در این آزمون را خواهند داشت.
فارغ التحصیلان مقطع دکتری هم تنها با گذشت ١ سال از فارغ التحصیلی می توانند در این آزمون شرکت کنند.
آزمون نظام مهندسی، آزمونی «کتاب باز» بوده و برای بعضی رشته ها مانند مهندسی عمران، اصولا پروانه اشتغال در ٣ بخش اجرا، محاسبات و نظارت به صورت جداگانه صادر شده و برای هر یک آزمون جداگانه ای وجود دارد.
حد نصاب قبولی در هر آزمون ۵٠ درصد کل نمره است و افرادی که در آزمون قبول شوند، پروانه اشتغال به کار پایه ٣ در آن بخش را دریافت می کنند.
برای ارتقا این پایه به پایه های بالاتر هم، مهندسانی که دارای این پروانه هستند، طبق ماده ١١ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه ٣ به پایه ٢ و پس از ۵ سال از پایه ٢ به پایه ١ ارتقا یابند.
کسب پروانه نظام مهندسی برای مهندسان، صلاحیت حرفه ای آنها را رسمیت بخشیده و شخص صاحب پروانه از یک شماره اختصاصی در نظام مهندسی استانش برخوردار می شود.
گفتنی است؛ به موجب این پروانه، مهندسان برخوردار از آن می توانند برای تاسیس شرکت و دفاتر مهندسی اقدام کرده و یا حتی این امتیاز را به شرکت های قانونی شاغل در صنعت ساختمان واگذار کنند.
همچنین متقاضیان شرکت در آزمون نظم مهندسی در رشته های ترافیک، نقشه برداری، شهرسازی، عمران (محاسبات، نظارت، اجرا)، معماری (طراحی، نظارت، اجرا) تاسیسات مکانیکی (طراحی، نظارت)، تاسیسات برقی (طراحی، نظارت) می توانند مواد امتحانی رشته های موردنظر خود را در سایت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به آدرس inbr.ir مشاهده و با آمادگی بهتری در آزمون شرکت کنند.
منبع جام جم آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;