اهتمام دولت برای تعیین تکلیف چند پروژه عمرانی در پرند

شمارش معکوس برای راه اندازی متروی پرند در حالی آغاز شده که مطالعات احداث این خط مترو از سال ۸۴ شروع و اجرای آن از سال ۹۱ تا کنون به سرانجام نرسیده بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در  جلسه اخیر هیات دولت، زمان افتتاح مترو پرند تعیین شد و به گفته وزیر راه و شهرسازی به زودی این پروژه با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود؛ پروژه ۱۹ کیلومتری که نزدیک به دو دهه مردم صبور این منطقه چشم به راه افتتاح آن بودند.
روز شنبه تست گرم خط مترو پرند شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ انجام شد. این خط «با سه رام قطار» فعالیت خود را آغاز و تا آخر پاییز مسافرگیری می شود.
راه اندازی متروی پرند از دو منظر قابل اهمیت است. اولین نکته مهم این افتتاح این پروژه به کاهش خسارات جانی بازمی گردد. برآوردهای ترافیکی نشان می‌دهد که در حال حاضر، روزانه جمعیتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر برای رتق و فتق امور جاری خود، بین تهران و پرند تردد می‌کنند و این جریان عبور و مرور، غالبا با استفاده از وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی انجام می‌شود.
نگاهی به آمار مصدومان و جان‌باختگان آزادراه تهران – ساوه که در برخی سال‌ها به ۵۸ فوتی و صدها مصدوم رسیده، خود گویای تمام نکات هشداردهنده است؛ بنابراین با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی، نه‌تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت، بلکه آمار تصادفات حمل‌ونقلی نیز به تبع آن تقلیل می‌یابد.
اما از حیث هزینه‌ای که روزانه هر فرد برای تردد بین این دوشهر صرف می‌کند، برآورهای مستند حکایت از آن دارد که بر حسب مسیر انتخابی و نوع وسیله کرایه‌ شده، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای رفت‌وآمد در مسیر مذکور باید خرج شود تا شهروندان به امورات جاری خود برسند. حال کافی است با یک حساب سرانگشتی و با این فرض که در بدو شروع فعالیت ایستگاه مترو پرند، بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر در هر روز از این وسیله حمل‌ونقلی استفاده کنند، به رقم صرفه‌جویی صورت‌گرفته در هزینه‌های روزانه مسافران مربوطه دست پیدا کنیم.
در واقع می‌توان گفت با شروع بهره‌برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان کمتر از جیب کل مسافران تهران – پرند هزینه می‌شود که همین مقدار پول می‌تواند برخی نیازها و مایحتاج ضروری آنان را پوشش دهد.
علاوه بر تعیین تکلیف مترو پرند، چهار هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر نیز تکمیل و بهره‌برداری شده است. هشت‌هزار واحد دیگر نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند نیز در مرحله تعیین پیمانکار است که به‌زودی وارد مرحله ساخت و ساز خواهد شد.
همچنین یک مرکز بهداشتی- درمانی در همکاری با مرکز اورژانس، یک بوستان و همچنین یک مجموعه تجاری در محله کم‌برخوردار در شهر جدید پرند تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.
از سویی دیگر ساخت شهرک جدید ۱۰ هزار نفری در پرند نیز در دستور کار است.  در این خصوص  مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند از انجام عملیات زیربنایی و روبنایی با ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار در شهر جدید پرند خبر داد و گفت: شهرک مسکونی اعتمادیه در پرند با ظرفیت ۱۰هزار نفر ایجاد می‌شود.
آرش صیادی با تأکید بر تلاش برای تأمین زمین بیشتر جهت تولید مسکن در آن شهر جدید، گفت: برای تأمین زمین بیشتر با وجود آنکه در شهر جدید پرند با محدودیت زمین مواجه هستیم و امکان توسعه وجود ندارد، چندین گزینه از جمله ایجاد شهرک و تغییر کاربری و الحاق در حال پیگیری است و در تلاش هستیم ظرفیت تأمین زمین را برای تولید مسکن افزایش بدهیم.
وی توضیح داد: شهرک اعتمادیه در نزدیکی پرند و متصل به محدوده شهر جدید پرند مصوب شده است که ظرفیت ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و هم‌اکنون مراحل تملک آن در حال انجام است، در آینده نزدیک و برای سال جدید در شهر جدید پرند در حوزه مسکن خبرهای خوبی خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند توضیح داد: در حوزه دسترسی‌های پرند غیر از محور فعلی، یک مسیر دومی را که مجوز اتصال به اتوبان غدیر است، اخذ کرده‌ایم، هم‌اکنون در مراحل مقدمات انتخاب پیمانکار هستیم و مذاکراتی با ستادکل نیروهای مسلح برای اتصال مسیر سوم پرند به‌دلیل آنکه از اراضی ارتش عبور می‌کند آغاز شده است. در برنامه است تا اتصال پرند به ملارد از این مسیر انجام شود که هم‌اکنون کار در مراحل مقدماتی قرار دارد.
صیادی گفت: پروژه‌های روبنایی و زیربنایی گسترده‌ای نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه شهر پرند در حال اجراست، تا پایان سال در حوزه روبناها از جمله پارک و توسعه فضاهای سبز افتتاح‌هایی خواهیم داشت، دو مرکز درمانی دیگر به این فضاها افزوده خواهد شد، در حوزه سرانه‌های مذهبی نیز تا پایان سال دو مسجد به بهره‌برداری می‌رسد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;