انقلاب در توربین های دریایی فراساحلی شناور

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: شرکت ایرلندی Gazelle نسل سوم یک طرح جدید و جذاب سکوی بادی شناور را معرفی کرد که می‌گوید می‌تواند توربین‌های دریایی عظیم تا ظرفیت ۲۰ مگاوات را تثبیت کند، در حالی که وزن، هزینه و کشش کابل کف دریا را به شدت کاهش می‌دهد.
همانطور که قبلاً بارها بحث کرده‌ایم، بادهای فراساحلی نشان‌دهنده فرصتی عظیم برای انرژی پاک است، اما برخی از بهترین منابع در آب‌های عمیق هستند، جایی که فرو رفتن یک محور مستقیم در بستر دریا بسیار گران و دشوار می‌شود. سکوهای دریایی شناور یک جایگزین ارائه می دهند، اما چالش های مهندسی در اینجا بسیار زیاد است. به عنوان مثال، یک توربین دریایی معمولی ۱۴ مگاواتی، ممکن است یک ناسل ۵۰۰ تنی را در بالای یک برج ۱۳۰ متری (۴۲۷ فوتی) قرار دهد و سه پره کربنی به طول ۱۰۸ متر (۳۵۴ فوت) را با نیروی کامل بچرخاند. طوفان در دریا متعادل کردن یک چرخ سنج هیولایی مانند آن بر روی یک پایه شناور کار بدی نیست، و انجام آن به روشی که به راحتی بتوان با هزینه کم تولید، نصب و راه اندازی کرد؟ خب، این یک مشکل میلیارد دلاری است که بسیاری از شرکت‌ها برای حل آن رقابت می‌کنند.
شرکت غزال معتقد است که راه حلی دارد. این شرکت می‌گوید: پلتفرم ظاهری عجیب آن تا حدودی تلاقی بین دو رویکرد دیگر برای باد شناور است، آنهایی که طراحی‌های سکوی نیمه شناور و پایه کششی هستند.
سکوی بادی شناور نسل سوم Gazelle از سه طرف به کف دریا متصل می شود. کابل‌ها از بند کف دریا بالا می‌آیند و از روی سازه شناور بالا می‌آیند، روی بازوهای چرخان می‌چرخند قبل از اینکه به پایین بیفتند تا به وزنه تعادل سنگینی که در زیر سکو معلق است متصل شوند. به گفته این شرکت، این یک سیستم غیرفعال ایجاد می کند که قادر به متعادل کردن حرکات موج و جزر و مد و همچنین نیروهای عظیم باد از طریق اهرم غول پیکر برج توربین است، و باعث کاهش حرکات شیب و بهبود کارایی می شود. Gazelle ادعا می کند که پلت فرم به دست آمده بسیار کوچکتر و سبک تر از یک طرح معمولی نیمه شناور است – بنابراین استفاده از فولاد را تا ۷۰٪ کاهش می دهد و حدود ۳۰٪ هزینه کمتری دارد. سیستم پهلوگیری دینامیک آن نیز ۸۰ درصد کمتر از یک سکوی پایه کششی معمولی، بار کمتری را بر روی بندهای کف دریا قرار می دهد و شیب را زیر یک درجه نگه می دارد و در عین حال امکان حرکت به سمت بالا و پایین را فراهم می کند. Gazelle می‌گوید این ساختار نسبتاً سبک وزن و ارزان می‌تواند برای تحمل توربین‌هایی تا اندازه ۲۰ مگاوات – بزرگتر از هر چیزی که در حال حاضر در رده فراساحلی مستقر شده است، توسعه یابد. می گوید این ماژولار است و ساخت، یدک کشی و استقرار آن آسان است و به تجهیزات تخصصی، جرثقیل یا امکانات بندری نیاز ندارد.
ادعاهای فوق را در آزمایش مدل در مقیاس کوچک در یک مخزن موج در موسسه هیدرولیک زیست محیطی دانشگاه کانتابریا در اسپانیا تأیید کرده است و اولین “بیانیه امکان سنجی” را برای یک پلت فرم بادی دریایی از DNV دریافت کرده است، یک ارائه دهنده خدمات طبقه بندی متخصص در تجزیه و تحلیل چرخه حیات تاسیسات دریایی، به ویژه در انرژی های تجدید پذیر، نفت و گاز.
این شرکت حدود ۱۴٫۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ جمع آوری کرد. این تفاهم نامه امضا کرده است، هر چه ارزش داشته باشد، برای توسعه یک نیروگاه آزمایشی ۲ مگاواتی با Maersk Supply Service در جزایر قناری، اگرچه طبق آن تفاهم نامه، این پروژه قرار است تا سه ماهه دوم امسال تکمیل شود. سال، و دقیقاً مشخص نیست که این پروژه چقدر پیشرفت کرده است. به همین ترتیب، این شرکت اعلام کرده است که با WAM Horizon در یک پروژه آزمایشی دیگر در پرتغال “همکاری” کرده است، اما تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد اندازه، زمان‌بندی یا حتی معنای واقعی این مشارکت بی‌شکل ارائه نکرده است. بنابراین ارزیابی وضعیت از نظر پیشرفت دشوار است. در هر صورت، این یک طراحی مکانیکی جالب است که هزینه کم (اما هنوز منتشر نشده) انرژی (LCoE) را هدف قرار می دهد، و ما علاقه مند خواهیم بود که ببینیم این فناوری در ماه های آینده به کجا می رود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;