انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش تاسیسات نیوز، کشورمان چند سالی است که بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر را در دستورکار خود قرار داده است و برای موقعیت بهتر در این مسیر از تجارت سایر کشورها نیز بهره می برد و از این رو از سرمایه گذاری های خارجی در ای عرصه استقبال می کند.





انرژی های تجدیدپذیر که امروزه مورد توجه قرار گرفته است انواعی دارد که عبارتند از انرژی آبی (نیروی برق‌آبی)، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌گرمایی، انرژی زیست توده (زیست‌سوخت) و انرژی امواج و جزر و مد است. قانون عضویت دولت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر پس از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان در ۱۴ خرداد ۱۳۹۱ از سوی رییس جمهور ابلاغ شد. بر اساس این قانون، دولت اجازه خواهد داشت در آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند.

 

 

 

کشورمان نیز چند سالی است که بهره برداری و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در دستورکار خود قرار داده است و برای موقعیت بهتر در این مسیر از تجارت سایر کشورها نیز بهره می برد و از این رو از سرمایه گذاری های خارجی در ای عرصه استقبال می کند.





در این رابطه به نقل از هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزیر نیرو نوشته است: “پول و اعتبار لازم برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر تا سه سال آینده فراهم است و وزارت نیرو در این زمینه از سرمایه گذارن داخلی و خارجی استقبال می کند.





در یک سال گذشته و با پشت سر گذاشته شدن تحریم ها و فشارهای اقتصادی، دشواری های توسعه تولید انرژی های تجدیدپذیر در کشور کاهش یافته و بسترهای قانونی برای توسعه آن فراهم شده است. در یک سال گذشته تقریبا روزی نبوده است که شاهد مراجعه سرمایه گذاران خارجی به وزارت نیرو برای فعالیت در عرصه انرژی های تجدیدپذیر نباشیم؛ مراجعه هایی که بویژه در دوران پساتحریم و پسابرجام بیشتر شده است.

 

 

 

بیشترین تقاضای سرمایه گذاری در این زمینه، مربوط به ساخت نیروگاه ها با ظرفیت بیش از یک هزار مگاوات است و در فضای اطمینان بخش ایجاد شده بین ایران و اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی، هر روز پیشنهادهای بسیار جذاب با قیمت های مناسب در این عرصه به وزارت نیرو اعلام می شود.





امروز و با تدوین قوانین دایمی، مستحکم و پایدار و انعقاد تعرفه مناسب خرید تضمینی برق، در شرایط مناسبی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور به سر می بریم، اما در مقابل خارجی ها نیز انتظار دارند تیپ قراردادها به گونه ای باشد که مورد پذیرش شرکت های بیمه و بانک های بین المللی قرار گیرد البته خارجی ها نباید فضای کنونی کسب و کار ایران، دانش موجود در کشور و قدرت فناوری و توان ساخت داخلی ما را دست کم بگیرند، زیرا هم اینک و در حوزه نیروگاه های حرارتی، شرکت مپنا پس از جنرال الکتریک آمریکا و زیمنس آلمان، مقام سوم جهان را دارد.”

 

 

 

یادآور می شود: در راستای حضور و استقبال کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر چندی پیش بهروز دشتی، مدیر دفتر انرژی زیست توده سانا در گفت وگو با ایرنا گفته بود: “شرکت فرانسوی CNIM از جمله شرکت های باسابقه و خوشنام اروپایی است که در زمینه استحصال انرژی از زباله های شهری فعالیت دارد و با همکاری شرکت آلمانی «مارتین» و استفاده از تجهیزات این شرکت و همچنین تجهیزات و لوازم متعلق به خود، تاکنون طرح ها و پروژه های زیادی را در سطح جهان اجرا کرده است.





شرکت های مختلفی در پسابرجام برای حضور در بازار انرژی و بویژه انرژی های تجدیدپذیر ایران ابراز تمایل و علاقه اند. نمایندگان شرکت CNIM که پیشتر در نقاط مختلف کشور با شهرداری ها به مذاکره نشسته بودند، با حضور در سانا جلسه ای با مدیرعامل سازمان برگزار کردند که در آن درباره مطالب فنی، نحوه همکاری های مشترک و مقوله هایی همچون امحای زباله، استانداردهای مواد منتشره از نیروگاه ها، بازدهی نیروگاه و بازدهی برق به بحث و تبادل نظر نشستند. مقرر شده است تا این شرکت پس از تفاهم با شهرداری ها، نتیجه آن را برای انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق به سازمان انرژی ها نو ایران منعکس کند.”

 

 

 

منبع: ایرنا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;