آینده اروپا با انرژی خورشیدی درخشان‌تر می‌شود

انرژی خورشیدی در دنیای امروز، سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین منبع تولید انرژی به حساب می‌آید و آینده بسیار روشنی در پیش رو دارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، انرژی خورشیدی یکی از موفق‌ترین فن‌آوری‌های دهه اخیر است که تا ۱۰ سال پیش هزینه‌ای بسیار بالاتر از سوخت‌های فسیلی در بر داشت و تبدیل شدن آن به یکی از اصلی‌ترین انرژی‌های جهان کاملا دور از ذهن بود؛ با این حال در دنیای امروز یکی از فن‌آوری‌های در حال رشد به حساب می‌آید. هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی این بخش نسبت به یک دهه اخیر به طور چشمگیری کاهش یافته و از آن نیرویی در دسترس برای تمامی نقاط دنیا به وجود آورده است که قیمت تمام شده‌اش از مرحله تولید تا مصرف بسیار پایین‌تر از سوخت‌های فسیلی معمولی و رایج است، به‌طوری‌که از میان تمام انواع انرژی موجود و مورداستفاده در سراسر جهان، اول انرژی خورشیدی و پس از آن انرژی باد، از ارزان‌ترین منابع جدید تولید انرژی در اقتصادهای بزرگ (البته به جز ژاپن) به حساب می‌آید.
ملت‌های‌‎ آسیایی در این زمینه با پیشرفت چشمگیری مواجه بوده‌اند؛ یکی از این دولت‌ها که کاملا بر امور تولید و نصب پنل‌های خورشیدی تسلط یافته، کشور چین است بطوریکه  از ۵۰۰ گیگاوات پنل خورشیدی نصب‌شده در سراسر جهان، ۱۵۷ گیگاوات آن در چین قرار دارد و مابقی در کشورهای آلمان، ژاپن و ایالات متحده، هر یک به میزان ۵۰ گیگاوات وجود دارد.
با این حال بازار خورشیدی اروپا نیز کاملا در حال شکل‌گیری و رشد اقتصادی است؛ پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش ۸۰ درصدی انرژی خورشیدی و رسیدن به ظرفیت ۲۰ گیگاوات تا پایان سال جاری و نیز رشد ۱۸ درصدی و دستیابی به ظرفیت ۲۴.۱ گیگاواتی تا پایان سال ۲۰۲۰ در مرزهای اروپا است. این رکورد جدید بیانگر رشد ۲۲.۵ گیگاواتی صنعت خورشیدی اروپا نسبت به سال ۲۰۱۱ است که پیشرفت چشمگیری به حساب می‌آید. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، این منطقه شاهد افزایش ۳۲درصدی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش میزان نصب پنل‌های خورشیدی خود باشد.
کاهش مداوم هزینه‌ها به دنبال رشد اقتصادی اروپا در اثر گسترش و پیشرفت فن‌آوری‌های نوین جهانی در بخش صنایع و همچنین افزایش قدرت اهداف موردنظر اتحادیه اروپا در راستای ارتقای انرژی‌های تجدیدپذیر، باعث حصول این میزان از رشد در بخش انرژی اروپا شده است. جایگزینی مواد تشکیل‌دهنده سلول‌های فتولتائیکی با ورقه‌های نازک غیرسیلیکونی و موادی هم‌چون پروسکایت منجر به افزایش انعطاف‌پذیری، سبکی و یکنواخت نبودن این سلول‌های تولیدکننده نیرو شده است که مزیت بسزایی در پیشرفت صنعت خورشیدی این بخش به حساب می‌آید. این سلول‌ها در انواع پیشرفته‌تری هم وجود دارد که دوجداره است و هر یک از جداره‌ها می‌تواند به تنهایی نیرو تولید کند. این ویژگی با افزایش ۳۰درصدی تولید نیز همراه است.
با توجه به این اقدامات، هزینه‌های فتولتائیک در اروپا نسبت به سال ۲۰۰۰ با کاهش ۹۶درصدی مواجه بوده است که این امر در کنار تمایل به استفاده از فن‌آوری‌های انرژی پاک، عواملی قوی در سوق دادن دولت‌ها به سمت انرژی خورشیدی است.
از سوی دیگر شبکه‌های هوشمند انرژی با ادغام پنل‌های خورشیدی و شبکه‌های برق با یکدیگر، مجموعه‌ای قوی‌تر، مناسب‌تر و کارآمدتر فراهم می‌آورد. ترکیب انرژی خورشیدی و سیستم ذخیره‌سازی انرژی با یکدیگر نیز منجر به تأمین یک انرژی پایه کافی در سراسر اروپا می‌شود که این اقدام به سرعت در حال محقق شدن است، به‌نحوی‌که در حال حاضر دوسوم از خریداران نیروهای خورشیدی در آلمان، در حال ذخیره انرژی هستند.
با وجود این صنعت در حال رشد و پیشرفت، شبکه‌های برق که فعلا تنها چهار تا پنج درصد کل انرژی برق را تشکیل می‌دهد، در صورت ایجاد چارچوب سیاست‌گذاری مناسب می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، تولید حدود ۲۰ درصد از تقاضای برق اتحادیه اروپا را تحت پوشش خود قرار دهد.
جالب آن‌که جاه‌طلبی‌های بعضی از کشورهای اروپایی هم‌چون اسپانیا در این بخش، چنین ایده‌ای را تحقق‌پذیر می‌کند. این کشور قصد دارد انرژی خورشیدی خود را از ۸.۵ گیگاوات پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۰ به ۳۷ گیگاوات در سال ۲۰۳۰ برساند.
هم‌زمان با توسعه این بخش، چارچوب بازار اروپا نیز در حال تغییر است. با کاهش هزینه‌ها، یارانه‌ها نیز ارزش و اهمیت خود را از دست داده‌اند و خریداران شرکت‌ها در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از بازار هستند که روزانه بر ارزش و اهمیت آن‌ها افزوده می‌شود.
با توجه به توافق‌نامه خرید نیرو (PPAs)، تمامی شرکت‌های بزرگ به تعهداتی جدی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر پای‌بند شده‌اند. البته علی‌رغم این که انرژی خورشیدی کربن کمتری را انتقال می‌دهد و در حال حاضر کارآمدترین و متنوع‌ترین فن‌آوری به حساب می‌آید، این شرکت‌ها می‌توانند منابع تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جدید را به‌ عنوان منابع دیگری از تقاضا نصب کنند.
لازم به ذکر است که هر چند در حال حاضر اروپا در زمینه سلول‌های خورشیدی و مدل‌های جدید موجود، از چین عقب مانده است ولی دارای زمینه‌های شغلی و فرصت‌های خوبی است. کمیسیون جدید اروپا با تمرکز ویژه روی یک استراتژی جدید صنعتی، خواستار تبدیل شدن انرژی خورشیدی به انرژی مرکزی خود است و درصدد است با معرفی این انرژی به‌عنوان یک فن‌آوری دوستدار محیط زیست، آن را به یکی از ارکان اصلی استراتژی خود تبدیل کند. این اقدام رشد چشمگیری در این بخش برای اروپا به ارمغان می‌آورد و می‌تواند هزاران شغل محلی ایجاد کند.
منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;