اندر لزوم کنفرانس

روح اله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 163 میباشد.

 

 

همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

نخستین کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری برگزار شد. برگزارکنندگان قول داده‌اند که این رویداد هرسال برگزار شود و البته ممکن است هر بار در یکی از شهرهای ایران باشد ولی دارای دبیرخانه دائمی در تهران خواهد بود. نفس برگزاری گردهمایی‌های علمی از این دست برای صنعت ساختمان کشور و به‌خصوص مهندسی مکانیک بسیار مهم و حیاتی است. در این خصوص می‌توان چند دلیل اصلی را برشمرد:

 

 

 

اول آن‌که محلی برای دید و بازدیدهای علمی و ارتباط بین مهندسان و تصمیم گیران، دانشمندان و در یک‌کلام بزرگان این صنعت می‌شود. به یاد بیاوریم کنفرانس بین‌المللی گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع را که محل آشنایی ما با نام‌آوران این صنعت بود. در همین کنفرانس نیز وجود مدیر تدوین مبحث چهاردهم و بیست و دوم فرصت مغتنمی برای گپ و گفت بود. همچنین برخی از مهندسان پیشکسوت نیز حاضر بودند که فرصتی بسیار نیکو برای برخی سؤالات و حل مشکلات بود.

 

 

 

دوم باعث ایجاد نشاط علمی در مهندسان می‌شود. همان‌گونه که هر فردی برای ساخت و نگهداری بدن خود به ورزش نیاز دارد، برای نگهداری فکر خود به تفریح مناسب نیاز دارد و برای ساخت و نگهداری دانش خود به کسب دانش از راه‌هایی مانند مطالعه و به‌خصوص کنفرانس‌ها و کلاس‌ها نیاز دارد. البته بیفزایید به این سخن که برخی خود را ورای تمام کلاس‌ها می‌دانند! و شاید چنین کنفرانس‌هایی آن‌ها را به راه راست منحرف کند!

 

 

 

سوم شرکت در چنین نشست‌هایی باعث آشنایی ما با مشکلات کلان در کشور می‌شود و با دغدغه‌های دیگر همکاران آشنا می‌شویم. شاید این شناخت ما را به سمت حل مشکلات ببرد. البته شاید!

 

 

 

چهارمین دلیل بر لزوم چنین کنفرانسی هزینه کرد سازمان‌های متمول برای پیش برد دانش است. به‌هرحال سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را محلی می‌دانیم که از بودجه کارکرد مهندسان ارتزاق می‌کند و به‌جز خدمات رفاهی و فرهنگی که به آن‌ها می‌دهد باید خدمات علمی مفیدی نیز ارائه کند و چه محلی بهتر از چنین کنفرانس‌هایی.

 

 

 

پنجم ترغیب مهندسان به ارائه تجارب فنی، علمی و مهندسی خود به دیگران است.متأسفانه نبود این نشست‌های علمی در طول دهه‌های گذشته، کمک بزرگی به نابودی مستندات و تاریخ مهندسی تاسیسات نموده است.

 

 

 

به این فهرست فراوان نکته دیگر را می‌توان افزود که فرصت ما کوتاه است. اما هر ایده خوبی دارای آفاتی هم هست که باعث نابودی آن می‌شود. در فرصتی دیگر تیغ تیز نقد بر آن خواهد گذشت.

 

تا بعد!







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;