انتقام به سبک ایرانی


به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ا گر «بند» تحریم از پای ایران باز شود قیمت‌ها سقوط می‌کند و در این میان همه کشورها به لحاظ درآمدی ضرر می‌کنند جز ایران!

عربستان و عراق دو کشوری اوپکی در رده نخستین کشورهایی هستند که بازار نفت ایران را در زمان تحریم به نام خود «سند» زدند و حالا که ایران سهم خود را طلب کرده است، خود را به «کوچه‌ای» دیگر می‌زنند. جمهوری اسلامی ایران در قبال این بی‌تفاوتی و خط و نشان‌هایی که اعراب برای ایران می‌کشند می‌خواهد در بازارها «انتحار» کند.

بیژن نامدار زنگنه می‌گوید: ما با کسی تعارف نداریم و برای احیای بازارهای خود هر کاری که بتوانیم می‌کنیم خواه آن اقدام عرضه بیشتر در بازاری باشد که مازاد عرضه دارد. هم اکنون بیش از 3 میلیون بشکه حجم نفت مازادی است که در جهان وجود دارد و سقوط بورس چین و کاهش رشد اقتصادی، موجب کاهش بیشتر قیمت نفت شده است.

عربستان برای مقابله با بازگشت ایران به تخفیف‌های غیرقابل درک روی آورده است و عراق نیز برای جا نماندن از ریاض، دومینوی تخفیف‌ها را ادامه می‌دهد. ایران می‌گوید قصد «عقده‌گشایی» و «انتقام» را از رقبای سنتی خود ندارد اما اعراب بر این باورند که ایرانی‌ها می‌خواهند انتقام روزهای سختی را بگیرند که کشورهای عربی می‌خندیدند و ایران برای کاهش عرضه نفت از سوی اوپک دست و پا می‌زد.

شبیه روزهایی که عربستان با تولید حداکثری خود اجازه نداد کمبود نفت ایران در زمان نخست وزیری مصدق احساس شود و پس از سرنگونی حکومت وی، انتقامی سخت از این کشور گرفته شد. 

ایران هم‌اکنون روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر می‌کند و قصد دارد حداقل یک میلیون بشکه نفت خام به ظرفیت صادرات خود بیفزاید که این رقم به طور قطع به سقوط قیمت‌ها منجر می‌شود.

این بدان معناست که اگر قیمت نفت با توجه به دو برابر شدن صادرات نفت ایران نصف شود، به حال ایران فرقی نخواهد کرد درست برعکس کشورهایی نظیر عراق، عربستان، کویت، روسیه، امارات، قطر و…؛

این نظر وزیر نفت است اما آنچه هویداست قصد ایران برای انتقام از کشورهایی است که در روزهای سخت آن را تنها گذاشته‌اند هرچند که گفته شود ما با کسی جنگ نداریم.

با توجه به نزدیک شدن روابط روسیه با عربستان و همچنین روسیه با مصر، احتمال این وجود دارد که روسیه برای بیشتر ضرر نکردن، ریاض و سایر کشورهای اوپک را راضی کند تا سهم ایران را به این کشور بازگردانند اما این یک احتمال ضعیف است و سیاستمداران ماجراجو و خام عربستان، نمی‌توانند شاهد قدرت‌گیری جمهوری اسلامی ایران باشند.

اگر ایران سوار بر اسب عرضه یک میلیونی شود، عربستان سعودی بیشترین ضرر را از سقوط قیمت نفت متحمل خواهد شد زیرا اقتصادش تا 90 درصد به درآمدهای نفتی وابسته است. برعکس اقتصاد ایران متنوع است و صادرات نفتی 60 درصد درآمدهایش را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این ایران 18 درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد.

زمانی که می‌گوییم عربستان بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد با وجود پذیرش این نکته است که ذخایر مالی عربستان 670 میلیارد دلار است و این پول هنگفت برای ملت سعودی به عنوان رشوه خرج می‌شود.

همچنین این پول‌ها باید صرف رفع مشکل کسری بودجه شود که بیش از 150 میلیارد دلار در همین سال خواهد بود. ممکن است با هر مقدار کاهش از قیمت نفت این کسری افزایش یابد به گونه‌ای که ریاض ناچار شود از بانک‌های داخلی و سپرده‌گذاران وام بگیرد، وضع مالیات بر درآمدها را بررسی کند و یارانه کالاهای اساسی به ویژه سوخت را حذف کند که مبلغ یارانه سوخت سالانه حدود 50 میلیارد دلار است.

عربستان یک شبه ورشکسته نمی‌شود اما قطعاً توانش برای استفاده از ابزار پول در جنگ‌ها علیه دشمنانش به شدت کاهش خواهد یافت. بیشتر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر هزینه‌هایش به همین روال کنونی ادامه یابد، در جنگ سوریه و یمن و داعش درگیر بماند و ده‌ها میلیارد دلار را خرج اسلحه کند، ذخایر پولی هنگفتش نیز طی چند سال دود خواهد شد.

ایرانی‌ها این واقعیت‌ها را می‌دانند و از نقاط ضعف دشمنشان به خوبی آگاهند و تلویحی می‌گویند بازارهای جهان را غرق نفت خود و متحدانشان عراق و روسیه خواهند کرد و قیمت‌ها را به شدت کاهش خواهند داد.

نباید فراموش کنیم که عربستان سعودی زمانی که از بحران‌های سابق به ویژه در اواخر دهه 80 قرن گذشته عبور کرد در زمانی که قیمت نفت به زیر 10 دلار رسیده بود، جمعیتش کمتر از نصف جمعیت الان بود و پس از تحریم کامل عراق سهمیه این کشور را نیز به خود اختصاص داد اما اکنون وضع کاملاً فرق می‌کند. جمعیتش دو برابر شده، خشم مردمی زیاد است و رسانه‌های ارتباط جمعی واقعیت‌ها را کتمان نمی‌کنند که هدر دادن پول‌ها از جمله این واقعیت‌ها‌ست.

اگر بگوییم آینده خبر از سال‌های قحطی و شاید قحطی شدید می‌دهد، مبالغه نکردیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;