آبیاری مدرن در کشاورزی

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از علل کم آبی میتوان به مصرف بی رویه در بخش کشاورزی نام برد که اگر آبیاری به شیوه ای مدرن تبدیل شود این بحران کم کم رو به حل میرود.

سیدمهدی صادق کارشناس اقتصادی در خصوص اتلاف بی‌رویه‌ی آب، به خصوص در بخش کشاورزی، گفت: آب یک منبع حیاتی برای همه‌ی کشورهاست و کشاورزی، صنعت و زندگی انسان‌ها به‌ آب وابسته است.

کشور ما در سال‌‌های اخیر با کمبود آب مواجه شده و با توجه به افزایش جمعیتی که در سال 2050، حدود 110 میلیون پیش‌بینی می‌شود؛ باید منابع را مدیریت کنیم در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و شش درصد به صنعت و 4 درصد هم به مصارف خانگی تعلق می‌گیرد؛ بنابراین باید مصرف آب کشاورزی را بهینه کنیم و با اصلاح سیستم آبیاری کشاورزی، مدیریت مصرف داشته باشیم و نهایتا بتوانیم 50 درصد آن را کاهش دهیم.

صادق ادامه داد: اگر بخواهیم در بخش صنعت، شرب و مصارف خانگی تمرکز کنیم می‌توان حدود 2 الی 3 درصد صرفه‌جویی نمود در حالی که بیشترین مصرف مربوط به کشاورزی است و باید سیستم‌های آبیاری مدرن قطره‌ای را به جای غرقابی استفاده کنیم.

با این کار، به حفظ منابع آبی کمک بزرگی کرده‌ایم و در غیر این صورت بحران بسیار سخت و سنگینی را متحمل خواهیم شد زیرا در صورت کم‌آبی، توانایی آوردن آب از خارج کشور را نداریم و دنیا هم نباید به این احساس برسد که برای زندگیمان، به آب نیاز داریم.

سیدمهدی صادق گفت: ما می‌توانیم منابع آبی را نگه داریم و شرایط زیست محیطی را به گونه‌ای فراهم کنیم که بارندگی‌ها و برف‌های گذشته را دوباره داشته باشیم. در بسیاری از مناطق کشور مانند اردبیل، گیلان، گلستان و … آب‌بندهایی وجود دارد که وسعت بعضی‌ها به 400 هکتار می‌رسد و می‌توان آب‌های طبیعی و آب‌های هرز را در آنها ذخیره کرد و در مصارف کشاورزی به جای آب چاه استفاده شود.

وی گفت: مدیریت مصرف آب باید در دستور کار وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و مجلس قرار گیرد و مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزی را مدیریت کنند.

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;