انتقال آب خلیج فارس / «اَبَر پروژه ای بزرگ در دل کویر»

اَبَر پروژه انتقال آب خلیج فارس، گامی بزرگ در مسیر مقابله با بحران کمی آبی با پراکندگی جغرافیایی بسیار زیاد در ایران، در حالی آغاز شده که، درخت امید کشاورزان و صنعتگران را سبز کرد و به باور سخت عموم به تدریج رسوخ کرد.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور:  آبان ماه سال ۱۳۹۹ و با حضور رئیس جمهور – حسن روحانی مراسم بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری برگزار شد. اَبَرپروژه ای که علاوه بر نجات صنایع، دل تشنه کرمان و کویر را سیراب می کرد و میراثی ماندگار بر جا می گذارد.
بنا به اظهار نظر کارشناسان؛ ” این طرح به عنوان بزرگترین سایت شیرین سازی انتقال آب دریا در کشور با حمایت دولت و کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و ‌در کریدور بزرگ انتقال آب به سه استان هرمزگان، کرمان و یزد اجرایی می شود.
به گفته وزیر نیرو، ” از صفر تا صد طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشورمان در این دولت در حال اجراست و با سرمایه و ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی اجرا شده از اهمیت زیادی برخوردار است، اما اهمیت بیشتر آن در این است که اجرای این طرح، صفحه جدیدی در پایداری حیات در منطقه فلات مرکزی ایران باز کرده است.”
وی با اشاره به خشک و نیمه خشک بودن اقلیم کشورمان افزود: در حالی که یک درصد جمعیت دنیا در کشور ما وجود دارد، کمتر از سه دهم درصد منابع آب شیرین کن دنیا؛ سهم کشورمان است و این که کشور ما به آب دریا در شمال و جنوب دسترسی دارد و بتواند به این فناوری دسترسی پیدا کند و آب دریا را شیرین و به اعماق کشور منتقل کند؛ از اهمیت زیادی برخوردار است و امید به زندگی را در فلات مرکزی ایران افزایش می‌دهد.
وزیر نیرو با اشاره به این که همه استان‌های مناطق مرکزی کشورمان بر اساس شرایطی که تدوین کردیم می‌توانند از آب دریا استفاده کنند، در باره این طرح می گوید:
طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و بیش از ۱۹۰ شرکت سازنده ایرانی به ظرفیت حدود ۱۶ هزار نیروی انسانی در طول این سال‌ها برای اجرای این طرح مشغول کار بودند.
به گفته اردکانیان؛ “طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی، پنجره جدیدی را بر روی صنایع بزرگ و معادن کشور گشوده است”.
انتقال آب خلیج فارس و سیرابی کویر تشنه کرمان و رونق معیشت منطقه
انتقال آب خلیج فارس علاوه بر اینکه مشکل کم آبیِ کشاورزان منطقه راحل می کند، باعث چرخش چرخِ صنعت مس و کارگران شاغل در این بخش خواهد شد. این طرح بسیار عظیم و بزرگ صنایع کشور را متحول خواهد کرد و صدها چاه که ‌آب را از زیر زمین برای این صنایع تامین می‌کرده بسته می‌شود. علاوه بر آن رفع کمبودِ آب شُرب برای ساکنین منطقه نیز از جمله معضلاتی است که در راستای اجرای این طرح، حل خواهد شد و آرامش در این حوزه را به ارمغان خواهد آورد.
بنا به اظهار نظر مسئولان شهر کرمان، پروژه انتقال آب از خلیج فارس به کرمان بخشی از مشکلات توسعه پایدار صنایع و معادن استان را رفع می کند و خوشبختانه سرعت اجرای این طرح، با سیاست گذاری های مناسب دولت رفع شده است.
انتقال آب خلیج فارس میراث ماندگار برای فرزندان کویر
رئیس جمهوری در آیین افتتاح مرحله اول شیرین سازی و قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران در سی و یکمین برنامه پویش ملی «تدبیر و امید برای جهش تولید» در باره این طرح گفت: طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران صنایع ما را متحول می‌کند و خط انتقال آب از خلیج فارس خط انتقال امید است، زیرا فقط آب به فلات مرکزی ایران نمی‌رسد بلکه امید منتقل می‌شود.
وی افزود :طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان و یزد، میراث ارزشمند و ماندگاری برای نسل های بعد فرزندان کویرنشین است تا بنایی برای توسعه و آبادانی این خطه از کشور باشد.
حضور حداکثری دانش بنیان ها در اجرای این طرح
به گفته مدیران اجرایی این پروژه، این طرح بدون ریالی اعتبار دولتی افتتاح شد و قرار است شرکت های توسعه گرا و صنعتی معدنی کشور را بسازند و این شرکت ها برای بقای خود و مردم حاضر به سرمایه گذاری شدند.
اعتبار پروژه انتقال آب از محل منابع بانکی و شرکت های صنعتی و معدنی تامین شد و در این طرح، تعداد زیادی شرکت های داخلی در آن مشارکت داشته و باعث اشتغالزایی مطلوبی در این حوزه از طراحی تا اجرا توسط دانش بومی نیز شد.
گذشتگان بیش از ۲ هزار سال، قنواتی در دل کویر و فلات مرکزی کشور حفر کردند و آب را به منظور مصرف در بخش کشاورزی و آشامیدن روی زمین آوردند و امروز نسل ما بزرگترین انتقال آب از دریا به فلات مرکزی ایران را دولت تدبیر و امید اجرا کرد که برای نسل های آینده به یادگار خواهد ماند و میراثی برای کشور خواهد بود.
میراثی که حاصل امید به آینده توسط ظرفیتهای زمانِ حال می باشد و مسلماً امکان توسعه بیشتری نیز خواهد داشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;