انتقال آب به سمنان از طریق سد یا خزر

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان گفت : با روند کنونی کاهش منابع و کیفیت آب آشامیدنی استان، تامین آب از طریق انتقال از دریای خزر یا سدها باید برنامه ریزی شود.

محمد طاهری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به قابل پیش بینی بودن کاهش منابع آب آشامیدنی با روند فعلی در سال های آینده، افزود : انتقال آب از سدها یا انتقال آب از دریای خزر می تواند از بحران شدید کمبود آب آشامیدنی در استان در آینده جلوگیری کند.


وی با اشاره به این که تامین آب آشامیدنی این شهر با چالش های کاهش منابع، افت کیفیت و افزایش جمعیت مواجه است، اظهارداشت : کاهش بارندگی سال 96 – 97 تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد بوده است.


وی با اشاره به کاهش آب منابع سطحی و چشمه ها در اثر کاهش بارندگی، خاطرنشان کرد : کاهش بارندگی بر منابع زیرزمینی آب مانند قنات و چاه ها تاثیر منفی داشته و باعث کاهش آبدهی این منابع شده است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان به افزایش سالانه جمعیت در شهرستان سمنان اشاره و اضافه کرد: بر اساس سرشماری، در سال های بین 90 تا 95 سالانه 2.6 درصد به جمعیت این شهرستان اضافه شده است.


وی بیان کرد : کاهش سطح منابع آبی زیرزمینی به میزان سالانه بین 70 تا 80 سانتی متر باعث می شود در سال های آینده آبدهی چاه ها کاهش یابد.


طاهری به کاهش کیفیت آب چاه ها در کنار کاهش آبدهی آن ها به عنوان یکی از پیامدهای کاهش ذخایر در اثر کاهش بارندگی اشاره کرد و افزود : آب شور کویر در زیر سطح زمین به سمت سفره های با کیفیت سرازیر شده است که کیفیت آب را سالانه تنزل می دهد.

وی 19 شهر استان سمنان با جمعیت 574 هزار نفر و جمعیت روستایی با 63 هزار نفر را زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ذکر کرد.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان، تعداد انشعابات این شرکت را 241 هزار و 938 فقره با 2 هزار و 367 کیلومتر طول شبکه توزیع ذکر و بیان کرد: 55 هزار انشعاب فاضلاب در شبکه ای به طول 477 کیلومتر در این استان وجود دارد.


طاهری تصریح کرد : تولید آب آشامیدنی سال گذشته در استان سمنان 61 میلیون و 400 هزار مترمکعب بود که 45 میلیون و 700 هزار مترمکعب مصرف در کنتور مشترکان ثبت شد.


وی اضافه کرد : بر این اساس، میزان کلی هدررفت آب آشامیدنی استان سمنان در سال گذشته 25.6 درصد بود که شامل 15 درصد هدررفت ظاهری شامل تنبلی کنتورها و انشعابات غیرمجاز بود که آب در آنها مصرف می شود ولی درآمدی حاصل نمی شود و 10.6 درصد هدررفت آب ناشی از مشکلات فیزیکی تاسیسات و لوازم در شبکه است.


کمبود آب آشامیدنی در استان سمنان در ماه فروردین 97 به میزان 300 هزار مترمکعب، در اردیبهشت 700 هزار متر معکب، در خرداد یک میلیون و 200 هزار مترمکعب بود و بر اساس برآوردها در شهریور تا یک میلیون مترمکعب است.


تامین آب آشامیدنی مردم استان سمنان 80 درصد از چاه ها، 12 درصد از چشمه ها و هشت درصد از قنات ها تامین می شود، شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان در قالب بیش از 241 هزار انشعاب به 636 هزار و 500 نفر در استان آبرسانی می کند.


مشترکان شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان امسال به 636 هزار و 5600 نفر افزایش می یابد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;