انتشار ترجمه کتاب جنگ نفتکش‌ها + عکس

به گزارش تاسیسات نیوز، جنگ نفت‌کش‌ها یک دوره ۵۶ ماهه‌ای در جنگ ایران و عراق بوده، که حدودا از دی ۶۲ (ژانویه ۱۹۸۴) تا مرداد ۶۷ (اوت ۱۹۸۸) طول کشیده است.


عبدالمجید حیدری مترجم کتاب «جنگ نفت‌کش‌ها» با اشاره مشخصات این اثر توضیح داد: کتاب «جنگ نفت‌کش‌ها» با عنوان فرعی «نبرد دریایی ایران و عراق»، حدود ۵۵۰ صفحه است و دارای هفت فصل و یک‌فصل پایانی نتیجه‌گیری به‌اضافه یک بخش پیوست‌ها دارد.


نویسنده فرد عرب تباری به نام «نادیا السید الشاذلی »است. به‌رغم اینکه عرب تبار است ولی در سرتاسر کتاب تلاش کرده تا بی‌طرفی نسبی‌اش را حفظ کند و بیشتر سعی می‌کند با استفاده از زبان آمار و ارقام تحلیل کند و این‌یکی از نقاط قوت این کتاب است.


مترجم کتاب «جنگ نفت‌کش‌ها» افزود: آمار مندرج در این کتاب، عمدتا از شرکت بیمه لویدز در لندن است که یک شرکت بین‌المللی است و چون جنگ نفت‌کش‌ها نیز عمدتا بر زدن و ایجاد خسارت بر نفت‌کش‌ها و کشتی‌ها مبتنی بوده، آمار این شرکت آمار بسیار معتبری است.


درواقع این کتاب درگذشته ترجمه اولیه‌ای شده ولی بعد با توجه به سیاست‌گذاری مرکز و به لحاظ فنی و محتوایی قابل‌استفاده نبود و دوباره ترجمه شد که ما هم به احترام آقای خرمی اسم ایشان را در کتاب حفظ کردیم.

 

 

 

حیدری با اشاره به اینکه با توجه به‌عنوان کتاب، موضوع کتاب جنگ نفت‌کش‌ها است،بیان کرد: جنگ نفت‌کش‌ها یک دوره ۵۶ ماهه‌ای در جنگ ایران و عراق بوده، که حدودا از دی ۶۲ (ژانویه ۱۹۸۴) تا مرداد ۶۷ (اوت ۱۹۸۸) طول کشیده است.


به‌رغم اینکه موضوع کتاب جنگ نفت‌کش‌ها است ولی نویسنده شرح مبسوطی هم در زمینه‌های دیگر مربوط به دو کشور بیان می‌کند؛ ازجمله پیشینه تنش‌های دو کشور را از زمان امپراتوری عثمانی در ترکیه آن زمان و صفویه در ایران را بررسی می‌کند.


اوضاع سیاسی و ژئوپلیتیکی دو کشور را از آن زمان، تا وقتی‌که حزب بعث در عراق بر سرکار آمده و بعد صدام به قدرت رسیده و هم‌زمان با آن‌هم انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته است؛ به شکل تفصیلی مطرح کرده که می‌تواند منبع بسیار خوبی برای پژوهشگران باشد.


مترجم کتاب «جنگ نفت‌کش‌ها» در خصوص محتوای کتاب نیز گفت: در این کتاب، ۵۶ ماه جنگ نفت‌کش‌ها با همان تسلسل زمانی فصل‌ها تقسیم‌شده است.


برخی از جاها به‌صورت روزشمار است مثلا در سال ۶۲، ماه‌های مختلف را بررسی کرده و در مورد سال بعد آمار داده و در کنار این نبرد، حضور کشورهای خارجی به‌ویژه آمریکا را مطرح کرده و عملیات‌هایی که در خلیج‌فارس انجام دادند و عملیات‌هایی که آمریکا به‌طور خاص برای مقابله با ایران انجام داد مثل برافراشتن پرچم بر نفت‌کش‌های کویتی، مرحله‌به‌مرحله گفته است.

 

وی خاطرنشان شد: تاکنون کتابی همانند این کتاب که مخصوص جنگ نفت‌کش‌ها و این مقطع از جنگ باشد ندیده‌ام و اگر هم باشد خیلی کم است و به جامعیت این کتاب نیست.

 

حیدری در خاتمه به برخی از امتیازات کتاب «جنگ نفت‌کش‌ها» پرداخت و بیان کرد: در این کتاب بعدازاینکه قرارداد الجزایر را به‌تفصیل مطرح و پیشینه‌اش را بیان کرده به فسخ یک‌جانبه قرارداد الجزایر از طرف صدام اعتراف می‌کند. همچنین تجاوز رسمی صدام در روز ۳۱ شهریور ۵۹ را دقیقا در کتاب اعتراف کرده که به‌عنوان یک اصل پذیرفته‌شده است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;