انتخابات

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 154میباشد.



همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

در این هفته نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران برگزار کننده انتخابات گروه‌های تخصصی چهارگانه خود است. افرادی که قرار است هدایت چند هزار مهندس متخصص در رشته‌های معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی را برعهده بگیرند.

 

 

 

این دوره خاص با توجه به تغییرات مفصلی که در ساختار سیاسی کشور اتفاق افتاده است بسیار مهم و شاید تأثیرگذار باشد. تغییرات گسترده در ساختار شورای شهر که باعث روی کار آمدن افرادی با تحصیلات و دانش و تجربه بیشتر، حداقل در رزومه کاری، شده است و به‌تبع آن انتخاب شهرداری دیگر به‌جای آقای دکتر قالیباف نشان از اتفاقات بزرگ دارد.

 

 

 

می‌دانیم که در حدود هشت سال از دوازده سال کاری شهردار قبلی، شهرداری با سازمان نظام‌مهندسی چندان رابطه خوبی نداشت و از واگذاری کارها به سازمان جلوگیری می‌کرد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1392، در جلسه مشترک شهردار با اعضای هیئت‌مدیره سازمان، ناگهان آقای شهردار روی خوش‌نشان داد و فصل جدیدی آغاز شد. البته نباید از حق گذشت که مشکلات درونی سازمان نیز مزید بر علت بوده است و بی‌توجهی به برخی مشکلات ایجاد شده در روند بازرسی‌های گاز، گودبرداری‌ها و مانند آن‌ها مدیران را نسبت به سازمان بدبین کرده بود.

 

 

 

 

اما اکنون گام‌های مهمی برداشته‌شده است. زمزمه‌های بازرسی آتش‌نشانی، شروع بازرسی‌های آبفا، بازرسی برق اماکن و چندین مورد دیگر نشان از عزم حکومت بر کوچک‌سازی خود و سپردن امور فنی و مهندسی به سازمان نظام‌مهندسی دارد.

 

 

 

اما اعضای گروه‌های تخصصی که به‌عنوان بازوی مشاور هیات رئیسه سازمان شناخته می‌شوند و نقشی پررنگ دارند در این دوره با چند چالش اساسی روبرو هستند. نخستین مسئله بازگرداندن جو اعتماد مهندسان عضو نسبت به سازمان است. موردی که برای آن باید فکری اساسی کرد.

 

 

 

چالش مهم بعدی ادامه روند ایجاد اشتغال برای مهندسان عضو است. بیکاری چنین مهندسانی که در سطوح عالی تحصیل‌کرده‌اند و از استخدام‌های دولتی و یا خصوصی بزرگ بازمانده‌اند به‌شدت باعث پدیده فرار مغزها خواهد شد.

 

 

 

اخلاق و اخلاق‌مداری چالش سال‌های اخیر سازمان است که مستقیماً با پاکدستی اعضای گروه‌های تخصصی مرتبط است. اعضا باید بدانند که در تالاری شیشه‌ای نشسته‌اند و حتی دوری از انظار آن‌ها را به حاشیه امنیت نخواهد برد.

 

 

 

 

کم کردن وظایف سازمان در پیش‌نویس جدید مبحث نظامات اداری مقررات ملی ساختمان، نیز چالش بزرگی است که گروه‌های تخصصی نیز برای حل آن باید فکری بیندیشند که آن‌ها با رأی مستقیم مهندسان نماینده صدها هزار عضو بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد بخش خصوصی هستند.


تابعد!







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;