افزایش نگران‌کننده گازگرفتگی در کشور

 

به گزارش تاسیسات نیوز، وزیر بهداشت گفت: تعداد مسمومیت‌ها با گاز مونوکسید کربن در کشور نگران‌کننده است.

 

 

 

حسن قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون دو هزار و 530 مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گزارش شده است و223 نفر نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون مرگ خاموش داشته‌اند که استان‌های تهران، اصفهان و فارس به ترتیب بیشترین تعداد گازگرفتگی را داشته‌اند.

 

 

 

 

هاشمی عملکرد رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی در این حوزه را مناسب ارزیابی کرد و بیان داشت: متأسفانه با اعلام مکرر این موضوع و اطلاع رسانی مناسب همچنان شاهد این اتفاق ناگوار در کشور هستیم و از نظر مسمومیت‌ها و کشته‌ها در جهان بیشترین تعداد را داریم.

 

 

 

وی با تأکید بر اینکه مردم باید به نکات ایمنی توجه بیشتری داشته باشند، افزود: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و رعایت نکات استاندارد در خصوص نصب این وسایل از مهمترین مواردی است که باید مردم به آن توجه ویژه و اساسی کنند.

 

 

 

مرگ سالانه 200 تا 300 نفر به خاطر گازگرفتگی

 

 

سخنگوی اورژانس کشور نیز با بیان اینکه سالانه 200 الی 300 نفر با مسمومیت مونوکسید کربن فوت می کنند، گفت: نکته مشترک در این افراد استفاده نادرست از وسایل گرمایشی است.

 

 

 

خالدی افزود: گاز مونوکسید کربن بی رنگ و بی بو است و 250 برابر گاز اکسیژن قابلیت حل شدن در خون را دارد و فرد به مرور زمان دچار خواب آلودگی می شود و مردم آن را احساس نمی کنند.

 

 

 

وی دردهای شکمی، حالت تهوع، خواب آلودگی و سردرد و سرگیجه را از جمله علامت‌های مسمومیت با مونوکسید کربن خواند و ادمه داد: نوجوانان و سالمندان بیشتر دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شوند.

 

 

 

گازگرفتگی مختص وسایل گرمایشی نیست

 

 

سخنگوی آتش نشانی تهران نیز با بیان اینکه گاز گرفتگی با مونوکسید کربن مختص وسایل گرمایشی نیست، گفت: حتی پکیج و آب گرم کن دیواری و اجاق‌گاز باید دارای تهویه هوا به صورت دائم باشند و میزان هوای ورودی با میزان هوای مصرفی در محل باید تطابق داشته باشد.

 

 

 

 

ملکی با تأکید بر لزوم تطابق اندازه بخاری ها با متراژ منازل، افزود: هر جا هر وسیله شعله دار روشن است، باید مسیر ورود هوا برای آن در نظر گرفته شود و از باز بودن دود‌کش‌های داخل دیوار نیز اطمینان حاصل کنیم.

 

 

 

وی در خصوص بخاری های بدون دودکش، اظهار داشت: برخی شرکت ها سعی می کنند با بزک کردن اسامی مثل قرار دادن قطعات سرامیکی در بخاری، وانمود کنند که اینها متفاوت هستند.

 

 

 

سخنگوی آتش نشانی تهران در تشریح این مسئله گفت: اینکه در تبلیغات ارائه می شود که هیچ گاز سمی تولید نمی شود، اینگونه نیست؛ مگر می شود جایی آتش وجود داشته باشد و گازی از آن تولید نشود؟

 

 

 

وی با اذعان به اینکه نمی گوییم این بخاری ها استاندارد نیست، تاکید کرد که استفاده آن ها در محیط‌های کوچک و محیط‌هایی که افراد می خواهند شب ها در آن جا بخوابند، مناسب نمی باشد.

 

 

 

نجات ۱۵ شهروند از خطر گاز گرفتگی

 

 

در همین راستا سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران روز پنجشنبه از وقوع گاز گرفتگی در یک مجتمع مسکونی خبر داد و گفت: در این حادثه ۱۵ شهروند نجات پیدا کردند و چهار تن دیگر راهی بیمارستان شدند.

 

 

 

سیدجلال ملکی درباره جزییات این حادثه به مهر گفت: با حضور آتش نشانان در محل حادثه که یک ساختمان پنج طبقه ۲۰ واحدی در خیابان یخچال بود مشخص شد نقص فنی و نشت گاز منواکسید کربن در موتورخانه ساختمان که در طبقه منفی یک قرار داشت باعث انتشار گاز در در واحدهای شرقی ساختمان شده است.

 

 

 

به گفته ملکی، در این عملیات آتش نشانان ۱۵ نفر از ساکنان طبقات شرقی را که دچار گاز گرفتگی شده بودند، خارج کردند و چهار نفر از ساکنان ساختمان شامل دو مرد و دو زن که حال وخیمی داشتند توسط اورژانس به مراکز در مانی منتقل و بقیه سرپایی در محل مداوا شدند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;