افزایش قیمت سیمان نمایشی حمایتی!

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: علی محمد بُد کارشناس صنعت سیمان با بیان این مطلب گفت: تعیین قیمت سیمان همواره بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، اما در حال حاضر صنعت ساخت و ساز در رکود به سر می برد و قیمت پایه هم همان قیمت گذاری های دولتی است و به نظر می رسد که برای تثبیت و پایدار بودن قیمت این محصول باید اصلاحاتی در بورس کالا صورت گیرد. همچنین این افزایش قیمت در نرخ‌های پایه عرضه برخی شرکت‌های سیمانی اعمال شده که در گذشته رقابتی روی محصولات تولیدی آن‌ها وجود نداشته و امروز به حمایت از سوی متولیان بازار احتیاج داشتند؛ براین اساس نرخ معامله سیمان در بورس کالا طبق روال معاملات در سایر کالا‌ها در تقابل عرضه و تقاضا کشف می‌شود .
افزایش قیمت سیمان نمایشی است
او در باره تناقض افزایش قیمت سیمان با وجود نبود تقاضا در عرصه ساخت و ساز گفت: این افزایش قیمت واقعی نیست و در حقیقت می تواند به ابزاری مجازی و دستوری برای حمایت از ساخت و ساز و مسکن ایجاد شده و حتماً مقطعی خواهد بود این امر به ویژه اینکه به شروع فصل سرما نزدیک شده ایم حتمی تر خواهد بود .
بُد معتقد است: دولت می تواند با ارائه مازوت به قیمت مناسب به تولیدکنندگان نگرانی احتمالی در باره افزایش قیمت سیمان را خنثی کند تا تولیدکنندگان نیز در مسیر تولید با مشکلی مواجه نشوند چرا که تامین سوخت واحدهای تولیدی یکی از دغدغه های تولیدکنندگان است که احتمال دارد بازار خرید و فروش محصولات و مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار دهد.
این کارشناس ادامه داد: در ۷ ماهه نخست سال جاری میزان تولید سیمان از حدود۴۳ میلیون تن افزایش مطلوبی یافت که بیانگر این است که هیچ نگرانی دراین خصوص وجود ندارد و در صورت مدیریت مطلوب می توانیم نگاهی به بازارهای صادراتی نیز داشته باشیم و به این ترتیب بر اساس پیش بینی های صورت گرفته نگرانی در خصوص افزایش قیمت سیمان به ویژه در مقطع کنونی وجود ندارد.
او اضافه کرد: افزایش قیمت سیمان در سال های گذشته و مشکلاتی که در خصوص تامین برق کارخانجات تولیدکننده سیمان وجود داشت باعث شد تا قیمت سیمان به شکل سرسام آوری افزایش یابد اما به تدریج با مدیریت مطلوب برق این روند افزایش قیمت کاهشی شد و آرامش به بازار سیمان بازگشت .
تقاضایی نداریم پس افزایش قیمت واقعی نیست
این کارشناس توضیح داد: افزایش قیمت سیمان در حال حاضر بیش از آنچه که واقعی نیست، اما آنچه که در واقعیت وجود دارد این است که در حال تقاضای زیادی برای این محصول وجود ندارد در نتیجه معقول است که افزایش قیمت برای سیمان هم وجود نداشته باشد.
او بیان کرد: ورود صنعت سیمان به بورس کالا کمک کرد تا این صنعت از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیرد ضمن اینکه ورود این صنعت به بورس کالا موجب شد تا اگر کیفیت محصول کارخانه‌ای پایین باشد، قیمت آن به نسبت محصول باکیفیت‌تر کاهش یابد و این اتفاق منطقی در روند کیفیت محصولات تولیدی نیز اثر مطلوبی می‌گذارد.
او گفت: در گذشته کیفیت محصول در قیمت سیمان تاثیری نداشت، اما امروز تولیدکننده می‌داند که اگر محصول باکیفیت تری تولید کند، قیمت بالاتری دارد و همین رویه به سود صنعت است. موضوع دیگر آن است که با توجه به عرضه سیمان در بورس کالا و خروج این محصول از شمول قیمت گذاری دستوری، سیمان براساس عرضه و تقاضای بازار کشف می‌شود و طبق علم اقتصاد نیز این رویه بهترین حالت برای فعالان بخش تولید است.
این کارشناس معتقد است: در همین زمینه افزایش قیمت پایه سیمان در بورس کالا برای برخی شرکت‌هایی که محصولات آن‌ها با کف قیمتی معامله می‌شد اعمال شده است و این موضوع اثری در کلیت بازار ندارد. موضوع مهم رهایی صنعت سیمان از قیمت گذاری دستوری گذشته است که به واسطه عرضه‌های هفتگی در بورس و کشف قیمت در تقابل عرضه و تقاضا عملیاتی شده است.
او افزود: افزایش قیمت پایه سیمان برای برخی شرکتها اثری در کل بازار نخواهد داشت و این اتفاقی طبیعی تلقی می شود و روند کلی بازار بی تاثیر است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;