افزایش سهم سوخت‌های زیستی در اروپا و آمریکا

به گزارش تاسیسات نیوز، در حال حاضر تمرکز اصلی سیاستگذاری، بازار و صنایع در بخش حمل و نقل، متوجه سوخت‌های زیستی می‌باشد. در خلال سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تقاضای جهانی بنزین سالیانه ۱.۲درصد افزایش یافته است. با این وجود سهم تجدیدپذیر‌ها در بخش حمل و نقل همچنان ناچیز است.


در سال ۲۰۱۳ انرژی تجدیدپذیر تنها در حدود ۳.۵ درصد از تقاضای انرژی جهان در بخش حمل و نقل جاده‌ای را تأمین کرده است که این مقدار در سال ۲۰۰۷ حدود ۲درصد بوده است. در همین مدت (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳) از نظر اشتغال زایی، تأمین سوخت در بخش حمل و نقل جایگاه دوم را در میان تجدیدپذیر‌ها به خود اختصاص داده است.


سهم سوخت‌های زیستی مایع- عمدتاً بیواتانول و بیودیزل- در بخش حمل و نقل در تعدادی از کشور‌های اروپایی، آمریکا و برزیل به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر است. در این کشور‌ها سهم سوخت‌های زیستی در بخش حمل و نقل جاده‌ای در سال ۲۰۱۴، از ۲۰ درصد فراتر رفت.


امروزه سوخت‌های زیستی مایع عمدتاً در خودرو‌های سواری و خودرو‌های جاده‌ای استفاده‌ می‌شوند. در حال حاضر، آمریکا پیشتاز تولید بیودیزل و بیواتانول در دنیا می‌باشد.


علاوه بر سوخت‌های زیستی مایع، سوخت‌های زیستی گازی از جمله بیومتان (بیوگاز تصفیه شده) نیز در خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.


هر چند که سهم به نسبت ناچیز این نوع سوخت در حال افزایش است. از منابع تجدیدپذیر به صورت برق نیز برای تأمین سوخت قطارها، وسایل حمل و نقل ریلی سبک، تراموا و خودرو‌های برقی دو و چهار چرخ استفاده می‌شود. بازار‌های جدید و کاربرد‌های جدیدی نیز برای سوخت‌های زیستی در حال شکل گیری است. در ادامه، تعدادی از این کاربرد‌ها اشاره شده است.


استفاده از سوخت‌های زیستی در بخش صنعت حمل و نقل هوایی: در حال حاضر کشور‌های نروژ و سوئد از سوخت‌های زیستی در پرواز‌های تجاری خود استفاده می‌کنند. کشور‌های برزیل، چین، اندونزی، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، انگلستان و آمریکا نیز به دنبال استفاده از سوخت‌های زیستی در خطوط هوایی خود هستند.


استفاده از سوخت‌های زیستی در کاربرد‌های نظامی: کشعور‌های استرالیا، شیلی، ایتالیا و آمریکا به دنبال توسعه سوخت‌های زیستی برای کاربرد‌های نظامی هستند. ارتش آمریکا اعلان داشته که در دسامبر ۲۰۱۴، اولین پرواز مافوق صوت خود را با استفاده از ایزوبوتانول تجدیدپذیر با موفقیت انجام داده است.


استفاده از بیومتان در بخش حمل و نقل شهری: استفاده از بیومتان به عنعوان سوخت خودروها، اتوبوس ها و سایر خودرو‌ها در تعدادی از کشور‌های اروپایی از جمله آلمان، فنلاند و سوئد به طور محدود در حال اجرا است. سایر کشور‌ها از جمله برزیل، تعدادی از کشور‌های آسیایی و آمریکای شمالی نیز برنامه‌هایی برای استفاده از بیومتان در بخش حمل و نقل خود دارند.


برق دار کردن خودرو‌ها در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. تعداد خودرو‌های برقی جاده‌ای در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳، تقریباً دو برابر شده است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;