اصلاح ساختار شرکت‌های آب و فاضلاب به ساختار کارفرمایی

 

هم‌اکنون با حضور فعال بخش خصوصی بازار بسیار مناسبی در صنعت آب و فاضلاب ایجاد شده و شرکت‌های آبفا می‌توانند ضمن تقویت حوزه کارفرمایی فضا را در اختیار این بخش‌ها قرار دهند.


 



به گزارش تاسیسات نیوز قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: ساختار شرکت‌های آب و فاضلاب باید به سمت ساختار کارفرمایی اصلاح شود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، مهندس ستار محمودی امروز (پنجشنبه) در آیین پایانی دومين جشنواره و نمايشگاه توانمندي‌هاي بهره‌برداري‌ و نگهداري‌ در صنعت آب و فاضلاب كشور با گرامیداشت 11 دی‌ماه سالروز تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب اظهار داشت: روند تصویب و تشکیل این شرکت‌ها در طول سالیان دراز نشانگر پیچیدگی تشکیل و تدوین یک ساختار جدید است، ساختاری با همت و شجاعت متولیان وقت وزارت نیرو پیگیری و اجرایی شد و وظیفه بسیار سنگین اجتماعی نیز بر دوش آن نهاده شده است.

وی با تاکید بر جایگاه بهره‌برداری در ابتدای تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب گفت: این شرکت‌ها در هدف‌گذاری و آغاز فعالیت، ماهیت بهره‌برداری داشتند و هم‌اکنون نیز باید تلاش شود که این اصل به یک موضوع فرعی تبدیل نشود.

محمودی ادامه داد: این یک اصل بدیهی است که هر شرکت بتواند از محل منابع درآمدی خود، هزینه‌هایش را تامین کند، اما وقتی آب با یک سوم هزینه تمام شده ارائه می‌شود، درآمدی نخواهد ماند تا به هزینه‌های جاری اختصاص یابد، متاسفانه زمانی هم که کمبود هزینه در شرکت‌ها مطرح می‌شود، این کمبود در بیشتر مواقع از محل اعتبارهای بهره‌برداری تامین می‌شود.

وی ضعف سرمایه‌گذاری و عدم توجه مدیریتی را از آسیب‌های بخش بهره‌برداری عنوان کرد و افزود: اجرای یک طرح جدید و تقدیرها و اطلاع‌رسانی‌ها پیرامون این موضوع همواره در شرکت‌ها مورد توجه بوده است، اما متاسفانه هیچگاه بهره‌برداری موفق از تاسیسات مورد توجه قرار نگرفته است.

محمودی تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب بعد از انقلاب را یک پدیده ارزشمند در زمینه ارائه خدمات به مردم مطرح کرد و گفت: این شرکت‌ها به عنوان یک مدل موفق قابل ارائه هستند و در همین ساختار در زمینه بهره‌برداری تحول بسیاری خوبی نیز اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر اصلاح شرکت‌های آب و فاضلاب و پیاده‌سازی ساختار کارفرمایی در این شرکت‌ها ادامه داد: این شرکت‌ها باید نقش نظارتی داشته باشند و با ایجاد ظرفیت‌های لازم، ارائه خدمات را به بخش‌های دیگر فعال در صنعت آب و فاضلاب بسپارند و در عین حال به فکر کاستن از حجم ساختار خود و ارتقای خدمات به مردم باشند.

محمودی افزود: ساختار آب و فاضلاب باید با حمایت از سازندگان تجهیزات، مشاوران و پیمانکاران این بخش‌ها را از شهروند درجه دو به شهروند درجه یک تبدیل کنند، چرا که وجود این بخش‌ها لازمه ارائه خدمات بهتر است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با حضور فعال بخش خصوصی بازار بسیار مناسبی در صنعت آب و فاضلاب ایجاد شده و شرکت‌های آبفا می‌توانند ضمن تقویت حوزه کارفرمایی فضا را در اختیار این بخش‌ها قرار دهند.

وی با تاکید بر تنوع شیوه‌های بهره‌برداری و ارائه خدمات آب‌رسانی متنوع به مردم افزود: استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت آب و فاضلاب بایستی مورد تاکید باشد و ما نیازمند تحول در زمینه تاسیسات بخش آب و فاضلاب هستیم.

قائم‌مقام وزیر نیرو با تاکید بر مشتری مداری و نظام مشترکین در شرکت‌های آبفا گفت: برگزاری تمامی این جشنواره‌ها و همایش‌ها برای ارتقای سطح خدمات به مردم است و این امر مستلزم تحول در نگاه شرکت‌ها و مدیران به این مقوله خواهد بود، چرا که باید مقوله مشتری‌مداری و احترام به مشترک در شرکت‌ها نهادینه شود.

 

پایان پیام /.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;