«اشتغال»، «سرمایه گذاری»، «رونق اقتصادی» ارمغان “تجدیدپذیرها”

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: نقش غیرقابل انکار «انرژی های تجدیدپذیر» در سالیان اخیر، در توسعه اشتغالزایی و درآمدزایی در سطح خُرد و کلان، حاصل مدیریت مطلوب در این حوزه به شمار می آید که شیوع کرونا نیز آن را تقویت کرده است.
ایران با در اختیار داشتن منابع مختلف طبیعی در حوزه تجدیدپذیرها، به عنوان بهشت علاقمندان به سرمایه گذاری در این زمینه به ویژه در زمینه «انرژی خورشیدی» شناخته شده است.
ظرفیتی که با توجه به دانش و تکنولوژی و زیرساخت مناسب در این بخش، نه تنها می تواند بخش اعظمی از نیازهای داخلی در این حوزه را رفع کند، بلکه قابلیت تبدیل شدن به یک صادرکننده برقِ حاصل از تجدیدپذیرها باشد.
به این ترتیب «انرژی خورشیدی» به عنوان یکی از موتورهای توسعه و ایجاد اشتغال در کشورمان که پیک جمعیت آن به سنِ اشتغال رسیده، نقش تعیین کننده ای در رونق و توسعه اقتصادی دارد.
“مهاجرت افراد از روستا و مناطق محروم به شهرها”، یکی از معضلاتی محسوب می شود که با توجه به پتانسیل مطلوبِ این مناطق در حوزه تجدیدپذیرها، به ویژه «انرژی خورشیدی»، به دلیلِ “وعده خریدِ تضمینی برق از سامانه های خورشیدی بخش خصوصی” تا حدزیادی کاهش یافته است.
ابراز تمایل بسیاری از افراد به نصب سامانه های خورشیدی روی سقف ساختمان ها و سوله های صنعتی و زمین های کشاورزی بدون استفاده، باعث شده تا علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی مطلوب در کشور، شرکت های فعال بسیاری در زمینه مهندسی، پیمانکاری، مشاوره و تامین کننده و تولیدکننده تجهیزات سامانه های خورشیدی در سراسر کشور شکل گیرد و افزایش یابند.
البته رونق این صنایع در سالهای اخیر با توجه به تحریم و نوسانات نرخ ارز با مشکلاتی چند مواجه شده که با تشکیل کارگروه های مختلف در وزارت نیرو و شرکت های زیرمجموعه آن، برای تعیین قیمت و به روزرسانی نرخ خرید تضمینی برق، تبعات منفی این امر را تا حد زیادی کاهش یافته است.
اقدامات فوق باعث شده تا در سال‌های اخیر شاهد ظهور موج سوم تولید برق یا همان سامانه‌های خورشیدی خانگی کوچک مقیاس و کیلوواتی هستیم.
امروزه در جهان سامانه‌های خورشیدی کوچک مقیاس روی سقف ‌خانه‌ها، سوله‌های صنعتی و… به تعداد چند میلیون سامانه نصب می‌شوند و به تدریج نقش مهمی در تولید برق ایفا می‌کنند. برای مثال در آلمان تا پایان سال ۲۰۱۹ مجموعا حدود ۲ میلیون سامانه خورشیدی کوچک مقیاس با ظرفیت مجموع ۵۰ گیگاوات (هزار مگاوات) نصب شده است و جالب است که ۶۶ درصد یا دو‌سوم از کل این ظرفیت (بیش از ۳۳ گیگاوات) مربوط به سامانه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس یعنی کمتر از ۵۰۰ کیلووات هستند.
شیوع کرونا و چالش استفاده از سوخت های فسیلی، بازارِ «تجدیدپذیرها» را بیش از پیش مناسب ساخته و ایران نیز در راستای توسعه و رونق جهانی این رویکرد، در صدد است تا با ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاریِ بخشِ خصوصی، در مسیر توسعه در این حوزه گام بردارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;