استقبال سرزمین‌های نفت خیز از انرژی‌های تجدیدپذیر

تاسیاست نیوز: شاید تصور شود کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس با داشتن حدود ۳۰ درصد از ذخایر نفتی جهان و پایین‌ترین هزینه تولید، سال‌ها به صادرات نفت خام به‌عنوان یک ستون رونق اقتصادی پایبند خواهند بود، اما پیشرفت فناوری‌های خورشیدی به این معنا است که استفاده از نور خورشید منطقه به‌جای سوزاندن نفت و گاز طبیعی در نیروگاه‌ها از این پس به‌صرفه خواهد بود. این روند به کشور‌های عربی اجازه می‌دهد بیشتر صادرات کرده و میزان کالا‌های نفتی خود را افزایش دهند.
پیش‌بینی می‌شود کشور‌های خاورمیانه و شمال افریقا تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی (۰۹-۱۴۰۸ خورشیدی)، ۲۴/۱ گیگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی داشته باشند که این به‌طورتقریبی ۶ برابر ظرفیت ۴/۲ گیگاواتی است که تا پایان سال گذشته میلادی ثبت شده است. چرخش به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به تنوع اقتصادی در این کشور‌ها کمک خواهد کرد. عربستان سعودی به‌دنبال محدود کردن وابستگی خود به صادرات نفت خام با کمک برنامه راهبردی «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است که محمد بن سلمان، ولیعهد و فرزند پادشاه این کشور مدیریت آن را بر عهده دارد.
عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان می‌خواهد نیروگاه‌هایی با ظرفیت تولید نزدیک ۳/۴۵ گیگاوات انرژی بادی و خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۰۹-۱۴۰۸ خورشیدی) بسازد. امارات متحده عربی نیز برنامه‌ریزی کرده که تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۲۹-۱۴۲۸ خورشیدی)، ۴۴ درصد کل نیاز انرژی در این کشور از منابع تجدیدپذیر و باقی‌مانده نیز از گاز، زغال‌سنگ و انرژی هسته‌ای تامین شود. در کویت نیز وزیر آب و برق این کشور پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۰۹-۱۴۰۸ خورشیدی) تقاضای انرژی ۳ برابر شود. بحرین، کوچکترین کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نیاز به افزایش سالانه ۶ درصدی ظرفیت تولید دارد تا بتواند پاسخگوی نیاز مردمش باشد. هدف بحرینی‌ها این است که بتوانند ۵ درصد کل برق موردنیاز خود را تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۰۹-۱۴۰۸) از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.
عمان اکنون چندین پروژه خورشیدی را در دست اقدام دارد. یکی از این برنامه‌ها تشویق به استفاده از پنل‌های خورشیدی روی سقف‌ها است. شرکت انرژی خورشیدی «گلس‌پوینت» (GlassPoint) کالیفرنیا در این کشور در حال ساخت تاسیسات حرارتی خورشیدی یک گیگاواتی است که آب را برای استفاده در میدان‌های نفتی به‌منظور افزایش میزان بازیابی نفت به بخار تبدیل می‌کند.
…به‌هرحال، کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس باوجود منابع سرشار نفتی، اسب خود را زین کرده‌اند تا از دیگر منابع موجود در کشور‌های خود به‌ویژه نور خورشید نیز استفاده کرده و با تنوع دادن به روش‌های تامین انرژی، نفت خود را سال‌های بیشتری زیر پای‌شان نگه دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;