استفاده از پکیج چه مزیتی نسبت به موتورخانه دارد؟

سیستم های گرمایشی همواره یکی از نیازهای لاینفک زندگانی بشر بوده، اما در هر عصر و دوره‌ای به شکل متفاوت نمایان می‌شده است. روزگارانی بود که تنها آتش گرمابخش بود و کم‌کم بخاری‌های زغالی و نفتی پدید آمدند؛ چندی بعد موتورخانه به عنوان سیستم گرمایش معرفی شد و امروز، پکیج پا به میدان گذاشته است.
به گزارش ایسنا، البته همچنان اختلاف نظر میان مهندسان تاسیسات پابرجاست؛ پکیج بهتر است یا موتورخانه؟ از سوی دیگر انسان معمولا برای پذیرفتن تکنولوژی‌های جدید محافظه‌کارانه رفتار می‌کند، هرچند هر سیستمی مزایا و معایب خاص خودش را دارد؛ باید به دنبال بهینه‌ترین راه برای رفع این نیاز دیرینه بشری بود.
از این رو در ادامه این مطلب کارکردهای هر کدام از این سیستم‌ها بررسی می‌شوند تا در نهایت مشخص شود کدام یک نسبت به دیگری به صرفه‌تر است.
پکیج چیست و چگونه کار می‌کند؟
پکیج با هدف گرمایش محیط به کمک سیستم‌های تبادل گرما و البته تامین آب گرم، در میان سیستم‌های گرمایشی جای گرفته است. سیستم پکیج به گونه‌ای است که آب از ورودی به داخل دستگاه راه پیدا می‌کند و بعد توسط سوخت گاز یا برق، گرم شده، درون پکیج به گردش در می‌آید. در نهایت، آب گرم به دو بخش مختلف منتقل می‌شود که یکی جهت گرمایش محیط است و دیگری برای تامین آب گرم.
موتورخانه چیست و چگونه کار می‌کند؟
موتورخانه قدیمی‌تر از پکیج است و یکی از پرطرفدارترین وسایل گرمایشی در رقابت با بخاری به شمار می‌رود. در واقع، موتورخانه اتاقکی در انباری یا زیرزمین خانه‌هاست که چندین سیستم بزرگ الکترونیکی و مکانیکی شامل سختی‌گیر، بویلر، چیلر، مشعل، برج خنک‌کننده و… درون آن قرار دارند. سختی‌گیر املاح آب را می‌گیرد و آن را به بویلر یا همان دیگ آب گرم می‌فرستد، آب درون بویلر توسط مشعل گرم‎ و سپس به درون محیط منتقل می‌شود.
لزوم استفاده از پکیج به جای موتورخانه
نکته کلیدی دنیای کنونی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. پکیج و موتورخانه هردو در گرما بخشیدن به محیط، مشترک هستند اما پکیج امروزی‌تر است و به همین نسبت مزایای بیشتری دارد که یکی از مهم‎ترین مزیت‌هایش بهینه‌سازی انرژی است. در ادامه این مطلب به مزیت‌های پکیج نسبت به موتورخانه و لزوم جایگزینی موتورخانه با پکیج می‌پردازیم.
اشغال فضای کم‌تر
موتورخانه با وجود عمر طولانی، فضای زیادی از منازل و ساختمان‌ها را اشغال می‌کند. در واقع انباری‌ها، زیرزمین‌ها و حتی پارکینگ باید در اختیار غول‌های موتورخانه‌ای قرار بگیرند. تامین این فضا برای مهندسان مهم است و اگر جای کافی برای موتورخانه نباشند، هزینه‌ها و اجرای طرح را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این در حالی است که پکیج تنها یک فضای کوچک را، به اندازه آبگرم‌کن یا حتی کمتر، در داخل خانه اشغال می‌کند و روی دیوار نصب می‌شود.
دسترسی و تعمیر آسان
همانطور که اشاره شد، در موتورخانه دستگاه‌های زیادی به کار می‌روند تا بتوانند محیط را گرم کنند؛ به تبع هزینه نگهداری آن‌ها نیز بیشتر است و در صورت خرابی، کار تعمیرشان سخت‌تر می‌شود. چرا که بسیاری دستگاه غول‌پیکر به هم متصلند و اختلال در هر کدام از آن‌ها، کل سیستم را مختل می‌کند.
همچنین، دسترسی به موتورخانه یا همان مراجعه به زیرزمین یا پارکینگ هم مشکل‌تر است؛ در حالی که پکیج در واحد مسکونی استقرار یافته و در هرزمان می‌توان برای تعمیرات یا تنظیمات به آن دسترسی داشت.
قابلیت استفاده اختصاصی
سیستم موتورخانه به گونه‌ای است که تمامی واحدهای یک ساختمان از یک موتورخانه مشترک بهره می‌برند؛ از این رو ممکن است درجه‌بندی و تنظیمات دمایی آن، محل اختلاف نظر ساکنان کل ساختمان شود.
همچنین اگر موتورخانه خراب شود، همه واحدها درگیر می‌شوند. اما پکیج، استقلال در مصرف و حتی مدیریت هزینه‌ها را به ارمغان آورده و از دردسرهای استفاده اشتراکی کاسته است.
راندمان حرارتی بالا و عدم اتلاف انرژی
طبق آمار، راندمان حرارتی پکیج، بین ۷۰ تا ۸۵ درصد برآورد می‌شود که این عدد به نوع تولیدکننده بستگی دارد. اما آنچه اهمیت دارد این است که این راندمان نسبتا بالا است و عدم لوله‌کشی از محل تولید انرژی تا محل مصرف و عدم وجود مخزن آب، باعث این افزایش بهره‌وری شده است. به بیان واضح‌تر، در سیستم پکیج مشعل خاموش است تا زمانی که شیر آب گرم باز شود یا پمپ گردش آن شروع به فعالیت کند؛ به این ترتیب سوختی هم مصرف نمی‎شود. در حالی که موتورخانه‌ها هم مخزن ذخیره آب دارند و هم به دلیل فاصله زیاد مشعل تا محل مصرف، انرژی بسیاری هدر می‌دهند؛ راندمانشان نیز حداکثر ۶۰ درصد است.
علاوه بر تمامی این موارد، پکیج ها بی‌سر و صدا کار می‌کنند و دمای یکنواختی نیز به محیط می‌بخشند؛ همچنین مانند موتورخانه احتیاجی به رسوب‌گیری ندارند، ایمنی بیشتری که نسبت به بخاری دارند هم از دلایل رواج آن‌ها است. پس دیگر تردیدی در استفاده از پکیج به جای موتورخانه وجود ندارد؛ تنها کار باقی مانده انتخاب یک تولیدکننده و فروشگاه مناسب است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;