استاندارد گازوییل نه اجباری است و نه اجازه پایش داریم!

درویش معاون تدوین و ترویج استانداردهای ملی اجباری شدن استاندارد مازوت و گازوییل را منوط به تصویب شورای عالی استاندارد دانست و گفت: استاندارد این سوخت ها اجباری نبوده و ماهم اجازه پایش آنها را نداریم.
به گزارش تاسیسات نیوز، سرما که از راه می رسد، کیفیت سوخت هم کاهش پیدا می کند. وزارت نیرو می گوید که میزان گوگرد (سولفور) مازوت تحویلی به نیروگاه‌ها برای تولید برق در زمستان، حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار ppm‌ و حدود ۳ درصد وزنی است؛ که میزان بالایی از بی‌کیفیتی سوخت را نشان می‌دهد. البته این روزها به مدد بارش های برف و باران و وزش باد مردم کلان شهرها کشور هوای سالم تنفس می کنند؛ اما معلوم نیست که این وضعیت تا کی ادامه پیدا کند. بسیاری مهم ترین عامل آلوذگی هوا را حاصل احتراق گوگرد در سوخت های غیر استاندارد مصرفی می دانند. سوخت هایی همچون گازوییل، نفت سفید و نفت و کوره که هر سال زمان اجباری شدن استانداردهای آن به تعویق می افتد.
پرویز درویش معاون تدوین و ترویج استانداردهای ملی در گفتگو با بازار در پاسخ به این سوال که استاندارد ماروت و گازوییل از چه زمانی در کشور الزامی می شود، گفت: در این خصوص دو فرآیند اجباری داریم که یکی از آن مربوط به شورای عالی استاندارد بوده و دیگری مربوط به قانون هوای پاک است است. در قانون هوای پاک آمده که تولید این محصولات باید بر اساس استاندارد روز باید صورت گیرد. از آنجایی که استاندارد این سوخت ها تدوین و در سایت سازمان استاندارد قرار گرفته الان ملاک رسمی سوخت استاندارد یعنی بنزین، نفت سفید، نفت کوره و گازوییل همانی است که در استاندارد ملی تصویب شده و روی سایت این سازمان هم قرار گرفته است.
او ادامه داد: فرآیند دیگر مربوط به اجباری شدن تولید استاندارد این نوع سوخت هاست که مستلزم تصویب در شورای عالی استاندارد است.

اجباری شدن استاندارد جدید مازوت و گازوییل مستلزم تصویب در شورای عالی استاندارد است. در غیر این صورت سازمان استاندارد نمی تواند کیفیت این سوخت که در داخل کشور تولید می شود را مورد پایش قرار دهد

معاون سازمان سازمان استاندارد همچنین با اشاره به تدوین استاندارد نفت کوره و گازوییل مطابق با شاخص های یورو ۴، گفت: بر اساس استاندارد جدید تدوین شده حد مجاز گوگرد این سوخت ها باید به ۱۰ و ۵۰ پی پی ام برسد.
او البته این نکته را هم گفت که ما در سوخت هایی همچون گازوییل و نفت کوره استاندارد داشتیم در قانون هوای پاک هم همین شاخص مد نظر بود. اما در استاندارد جدید حد مجاز گوگرد از ۳۵ هزار به ۸۰۰ ppm رسیده است. یعنی مبنای استاندارد در نیروگاه ها همین شده است.
استاندارد کیفیت گازوییل و مازوت را پایش نمی کند
معاون سازمان استاندارد با بیان اینکه گازوییل و نفت کوره نفت سفید مشمول استاندارد اجباری نبوده که سازمان استاندارد بخواهد آنها را پایش کند، افزود: واردات گازوییل بر مبنای استاندارد ملی انجام می شود. در برخی موارد شاهد واردات سوخت های بی کیفیت به کشور بودیم که البته جلوی آنها گرفته شده بود.
درویشی تاکید کرد: تولید داخلی زمانی برای ما اجباری خواهد شد که در شورای عالی به تصویب برسد. البته پیشنهاد آن هم مطرح شده که در نشست بعدی شورای عالی استاندارد که اوایل سال آینده تشکیل خواهد شد تولیدات داخلی هم مشمول استانداردهای جدید می شوند.

تولیدات برخی از پالایشگاه ها همچون آبادان هم به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی استاندارد یورو ۴ را ندارند

او همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد از گازوییل و نفت کوره ای که در کشور تولید می شود، مطابق استانداردهای جدید است، گفت: آمار دقیقی در اینباره ندارم. اما همین حالا هم یک سری پالایشگاه های ما در حوزه نفت و گاز توانایی تولید بر مبنای استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ را دارند. اما تولیدات برخی از پالایشگاه ها همچون آبادان هم به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی استاندارد یورو ۴ را ندارد. بدون شک اصلاح این وضعیت نیازمند یک سری سرمایه گذاری های جدید است.
راه کار جالب مسئولین برای کنترل آلایندگی
در این میان راه کار مسئولین برای کاهش اثرات ناشی از احتراق سوخت های آلاینده هم بسیار جالب است. آنگونه که درویشی گفته، وزارت نفت با همکاری محیط زیست مصرف را به گونه ای مدیریت می کند که آلایندگی شهرهای بزرگ مدیریت شود. به عنوان مثال سوخت هایی که استاندارد لازم را ندارند در غیر از کلان شهرها توزیع می شود که تاثیر منفی آن کاهش یابد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;