استاد زمین گرمایی در ایران – ۳

به گزارش تاسیسات نیوز، سومین و آخرین قسمت مصاحبه با دکتر رضائیان یزدی را میخوانید:


آقای دکتر شما ما با چه انجمن‌های علمی و بین‌المللی مراوده داشته‌اید؟

در دنیا سازمان انرژی زمین یک سازمان نوپا است ولی چندین ارگان رسمی دارد. بنده از شروع کار ارگان شماره یک در کانادا با آن‌ها همکاری داشتم و هنوز هم ادامه دارد، نام این ارگان CGC است. همچنین با ارگان‌های رسمی انرژی زمین در آمریکا و آلمان هم ارتباط علمی داریم.
در سازمان ASHRAE آمریکا کارهای ارزشمندی انجام‌شده است و به‌طور خاص آقای دکتر (Kavanaugh Steve Dr.) کارهای زیادی را روی انرژی زمین انجام داده‌اند و نتایج آن را چاپ کرده‌اند. کتاب جامع ایشان که اخیراً توسط خودشان بازنگری شده و به چاپ جدید رسیده از انتشارات سال جاری ASHRAE می‌باشد.
“Geothermal Heating and Cooling, Design of Ground-Source Heat Pump System”

پروژه‌هایی که شما در خارج از کشور انجام داده‌اید آیا در نشریه‌های معتبری مانند اشری ژورنال مطرح‌شده است که بتوانیم به آثارونتایج آن دسترسی داشته باشیم؟

خوشبختانه نیمی از جوایزASHRAE که در این ده- دوازده سال اخیر در رابطه باانرژی تجدید پذیر اهداشده به پروژه‌های ژئوترمال تعلق‌گرفته است و متأسفانه این مسئله در ایران اصلاً عنوان نشده است. ۲سال پیش مصاحبه‌ای با کانال ۴ داشتم که آن‌ها زحمت کشیدند و به آزمایشگاه ما آمدند و مصاحبه مفصلی صورت گرفت ولی بازهم به‌خوبی شنیده نشد.
در دانشگاه‌ها هم که می‌بینید اتفاق‌هایی میافتد پس از بازدید وزیر علوم (وقت) از سامانه انرژی زمین بود. ایشان عنوان کردند ما مدت‌هاست به دنبال انجام این سامانه می‌گشته‌ایم، می‌دانستیم که هست ولی نمی‌دانستیم چگونه در ایران باید به آن دسترسی پیدا کرد. ایشان زحمت کشیدند و سمیناری را در وزارت علوم برگزار کردند و در آن سمینار تمام مدیران اجرایی دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند و نتیجه آن شد که در حال حاضر ۳یا۴ دانشگاه جهت همکاری اعلام آمادگی نموده‌اند که از نتایج آن سمینار است. این خود نشان می‌دهد که اطلاع‌رسانی در این زمینه چقدر محدود بوده است.
اگر از پروژه‌های ما مقاله‌ای چاپ‌شده باشد بنده اطلاع دقیقی ندارم ولی پروژه‌های ما حضور جدی در خبرها و محافل علمی دارند. اولین پروژه اداری شهر نورث ونکوور مربوط به شرکت ماست و ما آن را انجام دادیم، این پروژه ۵۰۰۰ مترمربع زیربنای اداری است. برای این ۵۰۰۰ متر یک موتورخانه ۵۰ متری را طراحی کرده بودند و سایر مسائل مرتبط با سامانه‌های سنتی. در این پروژه چند اتفاق خوب برای ما رقم خورد. اول اینکه صاحب پروژه گفت که من به کار شما اعتقاددارم می‌خواهم در این پروژه به من کمک کنید. این صداقت صاحب پروژه خیلی باعث جذب ما شد و ما هم گفتیم که هر کاری از دست ما برآید برای شما انجام می‌دهیم. در قدم اول که شما برای مجوز ساخت به شهرداری می‌روید و شهرداری از ساکنان محل برای شرکت در جلسه دعوت به عمل می‌آورد و برای پروژه رأی‌گیری می‌شود، ما هم در شهرداری در کنار شما هستیم. در این جلسه یکی از کارشناسان شهرداری سؤال کردند که این سامانه در بالای بام برج خنک‌کننده ندارد؟ که جواب ما «خیر برج خنک‌کن ندارد» بود. آن‌ها هم گفتند این اولین پشت‌بام خوشگل و تمیز در این منطقه خواهد بود و با در نظر گرفتن مزیت‌های زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش تولید آلاینده‌ها، پروژه تصویب شد و امتیازات قابل‌ملاحظه‌ای برای آن منظور شد. در قدم‌های بعدی با کوچک کردن فضای موتورخانه به کمتر از ۹ مترمربع، کاهش کل هزینه سامانه تهویه مطبوع و بهبود کیفی قابل‌توجه هوای داخل ساختمان به قول خود عمل کردیم.
این پروژه بیش از ۶ سال است که روشن است و تا به امروز حتی یک خرابی هم از آن گزارش نشده و سالانه صرفه‌جویی‌های چشمگیری را به ارمغان آورده . این ساختمان تابه‌حال چندین جایزه از شرکت برق (چون در تابستان پیک مصرف ندارد) و سایر ارگان‌های محلی دریافت کرده است. در پروژه‌های متنوع دیگری نظیر هتل‌ها، دانشگاه‌ها، برج‌های مسکونی، برج‌های تجاری، مدارس،

ویلای مسکونی، کارگاه‌ها و گلخانه صنعتی دیگری نیز حضورداشته‌ایم که الحمدالله کلیه بهره‌برداران آن‌ها نیز رضایت با خوشحالی دارند.
سامانه انرژی زمین چنانچه درست طراحی شود و درست نصب شود ، می‌تواند علاوه بر حذف انرژی‌های فسیلی و آلاینده‌ها از سامانه تهویه گرم و سرد، مصرف برق را نیز به کمتر از نصف برساند .

پایان







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;