از حرف تا عمل/ «می شودهایی که نشد!»

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: «حمایت از ساختِ داخل و به کارگیری از توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان» و «توسعه صادرات»  از جمله پارامترهای مهمی محسوب می گردند که همواره بر عملیاتی ساختنِ آن توسط مسئولان بر آن تاکید شده است.
تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت دانش بنیان ها و تولیدِ داخل و اشتغال آفرینی در  شعارِ سال جاری توسط ایشان، ضرورت پرداختنِ بیشتر به دانش بنیان ها در حوزه های مختلف را کاملاً بارز ساخته است.
«نگرش علمی و فناورانه به تولید در تمامی عرصه ها»، «کاهش هزینه های تولید»، «افزایش بهره وری»، «رقابت پذیری و ارتقاء کیفیت محصول»، از جمله مواردی محسوب می شود که  با حمایت از شرکتهای دانش بنیان اجرایی می شود که مورد توجه و تاکید موکدِ رهبر انقلاب در شعار سال ۱۴۰۱ قرار گرفت.
ساختِ مسکن در قالبِ «مسکنِ مهر»، «مسکن ملی»، «نهضت ملی مسکن» و  … از جمله وعده هایی است که تا کنون از سوی مسئولان و دولتهای مختلف داده شد و متاسفانه هنوز هیچکدام به نقطه پایان خود نرسیده است.
اما آخرین قولِ «ساختِ یک میلیون واحد مسکونی درسال» توسط رستم قاسمی وعده ای بود که، چشمانِ بسیاری را از تعجب گرد کرد و البته چشمانِ  برخی مردم را نیز امیدوارانه به افق دوردست و نامعلوم صاحبخانه شدن معطوف ساخت.
وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، به قدری ساده و شدنی از سوی مسئولان تعریف شد که بخشِ خصوصی خیلی جدی پا در رکاب کشیدند تا از ظرفیتهای خود در این عرصه به نحو احسن استفاده کنند، اما خیلی زود جولانِ شوق و وذوق فعالان این عرصه توسط وزیر راه و شهرسازی با اعلامِ خبر «حضور پیمانکارانِ چینی» جای خود را به رکود و خموشی داد.
در حالی که حداقل در میدانِ تاخت و تازِ وعده های دولتِ نوپا، فرصت خوبی حداقل برای وعده به کار گرفتن این گروه بود! اما با وجود پتانسیل مطلوب بخش خصوصی، هیچ برنامه های برای استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و بهره گرفتن از پتانسیلهای جدید و حرکت به سمت تقویت اقتصاد دانش بنیان ها برداشته نشد.
این درحالی است که حضورِ پیمانکاران خارجی نیز به جایی نرسید و حتی گویی عزمِ آغازِ عملیاتی ساختن پروسه ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیز ره به جایی نبد! و باز هم وعده های «می شود… می شود» برخی مسئولان، در تورق برگه های تقویم دولتها به «شد … شد» نرسید!
اما آنچه که شد، «افزایش قیمت وحشتناکِ مسکن و رسیدنِ اجاره بهاء خانه به قیمت خرید خانه در روزهای نه چندان دور!» که به راستی جان مردم را به لب رسانده است.
البته نقش تحریم ها و شرایطِ خاص کشور در این «نشدن ها» بی تاثیر نیست، اما تاریخِ چندین ساله در سالهای قبل به ما ثابت کرده که  “مدیریت و یکپارچگی داخلی” «بسیاری از نشدنی های را، «تحریم» شدنی کرد و «اکنون» فقط با «عزمی راسخ»، «یکپارچگی ملی در همه سطوح»، شاهدِ عملیاتی ساختن شعارهای هر سال، توسط یک یکِ ارکان جامعه و رسیدن به توسعه اقتصادی خواهیم بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;