اراضی ملی البرز عرصه تولید انرژی تجدیدپذیر

به گزارش تاسیسات نیوز، عبدالرضا ابراهیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور که اجازه احاله مدیریت و بهره برداری از منابع طبیعی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی را طی قراردادهایی داده است.


وی اظهار داشت: برای استفاده از این قانون، اراضی ای که هیچگونه کاربری برای اجرای پروژه های بیولوژیک را ندارند در اختیار بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی قرار دادیم.


وی گفت: به منظور اجرای این طرح 2800 هکتار از اراضی بدون هیچگونه کاربری در جنوب رودخانه شور اشتهارد شناسایی شد که در مرحله اول نخستین قرارداد واگذاری این اراضی به میزان 100 هکتار به ظرفیت تولید 50 مگاوات انرژی تجدیدپذیر و پاک منعقد شد.


ابراهیمی با اشاره به اینکه بخش خصوصی متعهد شد که در مدت یکسال این پروژه را به بهره برداری برساند، افزود: 100 هکتار دیگر از این اراضی نیز آماده انعقاد قرارداد با 5 شرکت خصوصی است.


وی ادامه داد: با ایجاد این نیروگاه ها با استفاده از پنل های خورشیدی، علاوه بر تولید برق، به دلیل سایه اندازی فتوسل ها بر روی زمین موجب کاهش تبخیر و خشک شدن خاک نیز می شود و از طرف دیگر به عنوان بادشکن عمل کرده و با این دو عمل توامان، فرسایش بادی در اراضی مستعد فرسایش بادی را کاهش می دهد.


معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان اینکه ایجاد این نیروگاه های خورشیدی اقدامی برای جلوگیری از بیابانزایی نیز می باشد، اظهار امیدواری کرد که با تولید انرژی های تجدیدپذیر شاهد کاهش آلودگی هوا بوده ضمن اینکه کمبود انرژی نیز در استان و کشور جبران شود ضمن اینکه همزمان با آن عملیات بیابانزدایی صورت بگیرد.


وی گفت: انرژی برق تولید شده توسط این پنل های خورشیدی توسط بخش خصوصی در اختیار شرکت برق منطقه ای قرار خواهد گرفت ضمن اینکه آمادگی لازم برای انعقاد قرارداد این نیروگاه ها در سطح 2600 هکتار دیگر نیز وجود دارد.


استان البرز دارای 434 هزار هکتار اراضی ملی و دولتی است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;