اختراع سیستم پمپاژ بدون برق و شیرآلات خطوط و مخازن آب و نفت

عضو تیم اختراعات ایران از اختراع سه طرح در حوزه نفت و انرژی خبر داد که این اختراعات شامل اختراع شیر کنترل سطح مخازن (مکانیکی)، اختراع سیستم پمپاژ و انتقال سیال بدون انرژی برق و اختراع شیر سه حالته است.
به گزارش تاسیسات نیوز، “احمد یازرلو” عضو تیم اختراعات جمهوری اسلامی ایران گفت: من ۳ طرح و اختراع را ارائه دادم که در سطح بین‌المللی مقام‌هایی را نیز کسب کرده‌ است که عناوین این سه طرح شامل اختراع شیر کنترل سطح مخازن (مکانیکی)، اختراع سیستم پمپاژ و انتقال سیال بدون انرژی برق و اختراع شیر سه حالته است.
وی گفت: نخستین طرح، اختراع شیر کنترل سطح مخازن (مکانیکی)، به منظور جلوگیری از سرریز کردن سیالات در داخل مخازن، بدون ایجاد ضربه قوچ (water hammer) با قابلیت اطمینان بالا در قطع و وصل ورودی سیال (نفت و آب) به مخزن به روش کاملاً مکانیکی و با هزینه بسیار پایین در مقابل روش‌های متعارف هیدرولیکی است که می‌تواند در هر دبی و سایز لوله‌ای نصب شود. کاربرد این اختراع در مخازن تنبی، فلزی و یا کامپوزیت نگهداری سیالات (نفت، بنزین، گازوئیل، آب و …) در مخازن سوخت و یا آب در شرکت‌های آب و فاضلاب است. این مدل شیر به صورت مکانیکی و در داخل مخزن نصب می‌شود که ضمن هزینه‌های اولیه پایین، هیچ‌گونه هزینه نگهداری و یا تعمیرات ندارد.
این عضو تیم اختراعات ایران با اشاره به اختراع دوم خود تصریح کرد: اختراع سیستم پمپاژ و انتقال سیال بدون انرژی برق، به منظور حل مشکل مصرف بی‌رویه و هدر رفت آب، کاهش مصرف انرژی برق، استفاده از آب خاکستری، بالا بودن حجم آب ورودی به تصفیه‌خانه، استفاده از انرژی‌های هزینه‌بر در پمپ‌ها و … است.
وی ادامه داد: این اختراع در مناطقی که انرژی برق موجود نیست جهت پمپاژ آب از چشمه به مخازن و یا کشاورزی (برای کشاورزان و دامداران) و منازل و مکان‌های تفریحی و گردشگری، استفاده در کارخانجات تولید موادغذایی و … که جهت خنک‌کاری دستگاه‌ها احتیاج به آب دارند، نیروگاه‌های برقی جهت خنک‌کاری در برج‌های خنک‌کننده، می‌توان از این دستگاه با آب خاکستری جهت خنک‌کاری استفاده کرد.
یازرلو تصریح کرد: با توجه به سیستم هیدرولیکی به کار رفته در این دستگاه می‌توان دبی آب خروجی و فشار مورد نیاز تا ۵۰ اتمسفر را تامین کرد که تقریباً در پمپ‌های افقی سانتریفیوژی این مقدار دبی و فشار غیرممکن است.
این عضو تیم اختراعات ایران با اشاره به اختراع سوم خود گفت:‌ اختراع شیر سه حالته، به منظور کاهش هزینه‌های خرید شیرآلات (۳شیر) یعنی تلفیق سه شیر در یک شیر و کاهش هزینه‌های ساخت ابنیه، ساختمان ایستگاه‌ها و خط رانش است. این شیر در خطوط رانش چاه‌های آب و نفت‌، ایستگاه‌های پمپاژ آب و نفت‌، خطوط انتقال آب و نفت (کدارتفاعی بین بالاترین و پایین‌ترین نقطه زیاد باشند) با صرفه‌جویی در هزینه‌های طراحی، ساخت و اجرا کاربرد دارد. عدم نیاز به پوشش شیر (جلوگیری از پوسیدگی در مقابل آفتاب و یخ بندان) و به علت طراحی خاص، توانسته است این شیر را جزء شیرهای تاب‌آور با قابلیت اطمینان بالا به شمار آورد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;