احداث سد معشوره راهکاری موثر برای مقابله با پدیده فرونشست زمین

به گزارش تاسیسات نیوز، شهرستان کوهدشت لرستان به دلایل مختلفی از جمله کمبود آب و برداشت بی رویه از چاه های آب در معرض پدیده فرونشست زمین قرار دارد که احداث سد معشوره باعث کاهش برداشت از آب های زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست زمین در این شهرستان می شود.

 

 

 

به گزارش ایرنا بنا به تعریف یونسکو فرونشست عبارت از فروریزش و یا نشست سطح زمین است که به دلایل مختلفی در مقیاس بزرگ روی می دهد.

 

 

 

به طور معمول این اصطلاح به حرکت قائم رو به پایین سطح زمین که می تواند با بردار اندک افقی همراه باشد، گفته می شود.

 

 

 

با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش بارش برف و باران در لرستان به ویژه کوهدشت و برداشت بیش از حد از چاه ها و سفره های زیرزمینی، شهرستان کوهدشت در معرض پدیده فرونشست قرار گرفته است.

 

 

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی در راستای رسالت حرفه ای اطلاع رسانی خود و به منظور بررسی این پدیده و آگاهی بخشی در این خصوص میزگردی با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان و رئیس گروه بیلان آب منطقه ای لرستان ترتیب داده که در پی خواهد آمد.

 

 

 

آنچه در این میزگرد برای جلوگیری از پدیده فرونشست دشت کوهدشت مورد تاکید و توجه مدیران و کارشناسان واقع شد، لزوم احداث سد معشوره، تخصیص اعتبارات لازم، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، استفاده از روش های نوین آبیاری و کاهش برداشت محصولات بود.

 

 

 

حذف کشت محصولات آبدوست در منطقه و تعدیل 40 درصدی برداشت آب از منابع توسط کشاورزان از دیگر مواردی بودند که در این میزگرد برای احیای دشت کوهدشت و ایجاد امید در دل مردم منطقه مطرح شدند.

 

 

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان در این میزگرد با اشاره به اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل در نمایشگاه بین المللی محیط زیست مبنی بر اجماع جهانی برای رفع چالش های زیست محیطی گفت: کوپ 21 فرانسه با حضور120 کشور جهان با هدف بررسی چالش های زیست محیطی برگزار می شود.

 

 

 

مهرداد فتحی بیرانوند افزود: موضوعات محیط زیست از جمله پدیده ریزگردها و فرونشست زمین از چالش ها و ابرچالش های کشور و مورد تاکید رهبری و رئیس جمهوری هستند.

 

 

 

وی بیان کرد: اگر این موضوعات در گذشته به خوبی ساخته و پرداخته می شدند اکنون با این ابرچالش ها مواجه نبودیم.




مردم هزینه های سنگینی به دلیل بی توجهی گذشتگان به محیط زیست پرداخته اند

 

به گفته وی مردم هزینه های سنگینی به دلیل بی توجهی گذشتگان به مباحث زیست محیطی می پردازند اما اکنون محیط زیست از اولویت های دنیا و کشور است.

 

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان دولت تدبیر و امید را حامی محیط زیست دانست و گفت: موضوع محیط زیست در اولویت نخست برنامه ششم توسعه است.

 

 

 

وی افزود: افرادی که رسالت زیست محیطی دارند باید در راستای نهادینه شدن فرهنگ زیست محیطی و رفع چالش های موجود تلاش چشمگیری داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;