فرونشست اراضی کوهدشت یک معضل زیست محیطی

به گزارش تاسیسات نیوز، فتحی بیرانوند فرونشست زمین های کوهدشت را یک معضل زیست محیطی خواند و اظهار کرد: ریشه این چالش به دلیل بی توجهی گذشتگان است.

 

 

 

وی افزود: کوهدشت که زمانی به عنوان انبار غله لرستان و یکی از قطب های کشاورزی غرب کشور محسوب می شد امروز با معضلات بسیار زیاد خشکسالی و فرونشست زمین مواجه است.

 

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با توجه به نبود آبخیزداری و آب خوان داری در منطقه و استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی، گاز و منابع نفتی از برخی نقاط دشت کوهدشت خارج می شود.

 

 

 

وی افزود: خروج مواد هیدروکربنی، آتش سوزی آلودگی آب های سطحی و زمین های کشاورزی به دلیل خروج مواد نفتی و گازی از زمین دیگر تبعات فرونشست زمین در کوهدشت می باشند.

 

 

 

فتحی بیرانوند اظهار کرد: با توجه به خشک بودن دشت کوهدشت در صورت تداوم بی توجهی ها، این منطقه به یکی از مناطق چالش خیز و کانون گرد و غبار تبدیل می شود.

 

 

 

وی ادامه داد: در صورت تبدیل منطقه کوهدشت به کانون ریزگرد به دلیل بادهای غربی به شرقی امکان فراهم شدن چالش گرد و غبار در استان لرستان فراهم می شود.

 

 

 

وی افزود: خشکسالی های پی در پی و حفر چاه های غیرمجاز در سال های گذشته، برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی و تغییر الگوی کشت در این منطقه باعث این پدیده شده است.

 

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: منابع آب ها محدود است و درصورت نبود مدیریت، مشکلات عمده ای به وجود خواهد آمد.




لزوم مدیریت پدیده فرونشست کوهدشت

 

وی گفت: فرونشست کوهدشت دراثر کم توجهی های سال های گذشته رخ داده است ولی اکنون باید مدیریت شود.

 

 

 

فتحی بیرانوند افزود: راهکارهای مختلفی برای مدیریت این چالش ارائه شده است که مدیریت منابع آب به عنوان نخستین و مهم ترین موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

 

 

 

وی دشت کوهدشت را یکی از دشت های ممنوعه سطح کشور دانست و اظهار کرد: باید چاه های غیرمجاز در این منطقه تعطیل و چاه های مجاز تحت پوشش مدیریت مصرف قرار گیرند.

 

 

 

به گفته فتحی بیرانوند باید از منابع آب برای کشت های غیرضروری و غیرممکن در این منطقه به صورت جدی جلوگیری شود.

 

 

 

وی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف تاقدیس های شناسایی شده گفت: این تاقدیس ها باید به شرکت های خصوصی واگذار شوند تا با تخلیه این گازها و چاه ها فشار کمتری به مناطق ایجاد شود.

 

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: با این اقدام، کف شکنی های کمتری در راستای نفوذ نفت و گاز به خاک انجام می شود.

 

 

 

به گفته وی در صورت رسیدگی نکردن به مشکلات منطقه کوهدشت، این منطقه به طور حتم به یکی از کانون های ریزگرد تبدیل و ساختارهای زمین شناسی دچار شکستگی می شوند.

 

 

 

فتحی بیرانوند افزود: در صورت انفجار، آتش سوزی و آلودگی آب و خاک حاصل از پدیده فرونشست، این منطقه به یک تهدید زیست محیطی تبدیل می شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;