احتمال گرانی فزاینده عایق رطوبتی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، وقتی در اخبار می خوانیم نیمی از واحدهای صنعتی تولیدکننده عایق رطوبتی استان مرکزی نیمه فعال و یا غیر فعال هستند آن هم به خاطر کمبود مواد اولیه چه فکری در اذهان می افتد؟

 

 

 

 

در استان مرکزی 135 واحد صنعتی عایق رطوبتی فعال وجود دارد که ظرفیت اسمی پروانه بهره برداری این واحدها 156 میلیون متر مکعب در سال است.

 

 

 

 

بر اساس تقسیم بندی کشور از نظر فراوانی مناطق صنعتی به 38 خوشه، شهرستان دلیجان با داشتن 109 شرکت تولیدی به عنوان تنها خوشه صنعت عایق رطوبتی کشور مطرح است و ظرفیت اسمی تولیدی این واحدها به 137 هزار متر مکعب می رسد.

 

 

 

 

شهرستان دلیجان با ظرفیت تولید 70 میلیون مترمربع عایق رطوبتی، سالانه بیش از 70 درصد از نیاز عایق رطوبتی کشور را تامین می کند.

 

 

 

 

نیاز ضروری برای تولید عایق رطوبتی مواد اولیه تیشو، الیاف شیشه و فویل است که این مواد در ماه های اخیر بر اساس نیاز واحدهای صنعتی عرضه نمی شود.

 

 

 

 

ایجاد بازارغیر رسمی تیشو، عرضه تیشوی بی کیفیت چینی، عوامل فروش خارج از تعرفه رسمی، انحصار تولید و تامین تیشو، ضوابط سخت واردات تیشوی خارجی از مهمترین مشکلات صنعت عایق رطوبتی در استان مرکزی به ویژه در دلیجان است.

 

 

 

 

عضو هیات مدیره انجمن صنفی عایق رطوبتی استان مرکزی گفت: کمبود مواد اولیه برای تولید عایق رطوبتی باعث شده 50 درصد از واحدهای صنعتی عایق رطوبتی در این استان نیمه فعال و یا غیر فعال شوند.

 

 

 

 

سعید جلالی ادامه داد: مواد اولیه تیشو، الیاف شیشه و فویل آلومینیوم نیاز ضروری برای تولید عایق رطوبتی است که این مواد اکنون در بازار یافت نمی شود.

 

 

 

 

وی، با بیان اینکه شرکت های تولید کننده عایق رطوبتی در کشور با وارد کردن مواد اولیه از چین ایزوگام تولید می کنند، گفت: با افزایش تعرفه واردات و ارز مبادلاتی برای شرکت های تولید تیشو داخلی انحصار ایجاد شد و تولید کنندگان عایق رطوبتی دچار چالش جدی شده اند.

 

 

 

 

وی اظهارکرد: از سه شرکت داخلی تولید کننده تیشوو الیاف شیشه یکی غیر فعال است و دو شرکت دیگر نیز قیمت محصول خود را افزایش دادند.

 

 

 

 

وی اظهارکرد: ابتدای امسال هر متر تیشو 3000 ریال خریداری می شد که این رقم اکنون به 5500 ریال افزایش یافته و با این وجود به حد نیاز در بازار عرضه نمی شود.

 

 

 

 

جلالی افزود: یکی دیگر از مواد اولیه برای تولید عایق رطوبتی فویل است که توسط سه واحد تولیدی در کشور تولید می شود که اکنون این مواد نیز به حد تامین نیاز واحدهای تولید عایق رطوبتی عرضه نمی شود .

 

 

 

 

وی گفت: هر کیلوگرم فویل نیز از 100 هزار ریال به 135 هزار ریال افزایش یافته و تولید کنندگان عایق رطوبتی با مشکل تامین آن مواجه شده اند.

 

 

 

 

به گزارش ایرنا، وی گفت: با نزدیک شدن به فصل زمستان اوج فعالیت واحدهای تولید عایق رطوبتی است اما، به دلیل نبود مواد اولیه این واحدها با پیامدهای جدی و رکود مواجه شده اند.

 

 

 

 

جلالی گفت: این چالش با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه نمایشگاه بین المللی سنگ در نیم ور محلات دراواخر شهریور ماه مطرح و مکاتبه ای نیز انجام شد.

 

 

 

 

جلالی اظهار کرد: تولید کنندگان عایق استان مرکزی به مرکزیت دلیجان، در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تمامی تلاش ها و اقدامات خود را برای جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری انجام می دهند و چشم انتظار اقدام عملی وزارت صنایع و معادن هستند.

 

 

 

 

عضو هیات مدیره انجمن صنفی عایق رطوبتی استان مرکزی بیان کرد: دلیجان با وجود مشکلات و موانع صادراتی ، تولید 70 درصد انواع عایق های رطوبتی کشور در استان مرکزی را برعهده دارد و طبق آمار رسمی یک میلیون و 200 هزار دلار صادرات عایق رطوبتی را در سال داراست.

 

 

 

 

وی بیان کرد: آمار واقعی محصولات صادراتی شهرستان دلیجان چندین برابر رقم های اعلام شده است اما، به دلیل مختلفی از جمله تغییر پایانه مبدا صادراتی، این محصولات به نام دلیجان و استان مرکزی ثبت نمی شود.

 

 

 

 

جلالی خاطرنشان کرد: بیش از 2500 فرصت شغلی در واحدهای عایق رطوبتی دلیجان فراهم شده است که با افزایش ظرفیت تولید این تعداد فرصت اشتغال دو تا سه برابر می شود.

 

 

 

 

رئیس انجمن عایق رطوبتی استان مرکزی نیز گفت: تولید تیشو به عنوان ماده اولیه محصولات تولیدی، عایق های رطوبتی جوابگوی نیاز داخلی نیست و از طرف دیگر از واردات کالای مذکور نیز جلوگیری می شود.

 

 

 

اسماعیل ابراهیمی افزود: تولید کم و تقاضا زیاد در فصل کار این صنعت مسائل و مشکلاتی را در مصرف ماده اولیه ایجاد کرده که می توان به کمبود آن در بازار که سبب دو برابر شدن قیمت تیشو شده و از سوی دیگر بی کیفیت بودن اقلام مشابه در بازار اشاره کرد.

 

 

 

 

وی اظهارکرد: کمبود مواد اولیه در صنعت عایق رطوبتی باعث شده است که فشار مضاعفی به بخش تولید وارد شود و واحدهای تولیدی این استان پایین تر از ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهند.

 

 

 

 

ابراهیمی افزود: کمبود مواد اولیه تولید سبب شده بازار واسطه ها داغ شود و دلالان قیمت مواد اولیه را تا دو برابر افزایش دهند.

 

 

 

 

وی گفت: قیمت مواد اولیه صنعت ایزوگام افزایش یافته و حتی بهای قیر که تولید داخلی است نیز در فصل رونق تولید تا یک و نیم برابر افزایش یافته است.

 

 

 

 

ابراهیمی افزود: گرانی مواد اولیه تاثیری در قیمت عایق رطوبتی نداشته چرا که برای حفظ بازارهای داخلی و خارجی صنعتگران از سود خود می کاهند تا بازار را حفظ کنند.

 

 

 

 

رئیس انجمن عایق رطوبتی استان مرکزی گفت: اکنون کمر صنعتگران زیر بار کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت و نیاز به تسهیلات ارزان قیمت خم شده و اگر این مشکلات حل نشود، رکود بر این صنعت قدیمی و سود آور استان مرکزی سایه می گستراند.

 

 

 

 

عضو اتحادیه عایق رطوبتی دلیجان نیز گفت: عرضه و تقاضای مواد اولیه برای صنعت ایزوگام همخوانی ندارد.

 

 

 

 

حمید خلیلی افزود: در سال های گذشته تامین کمبودهای عایق های رطوبتی از واردات تامین می شد ولی اکنون به بهانه حمایت از تولید داخلی واردات این محصول به کشور کاهش چشمگیر یافته و این در حالی است که خبری از تولید داخلی نیز نیست.

 

 

 

 

وی ادامه داد: با برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای مواد اولیه صنعت ایزوگام، تولید کنندگان تیشو قیمت محصولات خود تا دو و نیم برابر افزایش داده اند.

 

 

 

 

خلیلی افزود: اکنون که اوج کار صنعت عایق رطوبتی در کشور است باید ظرفیت واحدهای تولیدی تکمیل شود.

 

 

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: اگر چه صنایع این استان به ویژه عایق رطوبتی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند اما، واردات روند رو به کاهشی را تجربه کرده و صادرات روز به روز بیشتر می شود.

 

 

 

 

محمدرضا حاجی پور بیان کرد: صادرات عایق رطوبتی در استان مرکزی به ویژه در قطب تولید کشور در دلیجان، نسبت به سال گذشته حدود چهار برابر شده است.

 

 

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی این است که واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود، حذف شود و این مهم در محصول عایق های رطوبتی اجرایی شده است.

 

 

 

 

وی بیان کرد: حمایت دولت از تولید کنندگان در قالب پرداخت تسهیلات، افزایش نقدینگی و تامین مواد اولیه با محوریت ساماندهی و تنظیم بازار است.

 

 

 

 

حاجی پور بیان کرد: با اوج فعالیت صنعت عایق رطوبتی در فصل پاییز و افزایش تقاضا برای مواد اولیه، بازار دچار نابسامانی شده است که تنظیم بازار در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

 

 

وی ادامه داد: کمبود مواد اولیه برای تولید عایق رطوبتی در دلیجان وجود ندارد بلکه، بازار سیاه در این شهرستان ایجاد شده است.

 

 

 

 

حاجی پور افزود: برخی بنکداران، تیشو و مواد اولیه مورد نیاز صنایع عایق رطوبتی را خریداری و انبار کردند و به دنبال ایجاد بازار سیاه هستند که با متخلفان با جدیت برخورد می شود.

 

 

 

 

وی ادامه داد: برای تنظیم بازار تیشو در دلیجان تشدید بازرسی با کمک بازرسان در دستور کار قرار دارد و بنکدارانی که خارج از قطب منطقه نسبت به خرید و فروش تیشو اقدام می کنند، شناسایی و اعمال قانون می شوند.

 

 

 

 

حاجی پور اظهارکرد: راهکار دیگر رفع مشکل کمبود مواد اولیه این است که انجمن عایق رطوبتی دلیجان با برنامه ریزی نیاز سنجی کند.

 

 

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: مواد اولیه مورد نیاز تیشو در عایق رطوبتی استان مرکزی، سالانه 94 میلیون متر مربع است که باید با مدیریت صحیح و به موقع تامین شود.





شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی خوشه صنعت عایق رطوبتی کشور است و دارای 400 واحد صنعتی است.

 

 

 

حمایت دولت در قالب تقویت خوشه های صنعتی یکی از راهکارهای رونق تولید و خروج از رکود است که خوشه صنعتی عایق های رطوبتی استان مرکزی به عنوان یکی از ارز آورترین بخش های اقتصادی می تواند ارزش افزوده مطلوبی را از آن کشور و استان مرکزی کند و این مهم به طور یقین با پیگیری چالش ها و رفع موانع تولید مسیر است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;