اجرای طرح تعویض سبز

به گزارش تاسیسات نیوز، شرکت صنعتی شوفاژکار اعلام‌کرد: ارایه این طرح با هدف کاهش مصرف انرژی و دستیابی به محیط‌زیستی سالم‌تر صورت می‌گیرد.




امروزه بیش از 70 سال از نخستین روزهایی که سیستم‌های حرارت مرکزی وارد کشور ما شد و به مرور جایگزین چراغ‌های علاء‌الدین، کرسی‌های ذغالی و بخاری‌های نفتی شدند، می‌گذرد.




در این میان راهکارهای دیگری هم در گذر زمان به جرگه گزینه های گرمایش ساختمان پیوستند که برخی تاحدی ماندگار و بعضی به سرعت محو شدند ولی راه حلی که همیشه اصالت خود را حفظ کرد و کماکان به عنوان اطمینان بخش‌ترین سیستم گرمایش به حساب می‌آید، استفاده از موتورخانه مرکزی است.




آسیب‌شناسی استفاده از سیستم‌های حرارت مرکزی:


علیرغم قابل اطمینان بودن و آسایش حاصل از موتورخانه مرکزی نقاط ضعفی برای این سیستم ذکر میشود که در سه محور اصلی قابل بررسی است :


انتخاب غیرمهندسی تجهیزات و اجرای غیر فنی موتورخانه


رویکرد غیر تخصصی در انتخاب تجهیزات مورد استفاده برای راه اندازی موتورخانه مرکزی که نوعاً توسط افراد کم اطلاع و صرفاً با اتکا به تجربه شخصی صورت می گرفته است به همراه نصب توسط سرویس‌کارانی که آموزش‌های استانداردی را دریافت نکرده‌اند، موتورخانه مرکزی را تبدیل به سیستمی می‌کند که از لحاظ هزینه راه‌اندازی، کیفیت عملکرد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری، رضایت بهره‌بردار را تأمین نمی‌کند.




عدم دریافت قبض‌های تفکیکی برای هزینه‌های مصرف انرژی



تسهیم هزینه‌های انرژی بر اساس زیربنای هر واحد، تعدا نفرات هر آپارتمان، تقسیم‌کردن هزینه‌ها به نسبت یکسان و یا هر راهکار دیگری که مبنای محاسبه قبض‌های پرداختی مشاع قرار گیرد، همگی در یک نقطه مشترک هستند و آن ناعادلانه بودن تقسیم هزینه‌هاست.



راندمان پایین اجزای تشکیل دهنده سیستم حرارت مرکزی



دیگ‌های چدنی تک پاس، بویلرهای فولادی غیراستاندارد و کارگاهی، مشعل‌های بدون فن، رسوب ناشی از عدم استفاده سختی‌گیر، غیرهوشمند بودن سناریوهای عملکرد تجهیزات، منابع انبساط عایق نشده و پمپ‌های با رده انرژی ضعیف، همگی از پارامترهایی بودند که در کنار هم باعث ایجاد یک سیستم کم راندمان شده و برای بهره‌بردار حاصلی جز دریافت قبض گاز، برق و آب گران را به ارمغان نمی‌آوردند.



راه‌حل مشکل



با انچه ذکر شد، می‌توان ضمن حفظ آرامش حاصل از بهره‌برداری از موتورخانه مرکزی، نقاط ضعف فوق را برطرف کرد.



انتخاب مهندسی اجزای موتورخانه و اجرا توسط تکنسین‌های آموزش دیده‌:



تشکیل واحدهای تحت عناوین مهندسی فروش و فروش فنی در شرکت‌های تولید کننده و فروشنده تا حد زیادی، انتخاب تجهیزات را از حالت فردی و سلیقه‌ای خارج کرده است. از دیگر سو، اکثر قریب به اتفاق شرکت‌های مطرح در زمینه تجهیزات تأسیساتی، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی هدفمند و مستمر برای سرویس‌کاران خود کرده‌اند و در بسیاری از موارد، استفاده از گارانتی، منوط به نصب و راه‌اندازی توسط نصابان مجاز شرکت‌ها است. می‌توان گفت معضل سابق طراحی و اجرای موتورخانه مرکزی به دست افراد غیرمتخصص انجام می‌پذیرفت، امروزه تا حد زیادی مرتفع شده است.




امکان دریافت قبض‌های تفکیکی برای مصرف‌کنندگان



ذکر این نکته جالب توجه است که سابقه تفکیک انرژی در کشورهای پیشرفته، عمری بیش از قدمت موتورخانه‌ها در کشور ما دارد. امروزه، تکنولوژی اندازه‌گیری تفکیکی آب، برق و گاز مشترک به همراه بومی‌سازی مناسبی در خصوص نرم‌افزارهای مورد نیاز، به کشور ما وارد شده و به شکل قابل اعتمادی قبض‌های صادر شده توسط اداره‌های آب، برق و گاز را برای مشترکان مشاع تفکیک می‌کند.




کارامد و مدرن شدن تجهیزات موتورخانه



امروزه بویلرهای سه پاس چدنی نسل دوم با راندمان‌های بالاتر از 85 درصد، مشعل‌های فن‌دار مدولار، ضدرسوب‌های الکترونیکی، سیستم‌های هوشمند موتورخانه مرکزی، منابع انبساط عایق‌دار، پمپ‌های هوشمند و کم‌مصرف و دیگر تجهیزات به روز مورد استفاده، موتورخانه مدرن را از فضایی نمور و تاریک به قلب تپنده یک ساختمان تبدیل کرده است.




طرح تعویض سبز ؛ راه حل گرمایش ساختمان


شرکت صنعتی شوفاژکار اعلام‌کرد: این مجموعه با بیش از 45 سال قدمت در زمینه سیستم‌های گرمایش مرکزی، با استفاده از دانش تخصصی و بهره‌مندی از تجربه سالیان متمادی، رویکردی همه جانبه را نسبت نوسازی و بهینه‌سازی موتورخانه‌های حرارتی در دست اقدام دارد. این پروژه که تحت عنوان “طرح تعویض سبز” در این شرکت پیگیری می‌شود، در صدد است با نگرشی علمی و فنی، حداکثر رضایت خریداران را فراهم کند.




بر اساس اعلام این شرکت، بهره‌مندی از محاسبات مهندسی در خصوص ظرفیت سنجی موتورخانه موجود، صرفه‌جویی حداقل 20 درصد در مصرف گاز موتورخانه بواسطه بهینه‌سازی و نوسازی تجهیزات، استفاده از سرویس‌کاران آموزش‌دیده برای نوسازی موتورخانه، امکان تفکیک قبض‌های انرژی بهره‌برداران، کمک به حفظ محیط‌زیست به دلیل کاهش گازهای آلاینده ناشی از راندمان پائین تجهیزات قدیمی و در نظر گرفتن تخفیف ویژه برای استفاده کنندگان از طرح ویژگی‌های متمایز کننده این طرح هستند.




فرآیند انجام کار در این طرح، با ارتباط بین کارشناسان فنی شرکت و متقاضی آغاز می‌شود. سپس تکنسین‌های آموزش دیده، طی بازدیدی از پروژه نسبت به شناسایی نقاط ضعف در طراحی و اجرای موتورخانه اقدام می‌کنند. بعد از آن پیشنهاد فنی و مالی در جهت نوسازی و بهینه‌سازی ارائه شده و پس از تایید کارفرما، اصلاحات مورد توافق به انجام می‌رسد. در نهایت گارانتی تجهیزات نوسازی شده توسط تکنسین فنی شرکت تایید و به بهره‌بردار تحویل می‌شود.




شرکت صنعتی شوفاژکار همچنین اعلام‌کرد که این مجموعه امیدوار است، با اجرای این طرح ملی علاوه بر تامین رضایت مشتریان، نقشی در جهت کاهش مصرف انرژی و دستیابی به محیط زیستی سالم‌تر ایفا کند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;