اتفاقی نادر/ افتتاح سد قبل از تکمیل پروژه!

در حالی قرار است که سد قدرونی پس از ۱۲ سال امروز به بهره برداری برسد که این طرح نیمه کاره است و مردم راور هم همچنان در انتظار آب هستند.
به گزارش تاسیسات نیوز، سد قدرونی در نزدیکی شهر راور احداث شده و قرار بود که پس از بهره برداری آب شهرهای راور و زرند را تأمین کند هم اکنون آب این دو شهر از طریق چاه آب و سفره‌های آب زیر زمینی تأمین می‌شود و ده‌ها روستای اطراف این شهرها نیز به دلیل خشکسالی با تانکر آبرسانی می‌شوند، کیفیت آب دو شهر راور و زرند نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و یکی از مطالبات مردم این دو شهر تکمیل سد قدرونی و انتقال آب می‌باشد.
طی روزهای اخیر خبری در خصوص سفر وزیر نیرو و بهره برداری از این سد منتشر شد اما آبگیری نشدن سد به دلیل عدم بارندگی در بالا دست سد قدرونی و عدم احداث خط انتقال آب به شهرهای راور و زرند و عدم ایجاد تصفیه خانه نشان می‌دهد این سد در حالی قرار است که افتتاح شود که نه آبی در سد وجود دارد و نه اصولاً زیر ساختی برای انتقال آب سد احداث شده و نمی‌تواند کاربری شرب و حتی کشاورزی داشته باشد.
پروژه انتقال را تکمیل و بعد افتتاح کنید
مطالعات اجرای این پروژه سال ۷۵ انجام و عملیات احداث نیز در سال ۸۷ آغاز شده است، برآورد اولیه افتتاح طرح سال ۹۰ و در نهایت تاریخ افتتاح سال ۹۴ اعلام شده اما حالا در سال ۹۹ در حالی قرار است وزیر این سازه را افتتاح کند که پس از پنج سال تأخیر قرار نیست آبی به شهر راور برسد و هیچ خبری هم از انتقال آب به زرند نیست!
نوع سد بتنی، ارتفاع ۱۹۵ متر، حجم ۴۲ میلیون مترمکعب است و قرار بود ۱۲ میلیون مترمکعب به آب شرب، ۱.۶ میلیون متر مکعب آب صنعت و ۱.۲ میلیون مترمکعب به کشاورزی اختصاص یابد. اما عملاً هیچیک از این اهداف هنوز محقق نشده است و تنها سازه سدی احداث شده که پس از پایان سال آبی هیچ آبی پشت آن ذخیره نشده است!
وزیر مشکلات خط انتقال را رفع کند
نماینده مردم کرمان و راور که نامه‌ای به وزیر نیرو در اعتراض به افتتاح این طرح نیمه تمام نوشته است. وی با اشاره به خشکسالی و کمبود جدی آب در استان کرمان به خصوص شهرستان راور گفت: برای جبران کمبود بارش‌ها در کرمان طی سال‌های اخیر فشار زیادی به منابع آب زیر زمینی وارد شده است و به همین دلیل شاهد افت شدید سطح آب در راور هستیم و کیفیت آب نیز کاهش یافته است.
محمدرضا پورابراهیمی گفت: یکی از مطالبات مردم استفاده از آب‌های سطحی است که اکثراً در قالب سیلاب هدر می‌رود و راهی کویر می‌شود و از جمله سازه‌های معدودی که در استان کرمان در حال ساخت است سد قدرونی می‌باشد که قرار است امروز افتتاح شود.
عملیات اجرایی خط انتقال آب این سد و حتی تملک اراضی برای ایجاد این خط انتقال هم انجام نشده همچنین هیچ اقدامی برای احداث تصفیه خانه صورت نگرفته است
وی تصریح کرد: عملیات اجرایی خط انتقال آب این سد انجام نشده و حتی تملک اراضی برای ایجاد این خط انتقال هم انجام نشده همچنین هیچ اقدامی برای احداث تصفیه خانه صورت نگرفته است و طبیعتاً آبی هم به مردم شهر راور و حتی روستاهای اطراف سد اختصاص نمی‌یابد، ما از وزارت مطبوع انتظار داریم اقدامات فوری برای احداث زیر ساخت انجام و پس از آن سد افتتاح شود و مردم هم از این طرح منتفع شوند.
وی تاکید کرد که این پروژه نیمه تمام است و افتتاح آن باید زمانی انجام شود که طرح کامل شده باشد.
آب شهر راور بی کیفیت است
زهرا کرباسی یکی از شهروندان راور است که می‌گوید: سالهاست آب بی کیفیت را مصرف می‌کنیم و بسیاری از مردم دچار مشکلات کلیوی شده‌اند مردم امید داشتند با افتتاح سد قدرونی مشکل مردم مرتفع شود اما امروز پوسترهایی در شهر نصب شده که نشان از افتتاح سد قدرونی دارد با این وجود ما همچنان از همان چاه‌های غربی شهر راور استفاده می‌کنیم.
وی تصریح کرد: از مردم انتظار داریم کار نمایشی انجام ندهند و زمانی یک پروژه را افتتاح کنند که مردم از آن منتفع شوند.
محمد عباسی کشاورز راوری است که می‌گوید: از وزیر نیرو انتظار داریم امروز در راور حضور یابد و بررسی کند چرا آب به مردم اختصاص نیافته چرا با تأخیر سد تکمیل شده و چرا خط انتقال ساخته نشده است؟
وی تصریح کرد: کانال انتقال آب به روستاهای پایین دست برای استفاده در بخش کشاورزی هم آماده نشده است و کشاورزان برای تأمین آب با مشکل جدی مواجه هستند.
باغ‌ها و مزارع پایین دست در حال خشک شدن هستند
این شهروند راوری گفت: اکثر مردم راور کشاورز هستند به خصوص کشت پسته از اهمیت زیادی برخوردار است اما خشکسالی هر سال موجب می‌شود بخشی از مزارع و باغ‌ها خشک شود حداقل انتظار این بود که آب کشاورزی تأمین شود اما هر وقت مطالبه می‌کنیم می‌گویند اعتبار نداریم.
امروز پوسترهایی در شهر نصب شده که نشان از افتتاح سد قدرونی دارد با این وجود ما همچنان از همان چاه‌های غربی شهر راور استفاده می‌کنیم
وی همچنین ادامه داد: مردم شاهد وجود در رودخانه دائمی تنگل راور هستند اما این سد روی رودخانه قدرونی ساخته شده که سیل موجب آبگیری سد می‌شود اما رودخانه تنگل که دائمی است نا دیده گرفته شده است.
نایب رئیس شورای شهر راور  می‌گوید: این سوال را دارم که افتتاح این سد چه سودی برای مردم راور دارد سدی که نه آب دارد و نه خط انتقال آب و رودخانه هم جاری نیست و تصفیه خانه ندارد چه سودی برای شهر راور دارد.
حسین نخعی راد با اشاره به اینکه این مطالبه مردم در رسانه‌ها مطرح شده و باید وزیر نیرو در این خصوص عکس العمل نشان دهد گفت: آبی پشت این سد ذخیره نشده پس چطور آبگیری سد افتتاح می‌شود؟
وی مهمترین مشکل مردم شهر راور را خشکسالی و کمبود آب می‌داند و می‌گوید: کیفیت آب شهر مطلوب نیست و شاهد افت فشار آب هستیم در این شرایط افتتاح طرح آبی نیمه تمامی که قرار بود مشکل مردم را حل کند از نظر مردم جالب نیست.
انتظار می‌رود وزیر نیرو با حضور در راور به جای افتتاح طرح نیمه تمام، کلنگ طرح انتقال آب را به زمین بزنید و مشکلات و موانع موجود بر سر راه انتقال آب به شهر راور را برطرف کند.
منبع مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;