​اتصال پایگاه فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای به بازار کار ایران

خسرویان از برنامه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور برای اتصال پایگاه فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به بازار کار ایران خبر داد و گفت: بیش از ۶۰ درصد از فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای در سطح کشور جذب بازار کار می‌شوند.
عرفان خسرویان شامگاه یکشنبه (۶ آذر) در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: سالانه حدودا ۴۰ هزار دانشجو وارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور می‌شود که یک دهم آن از استان گیلان هستند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه سه هزار نفر به جمعیت دانشگاهی گیلان افزوده شده است تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کل کشور ۱۸۲ مرکز دانشگاهی دارد که خدمات آموزشی را در سطح آموزش عالی ارائه می‌کنند.
خسرویان ضمن اشاره به ظرفیت گیلان در حوزه صنایع تبدیلی، اقتصاد دریا و اهمیت استان در کریدور اقتصادی و صنعتی تصریح کرد: دانشگاه فنی حرفه‌ای ۱۰ سال است که از آموزش و پرورش جدا و به وزارت علوم ملحق شده است.
وی وارد شدن آسیب به فرآیند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دوران پاندمی کرونا را متذکر شد و ابراز داشت: با شبیه سازی آزمایشگاهی می‌توان هزینه‌های کارگاهی را کاهش داد اما اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را صرفاً در فضای مجازی دنبال کنیم قطعا به صلاح نیست.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور افزود: در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هرچه قدر سرمایه‌گذاری انجام شود، می‌توان نتایج مثبت آن را در حوزه اشتغال دید، بنابراین اینکه به جای سرمایه‌گذاری در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای و تجهیز آنها به مواد اولیه نسبت به اعطای تسهیلات زودبازده به شرکت‌ها و کارخانه‌های کوچک اقدام کنیم، این کار نمی‌تواند آنچنان به بخش اشتغال کمک کند.
خسرویان اتصال پایگاه فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای به بازار کار ایران را برنامه‌ای که در دستور کار قرار گرفته است، خواند و یادآور شد: در بخش اشتغال و طبق اطلاعاتی که موجود است بیش از ۶۰ درصد از فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای در سطح کشور جذب بازار کار می‌شوند.
وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که کمتر روی آموزش‌های مهارت آموزی سرمایه‌گذاری کرده است اضافه کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نیمه نخست امسال توانست ماکسیمم درآمدهای خود را محقق کند و این نشان می‌دهد بحث درآمدزایی و تسهیل‌گری قانونی برای این کار در اولویت قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: شورای عالی اشتغال، شورای عالی مهارت و مابقی شوراهای عالی که در کشور وجود دارند باید سیاست‌های خود را هماهنگ کنند تا مشکل اشتغال در سطح کشور حل شود.
خسرویان تصریح کرد: در تلاشیم تا با استفاده از منابع تبصره ۱۸ زمینه تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را فراهم کنیم و بخشی از این منابع را هم به برنامه اعطای وام مهارتی به کسب و کارهای فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت علمی اختصاص دهیم.
وی ورود سرمایه‌گذاران به امر سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش‌های مهارتی را سیاستی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای دنبال می‌کند خواند و اظهار داشت: در استان گیلان در حوزه وقف اقدامات خوبی انجام شده به طور مثال در رستم آباد یک مجموعه بزرگی در قالب فنی و حرفه‌ای به شکل وقف در اختیار استان قرار داده شده است که این امر به توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کمک شایان توجهی خواهد داشت.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه ظرفیت خپابگاهی این دانشگاه حدود ۳۵ هزار تخت خوابگاهی است خاطرنشان کرد: برای رفع چالش خوابگاه دانشجویان این دانشگاه، در استان گیلان دو پروژه خوابگاهی را در دستور کار داریم و همین روند را در سایر استانها دنبال می‌کنیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;