آیا خواب زمستانی مسکن طولانی خواهد شد؟

امسال از همان زمانی که تورم مسکن، گوی سبقت را از تمام بازارهای موازی ربود و بر قله افزایش قیمت‌ها نشست می‌شد پیش‌بینی کرد که یک رکود قریب‌الوقوع در انتظار آن است، اما چگونه؟
تاسیسات نیوزسعید ظریف : واقعیت این است که قیمت‌های مسکن امروز در جایی نشسته که از دسترس عمده خریداران خارج است. به زبان دیگر، توده مردم توان خرید مسکن با این قیمت‌های نجومی را ندارند.
از سوی دیگر با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده، انتظارات تورمی نسبت به قیمت مسکن شدیداً کاهش پیدا کرده و در نتیجه سرمایه‌گذاران حوزه مسکن هم فعلا دست نگه داشته‌اند تا حباب این بازار تخلیه شود.
بنابراین تنها خریدارانی که نیاز فوری به تامین مسکن داشته و قادر به تامین نقدینگی مورد نظر هستند به عنوان مشتری در بازار حضور دارند.
از سوی دیگر تولیدکنندگان مسکن هم تمایلی به عرضه واحدهایشان با قیمت پایین‌تر نشان نمی‌دهند، البته به جز آن‌ها که به دلایل اقتصادی، اجبار به فروش سریع پروژه‌هایشان دارند.
دلیل این امر هم چیزی نیست جز این که بسیاری از این سازندگان بخشی از مصالح خود را به قیمت بالا خریده‌اند و برای آغاز پروژه‌های بعدی‌شان نیاز به تامین نقدینگی بالا برای خرید زمین و مصالح با قیمت چند برابری نسبت به گذشته دارند.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که رکود مسکن در دام گرهی کور افتاده است.
در عین حال، برآیند نظر کارشناسان نشان می‌دهد که بخش خصوصی تقریبا هیچ امیدی به ارائه راهکاری مناسب از سوی دست‌اندرکاران دولتی نیز ندارد، چرا که کارآمدی وزارتخانه و ادارات کل در تغییر شرایط موجود شدیداً مورد تردید ایشان است.
در چنین شرایطی اغلب پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که رکود فعلی تا چند ماه آینده و دست‌کم تا انتخابات ۱۴۰۰ به طول خواهد انجامید که البته این رکود به معنای کاهش چشمگیر قیمت‌های مسکن نخواهد بود، یک برآورد کلی از میانگین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اغلب کارشناسان کاهش قیمتی در بازه بین ۱۰ تا حداکثر ۲۰ درصد را پیش‌بینی می‌کنند که البته تقریبا در هیچکدام از نظرات احتمال بروز رکود تورمی و افزایش مجدد قیمت‌ها طی یک‌سال آینده دیده نمی‌شود.
اما فراتر از تاثیر مسائل هیجانی و زودگذر بر بازار مسکن، یک نگاه کلی‌نگر دیگر نیز وجود دارد که می‌گوید با توجه به کمبود حداقل ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور و عدم رغبت و توان بخش خصوصی در تامین این نیاز، گره اصلی  مسکن در کشور همچنان به شکلی لاینحل باقی خواهد ماند و با توجه به سیاست‌های ناکارآمد دولت‌ها به خصوص در دهه اخیر، ما در بازه‌های زمانی نه چندان دور در آینده مجدداً شاهد تکرار بحران‌های اخیر در بازار مسکن خواهیم بود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;