آیا باطری خودرو در برق خورشیدی قابل استفاده است؟

بدلیل استفاده گسترده از نیروگاه‌های برق خورشیدی در کشور به ویژه در نیروگاه‌های منفصل از شبکه (جدا از شبکه) آفگرید نیاز به استفاده از باتری برای ذخیره سازی انرژی برق جهت استفاده در شب و یا روز‌های ابری است.
به گزارش تاسیسات نیوز، اما ساختار و کارکرد باتری‌های سولار ( خورشیدی ) با باتری‌های خودرو متفاوت است و خیلی از متقاضیان برای ذخیره سازی انرژی از باتری‌های خودرو استفاده می‌کنند که نسبت به باتری‌های خورشیدی ارزانتر هستند. آیا این باتری‌ها برای سیستم‌های خورشیدی مناسب هستند؟
 برای ذخیره انرژی جهت استفاده از آن در شب یا زمان‌هایی که توان تولیدی پنل‌ها پاسخگویی بارمصرفی نباشد نیاز به حضور باتری در سیستم‌های آفگرید است؛ لذا هرچقدر بانک باتری (تعداد باتری‌ها) بیشتر باشد و ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری داشته باشد در زمان‌های غیر آفتابی مثل شب یا روز‌های بارانی و… انرژی بیشتری در اختیار داریم که استفاده شود. نیروگاه‌های متصل به شبکه (آنگرید)، چون توان تولیدی را مستقیم به شبکه تزریق می‌کنند نیازی به باتری ندارند، ولی برعکس سیستم‌های منفصل از شبکه (آفگرید) حتماً نیاز به باتری برای ذخیره‌سازی انرژی هستند.
وقتی پنل‌های خورشیدی انرژی بیشتری نسبت به نیاز ما تولید می‌کنند، انرژی اضافی در باتری‌ها ذخیره می‌شود لذا طبیعی است که در طراحی صحیح سیستم خورشیدی باید تعداد پنل‌ها و ظرفیت آن‌ها به نحوی در طراحی محاسبه شوند که هم بتوانند بارمصرفی روزانه را تأمین کنند و هم هم‌زمان باتری‌ها را شارژ نمایند. بانک‌های باتری‌های خورشیدی ، برای میزان شارژ و دشارژ مشخصی طراحی می‌شوند. هنگام استفاده از سیستم بانک باتری باید مطمئن شوید که سایز و کیفیت باتری‌ها برای ذخیره میزان انرژی موردنیاز شما مناسب هستند.
باتری خودرو، باتری‌های سیکل کم عمق اتومبیل که برای سیستم‌های فتولتائیک PV مناسب نیستند. باتری‌های قدیمی که در خودرو‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت از نوع سرب اسید‌تر می‌باشند.
از باتری خودرو به دلیل عمق دشارژ پایین برای سیستم‌های خورشیدی استفاده نکنید چراکه خیلی سریع معیوب شده و در کمتر از چند ماه غیرقابل‌استفاده می‌شود. این باتری‌ها به دلیل قیمت ارزانتر (قیمت باتری خودرو یک پنجم قیمت باتری سولار است) متاسفانه بجای باتری‌های خورشیدی در سیستم‌های خورشیدی به فروش می‌رسند. باتری‌های خورشیدی باید قابلیت دشارژ بالا و سیکل شارژ و دشارژ بالایی داشته باشند که باتری‌های خودرو اینچنین نیستند. باتری‌های خورشیدی می‌توانند تا ۸۰ درصد دشارژ (خالی) شوند، ولی باتری‌های خودرو عموما نباید از ۲۰ درصد بیشتر خالی شوند و هرچقدر بیشتر دشارژ شوند عمر آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد لذا باتری خودرو در صورت استفاده در نیروگاه‌های خورشیدی در کمتر از شش ماه معیوب شده و غیرقابل استفاده می‌شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;