آیا انرژی زغال سنگ هند در حال سقوط است؟

 

به گزارش تاسیسات نیوز، امروزه تولید انرژی تجدید پذیر در هند، نسبت به گذشته، اهمیت زیادی پیدا کرده است و این امر موجب کنار گذاشتن هر چه سریعتر معادن زغال سنگ خواهد شد.


در سال 2016 نزدیک به 80 درصد انرژی تولید شده، از معادن زغال سنگ موجود در این کشور تامین می شده است، اما از آن جا که امروزه انرژی های تجدیدپذیر، بسیار ارزان تر از ساخت اکثر نیروگاه های زغال سنگ موجود می باشد، اقتصاد این کشور دچار تغییراتی جدی شده است.


هزینه های انرژی تجدید پذیر در طی دو سال گذشته، 50 درصد کاهش یافته است و پیش بینی می شود که این روند ادامه خواهد داشت. علاوه بر آن، امروزه انرژی خورشید و باد،20 درصد ارزان تر از قیمت برق تولید شده توسط زغال سنگ است و 65 درصد از تولیدات برق زغال سنگ هند نیز با قیمت هایی بالاتر از انرژی تجدید پذیر به فروش می رسد.


علاوه بر آن، از زمانی که تاسیسات انرژی تجدیدپذیر برای نخستین بار توانستند بر منابع زغال سنگ غلبه کنند و تقریبا معادل دو برابر ظرفیت زغال سنگ به تولید پرداختند، تقریبا همه کارخانه های زغال سنگ هند، برای دست یابی به تولیدات بیشتر، استاندارد های آلودگی هوا را نقض نمودند و این امر موجب شد تا اداره مرکزی برق هند (CEA) اعلام کند که در صورت ادامه روند پیش رو تا سال 2027 تقریبا 50GW از ظرفیت تولیدی زغال سنگ را منع خواهد کرد.


همچنین از آنجا که پیش بینی می شود، تولید انرژی هند در دهه آینده دوبرابر شود، با توجه به افزایش ظرفیت تولید، (معادل 275 گیگاوات) طرح ملی برق (NEP)،خواستار افزایش تقاضا، بدون نیاز به نیروگاه های زغال سنگ (تا سال 2027) شده است.


همچنین مرکز زیست شناسی و محیط زیست هند (CSE) گزارش می دهد که سوخت حاصل از زغال سنگ عامل اصلی 80 درصد آلودگی جیوه هند، 60 درصد ذرات و گرد و غبار معلق درهوا، 45 درصد انتشار دی اکسید گوگرد و 30 درصد اکسید نیتروژن است. موسسه سلامتی هند نیز تخمین زده است که که آلودگی ایجاد شده توسط آن، منجر به 169،000 مرگ زودهنگام در سال 2015 شده و به 1.2 میلیون مرگ زود هنگام در سال 2050 کمک می کند.


IEEFA نیز به تازگی بیان کرده است که هزینه انرژی باد و انرژی خورشیدی در طی دو سال گذشته از 50 دلار به 38 دلار در هر مگاوات ساعت (MWh) کاهش یافته است، این کاهش چشمگیر و علاوه بر آن،ایجاد قوانین سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه ای هند، که با هدف کاهش آلودگی هوا و حفظ ارزش های زیست محیطی، تصویب شده است، موجب شد تا تولید انرژی پاک اهمیت بیشتری پیدا کند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;