آنچه باید از کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب بدانیم

برای تمامی اماکن و محل هایی که به سیستم فاضلاب شهری متصل نیستند یکی از بهترین گزینه ها استفاده از سیستم های متمرکز تصفیه فاضلاب با قابلیت جابجایی میباشد. به این سیستم های متمرکز و مجتمع به اصطلاح پکیج تصفیه فاضلاب گفته میشود.
به گزارش تاسیسات نیوز، فاضلاب های بهداشتی انسانی شامل میزان قابل توجهی از مواد جامد معلق و مواد عالی می باشند. محلول برخی  از عناصر موجود در این پساب ها شامل فسفر و نیترات میباشد. علاوه بر آن ترکیبات شیمیایی و پاتوژن های فراوانی نیز در آنها وجود دارد که برای  سلامتی انسان و بهداشت محیط بسیار مضر هستند. با توجه اهمیت موضوع و خطرات بهداشتی که نام برده شد، استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی یک راهکار مطمئن است که در همه نقاط کشور قابل بهره برداری و استفاده است.
معرفی پکیج های تصفیه فاضلاب
پکیج تصفیه فاضلاب به یک سیستم مجتمع شامل بخشهای مختلف جهت تصفیه پساب گفته می شود که برای تصفیه فاضلاب انسانی یا صنعتی در حجم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ساخت سیستم های تصفیه فاضلاب که ورودی آنها اندک یا متوسط است اینگونه سیستم از کاربری بالایی برخوردار هستند. در گذشته این سیستمها از جنس بتنی ساخته میشدند که دارای ایرادات و مشکلات فراوانی بودند. با پیشرفت تکنولوژی و با گذشت زمان، ساخت و استفاده پکیج تصفیه فاضلاب فلزی و پلی اتیلن جای خودش را به مدلهای بتنی داد.
در این پکیج ها تقریبا همه واحد ها به صورت جداگانه و به صورت مستقل و قابل دسترس اپراتور  طراحی و ساخته می شوند. همچنین با توجه به میزان و نوع پساب میتوان از فرآیندهای مختلفی برای تصفیه فاضلاب در این دستگاه ها استفاده کرد. یکی از عمده ترین و متداول ترین فرآیندهای مورد استفاده روش لجن فعال می باشد. این یکی از با کیفیت ترین پساب های خروجی را ایجاد می نماید به دلیل عدم بوی بد و نامطبوع این روش به سایر روش ها ارجحیت دارد .
بخش های تشکیل دهنده پکیج تصفیه فاضلاب
به طور کلی این سیستمها دارای بخشهای مختلفی به به شرح ذیل می باشند:
  • آشغالگیر ، دانه گیری و چربی گیر
  • واحد متعادل ساز و ایستگاه پمپاژ
  • واحد هوادهی
  • واحد ته نشینی
  • بخش ذخیره لجن مازاد
  • بخش کلرزنی (ضد عفونی)
  • واحد فیلتراسیون فاضلاب
اولین قسمت، بخش آشغال‌گیر است که جهت جلوگیری از ورود اجسام به تصفیه خانه طراحی شده است. بعد از آن مخزن متعادل‌ساز برای تنظیم جریان ورودی فاضلاب استفاده میشود. فاضلاب در این مخزن جمع آوری شده و سپس به وسیله پمپ به مخزن هوادهی انتقال می‌یابد.
مخزن هوادهی واحد مهم دیگری در این پکیج ها است. در این بخش با تجهیزات مختلف، هوا و اکسیژن به صورت سطحی و عمقی در مخزن دمیده می‌شود. این کار باعث میشود تا از انباشتگی و ایجاد بوی بد مواد موجود در این مخزن به خصوص گازهای مختلف، جلوگیری شود. بلوئرها در مخزن هوادهی نقش تولید اکسیژن را در قسمت کف مخزن دارند.
بخش دیگر مخزن ته نشینی است. لجن تولید شده فاضلابی در این قسمت ته نشین شده و آب شفافی به وسیله سیستم‌هایی که در آن تعبیه شده، خارج می‌شود. واحد پمپاژ لجن برگشتی قسمت دیگر در این سیستم است که انتقال لجن به مخزن هوادهی و هضم لجن را بر عهده دارد. برای ضدعفونی کردن فاضلاب، پکیج مجهز به مخزن کلر است و در نهایت مخزنی جهت هضم لجن وجود دارد تا مواد آلی موجود در لجن تجزیه شود.
کاربردها و مزایای پکیج تصفیه پساب
در دنیای امروز کمبود منابع آبی از یک سمت و ورود پساب های بهداشتی و صنعتی به محیط زیست از سوی دیگر از مشکلات جدی محسوب میشود. استفاده و بهره گرفتن از انواع سیستمهای تصفیه فاضلاب در صنعت و مصارف شخصی یک راهکار مدرن و مقرون به صرفه برای تصفیه فاضلاب قبل از تخلیه آن به طبیعت محسوب میشود.
فاضلاب بهداشتی حاصل از فاضلاب ناشی از مناطق مسکونی، مجتمع های اداری و تجاری، کمپها و استراحتگاه ها و … است. فاضلاب بهداشتی از دو قسمت تشکیل شده است :
  1. فاضلاب حاصل از شستشوی ظروف و استحمام و نظافت، که به آن فاضلاب خاکستری گفته میشود. این پساب شامل دترجنت و مواد شوینده است.
  2. فاضلاب ناشی از سرویس بهداشتی، که به آن فاضلاب سیاه گفته میشود که شامل مواد آلی و پاتوژن های بیماری زا است.
مجموع این دو نوع پساب، فاضلاب بهداشتی و یا فاضلاب خانگی است که شامل مواد آلی محلول و مواد معلق و عوامل بیماریزا می باشند که باید قبل از تخلیه به محیط زیست تصفیه شود.
اگر فاضلاب خاکستری را از فاضلاب سیاه در منازل جداسازی  شودمی توان با تصفیه ساده فاضلاب خاکستری را تصفیه کرد و مجدد در فلاش تانک ها استفاده کرد.
به صورت خلاصه کاربردهای یک پکیج تصفیه فاضلاب را میتوان در موارد زیر عنوان کرد:
  • در صنایع مختلف برای تصفیه و حذف آلاینده های صنعتی از مواد آلوده و پساب های تولید رنگ، مواد غذایی، پالایشگاه ها، پتروشیمی و …
  • حذف آلاینده های پساب های بیمارستانی و کلینیک های درمانی و از بین بردن باکتری های بیماری های واگیردار
  • استفاده مجدد از آب فاضلاب ها در امور کشاورزی و صنعتی از طریق تصفیه و افزایش کیفیت پساب
  • استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی کمپ های نظامی، مسکونی، هتل ها، فرودگاه ها و … برای تصفیه فاضلاب انسانی
به طور خلاصه مزایای استفاده از پکیج های تصفیه پساب را میتوان به شرح زیر بیان کرد:
  • قابلیت حمل و جابجایی بالا حتی پس از نصب و راه اندازی.
  • امکان افزایش حجم و ظرفیت پکیج و اعمال تغییرات حتی در زمان استفاده و بهره برداری.
  • هزینه خرید معقول و متناسب با توجه به مزایا و کارآیی بسیار خوب.
  • اشغال فضای کم
  • انعطاف پذیری بالا در طراحی و ساخت با ابعاد دلخواه با توجه به فضای موجود.
  • کارایی بسیار بالا در تصفیه مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست
  • سرعت بالا در مراحل ساخت، راه اندازی، نصب و نگهداری.
  • امکان بهره ‌برداری ساده و کم‌ هزینه.
  • تولید حداقل بوی نامطبوع به دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته و بسته بودن محیط تصفیه.
  • هزینه نگهداری و تعمیرات معقول.
  • عدم نیاز به انجام عملیات ساختمانی وسیع در محل اجرای پروژه.
جنس ساخت بدنه پکیج تصفیه پساب
جنس پکیج تصفیه پسآب و تعیین متریال بدنه این پکیج یکی از عوامل مهم در طراحی و ساخت این سیستمها است. همانطور که پیشتر اشاره شد در سالهای دورتر از بتن برای ساخت این سیستم ها استفاده میشد که علاوه بر مشکلات ساختاری زیاد قابلیت حمل و جابجایی نیز نداشتند. در سالهای اخیر پکیج‌ها در انواع فلزی و پلی اتیلنی ساخته می شوند. مواردی چون نوع نصب (مدفون، زمینی، پشت بامی) وضعیت آب و هوای منطقه و مواجه با نور و نوع آلاینده های موجود در فاضلاب ها از عوامل مهم در تعیین جنس ساخت بدنه هستند.
پکیج تصفیه فاضلاب فلزی
  • پکیج تصفیه فاضلاب فلزی: تمامی اجزای پکیج از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.
  • پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن: پکیج‌های تصفیه پساب پلی اتیلن به طور کامل از جنس پلی اتیلن ساخته میشوند و به علت مقاومت در برابر خوردگی و حرارت و نور، گزینه بسیار مناسبی محسوب میشوند.
  • پکیج تصفیه فاضلاب کامپوزیتی: بسیار مشابه به پکیج های پلی اتیلنی میباشند.
  • پکیج تصفیه فاضلاب بتنی: این مدل منسوخ شده است.
قیمت پکیج تصفیه فاضلاب
به صورت خلاصه با در نظر گرفتن و بررسی آیتمهای زیر میتوان به قیمت نهایی یک پکیج تصفیه فاضلاب دست پیدا کرد.
  1. حجم فاضلاب تولیدی: هر چقدر دبی فاضلاب تولید شده بیشتر باشد بدیهی است که سیستمی با حجم بالاتر مورد نیاز خواهد بود، در نتیجه قیمت نهایی نیز بالاتر خواهد بود. بنابراین قبل از سفارش باید میزان دبی فاضلاب مشخص شود.
  2. میزان آلودگی فاضلاب: یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در قیمت پکیج تصفیه فاضلاب است . به هر میزان که کیفیت و آلودگی فاضلاب بیشتر باشد می بایست فرآیند های بیشتری را برای تصفیه آن پیش بینی و طراحی گردد. بطور مثال در مجتمع ها و کارخانه هایی که میخواهند علاوه بر فاضلاب بهداشتی،فاضلاب رستوران و آشپزخانه را وارد پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی کنند باید یک واحد چربی گیر برای حذف روغن و چربی در سیستم تصفیه فاضلاب پیش بینی و اجرا گردد.
  3. نوع و روش تصفیه فاضلاب: روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب وجود دارد بطور مثال در فرآیند پکیج MBBR بدلیل استفاده از پکینگ مدیا حجم مخزن هوادهی بسیار کم شده و نسبت به فرآیند هوادهی گسترده اقتصادی تر است.
  4. موارد مصرف خروجی فاضلاب تصفیه شده : چنانچه کارفرما قصد استفاده مجدد از پساب را در خطوط تولید داشته باشد باید فرآیندهای بیشتری را برای تصفیه پساب اجرا کرد، بنابراین قیمت تمام شده پکیج نیز بیشتر میشود. همچنین استاندارد محیط زیست برای تخلیه پساب به چاه و مصارف کشاورزی متغیر بوده که باعث کاهش و یا افزایش قیمت میشود .
  5. جنس و متریال و برند تجهیزات: یکی دیگر از عوامل مهم و تعیین کننده قیمت نهایی سیستم تجهیزات آن است. دستگاه ها و تجهیزات وارداتی مورد استفاده در پکیج مانند بلوئر ، ساید چنل ، دوزینگ پمپ ، پمپ لجن کش ،میکسر ساخت کشور های اروپایی بسیار گرانتر از تجهیزات و دستگاه های که در کشورهای آسیایی تولید میشوند به همین دلیل می تواند باعث کاهش و یا افزایش قیمت تمام شده پکیج شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;