ساخت کامپوزیت شیشه سرامیکی با استفاده از میکا

کامپوزیت شیشه سرامیکی با استفاده از میکای منطقه ارومیه به روش مایکروویو، به عنوان بلوک عایق ساختمانی توسط عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی سنتز و ساخته شد.

به گزارش تاسیسات نیوز، آیدا فائقی نیا مجری این طرح در این خصوص گفت: گاهی در صنایع معدن، میکا یا فلوگوپیت ریزدانه به عنوان ماده باطله مطرح می شود که باید برای ارزش آن و کاربردی کردن آن تمهیدی اندیشه شود. فراوری ذرات نرمه و مشکلات زیستی محیطی از چالش های استفاده از این ماده است.

وی افزود: در این تحقیق کامپوزیت شیشه سرامیکی با استفاده از میکای منطقه ارومیه به روش میکروویو برای نخستین بار در جهان سنتز شده و رفتار ماشین کاری شوندگی این کامپوزیت ها بررسی و نشان داده شد که به علت وجود فلوگوپیت در ساختار، کامپوزیت حاصله دارای چقرمگی است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی درباره کاربرد این طرح، اظهار داشت: با توجه به خاصیت عایق حرارتی بودن میکا می توان از این کامپوزیت در لایه های عایق ساختمان سازی استفاده کرد.

وی درخصوص مزیت های این طرح گفت: در این روش هیچ باطله ای ایجاد نمی شود و دقت ابعادی بالا است. کامپوزیت حاصل دارای کریستال های دایوپسایدی است که استحکام مکانیکی بالایی دارند و علاوه بر این دمای پخت این قطعات نیز به دلیل استفاده از شیشه پایین است. از سوی دیگر از خرده شیشه های باطله در این کامپوزیت استفاده شده است که به نوعی استفاده مجدد از مواد ضایعاتی ساختمانی در این پروژه را مطرح می سازد.

نتایج این پروژه در دو مقاله ISI چاپ شده و همچنین یک اختراع داخلی از آن ثبت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;