پکیج های تصفیه فاضلاب به یاری محیط زیست می آیند

رئیس مرکز تحقیقات آب و محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر با توجه به آلودگی بالای فاضلاب‌های صنعتی عنوان کرد که برای کمک حال محیط زیست ساخت پکیج‌های تصفیه فاضلاب را در دستور کار و در مرحله اجرا داریم.
به گزارش تاسیسات نیوز، احسان دریکوند درباره اقدامات  مرکز تحقیقات آب و محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر و مأموریت‌های آن در راستای حفظ محیط زیست اظهار کرد:‌ « منابع آبی از سه منبع فاضلاب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی آلودگی می‌گیرند. در این زمینه درست است که کمیت فاضلاب‌های صنعتی ناچیز است؛ اما کیفیت آلودگی آنها خیلی بالاست. به همین دلیل به این فکر افتادیم که یک‌سری پکیج‌های تصفیه فاضلاب با رویکرد فاضلاب‌های صنعتی بسازیم و اکنون هم تقریباً هشت نمونه برای ارگان‌های مختلف طراحی کرده‌ایم.»
وی افزود: «اکنون اگر به محیط‌‌زیست نگاه کنید در همه زمینه‌ها به آن تنش وارد می‌شود. محیط‌زیست دیگر آن محیط‌زیست یک قرن پیش نیست؛ بنابراین به این فکر افتادیم که کمک حال آن باشیم. یکی از راهکارهای ما این بود که آلودگی‌هایی که به محیط زیست وارد می‌شوند را کاهش دهیم که در موضوع منابع آب با ساخت یک‌سری تصفیه‌خانه‌ها در فکر انجام این کار هستیم.»
رئیس مرکز تحقیقات آب و محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر درباره چرایی ایجاد این مرکز گفت: «با وجود دانشکده مهندسی آب در این واحد دانشگاهی و اینکه رشته‌های این دانشکده می‌توانستند در مرحله تولید به عمل تبدیل شوند به فکر ایجاد مرکز تحقیقات افتادیم. نام مرکز تحقیقات را مرکز تحقیقات علوم آب و محیط‌زیست گذاشتیم و از سال ۹۵ مجوز آن را گرفتیم و راه‌اندازی کردیم و تا الان به اتفاق همکاران در زمینه‌‌های مختلف و مربوط مشغول فعالیت هستیم.»
دریکوند با اشاره به مأموریت‌های مرکز تحقیقات آب و محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر اضافه کرد: «هر مرکزی با توجه به اساسنامه‌ای که می‌نویسند، می‌تواند در زمینه‌های مختلف فعالیت داشته باشد بر همین اساس با توجه به تخصص همکاران و نیاز کنونی جامعه در زمینه محیط زیست و زیرمجموعه‌های آن، فعالیت خود را در بخش منابع آب و سیستم‌های آبی آغاز کردیم.»
ارائه ۱۵ پایان‌نامه کاربردی در مرکز تحقیقات آب و محیط‌زیست
وی درباره جایگاه پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی در این مرکز عنوان کرد: «به‌دلیل وجود تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و PHD در دانشکده مهندسی آب تقریباً از سال ۹۴ دانشجویان دکتری مهندسی عمران آب، مهندسی عمران مدیریت منابع آب، رشته آبیاری، زهکشی و سازه‌های آبی در این دانشکده حضور دارند و حداقل حدود ۱۵ پایان‌نامه کاربردی در مقطع دکتری تعریف شده است.»
رئیس مرکز تحقیقات آب و محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر با ارزیابی عملکرد این مرکز درباره ادامه فعالیت آن مطرح کرد: «برای ادامه حیات هر سیستمی، شرایط مالی خیلی مهم است. در این وضعیت مقداری کمک حال مراکز تحقیقاتی بودن از لحاظ اقتصادی می‌تواند چشم‌انداز آینده آنها را روشن‌تر کند؛ اما به هر حال چاره‌ای هم نیست، باید اعتقاد به توسعه پایدار داشته باشیم. یعنی آینده باید محیطی مناسب برای همه بخش‌ها باشد؛ بنابراین هر چقدر هم وضعیت مالی نامناسب باشد بعید می‌دانم همکاران بخواهند از فعالیت دست بکشیم.»
منبع: آنا
منبع آنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;