آموزش سرویس و تعمیر کولرهای آبی

سرویس کولرهای آبی قبل از فرا رسیدن گرمای تابستان الزامی است چراکه نحوه سرویس کولر آبی روی کارکرد صحیح قطعات کولر تاثیر مستقیم دارد. اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید می توانید نحوه سرویس کولر آبی تصویری را ببینید تا راه و چاه کار دست تان بیاید.

به گزارش تاسیسات نیوز،  سرویس کولر آبی اولین دغدغه ای است که با شروع فصل گرما افرادی که کولر آبی دارند با آن مواجه می شوند، در این مطلب سعی شده است نکات مفیدی در زمینه آموزش سرویس کولر آبی بیان شود تا بتوانید خودتان سرویس کولر را انجام دهید. البته درست انجام دادن خیلی از این کارها بسته به میزان مهارت شما در کارهای فنی دارد.

اگر کولر آبی شما مشکل فنی نداشته باشد و تنها نیاز به سرویس کردن دارد ما در این مطلب آموزش سرویس کولر آبی را به بیانی ساده برای شما توضیح داده ایم.

بهترین زمان سرویس کولر آبی چه زمانی است؟

معمولا در آخرین روزهای استفاده از کولر آبی سرویس انجام می شود. اما اقدامات لازم در جهت پاکسازی معمولا سال آینده صورت می گیرد. به علت ساختار کلی کولر آبی امکان انباشته شدن آب در کولر وجود دارد. آب انباشته شده محل مناسبی برای رشد انواع باکتری و قارچ ها است و موجب پوسیده شدن بدنه کولر می شود.

سرویس کولر آبی

چرا باید کولر سرویس شود؟

هر کدام از لوازمی که در خانه داریم با کار کردن متوالی و گذشت زمان فرسوده می شود و عملکرد آن کند خواهد شد. پس برای افزایش عمر مفید تمامی دستگاه های برقی، باید آنها را به صورت دوره ای سرویس کنید.

کولر آبی از جمله لوازمی است که باید به سرویس کردن آن اهمیت داده شود. این امر هم باعث عملکرد بهتر و خنک تر شدن باد کولر می شود و هم موجب صرفه جویی در مصرف آب و برق خواهد شد.

مراحل سرویس کولر آبی

لازم به ذکر است که سرویس کولر آبی به پوشیدن کفش عایق خشک با کفی ضخیم و دستکش پلاستیکی عایق شده نیاز دارد.

انجام دادن این مراحل بدون رعایت نکات ایمنی ممکن است عواقب ناگواری برای شما به همراه داشته باشد. در تمام مراحل سرویس کولر از انجام موارد زیر خودداری کنید:

*  آسیب به سیم کشی کولر

*  ریختن آب بر روی موتور

*  دست زدن به بدنه و اجزای کولر بدون دستکش

*  خیس کردن سیم های کولر

*  روشن کردن کولر آبی

۱٫ تمیز کردن کف کولر آبی

ابتدا کولر را از برق بکشید و از نبودن برق در بدنه دستگاه مطمئن شوید. سپس درب کولر آبی را باز کنید و مقداری آب در داخل کف دستگاه بریزید. سپس با احتیاط درپوش کف کولر را باز کرده تا آب از آن خارج شود.

با استفاده از یک کارتک یا جارو و ریختن آب تمیز در کف کولر، کف آن را به طور کامل تمیز کنید تا از هرگونه گرد و خاک، تکه های پوشال، تکه های پلاستیکی و فلزی کولر آبی پاک شود.

۲٫ روغن کاری قطعات متحرک

پس از تمیز شدن کف کولر، برای جلوگیری و کاهش اصطکاک قطعات با یکدیگر باید به تمام قسمت های متحرک روغن مخصوص بزنید. اهرم های کولر آبی، قسمت های ورود به شفت دستگاه، بین مفاصل، دینام و یاتاقان ها از نقاطی است که باید در هر سرویس کردن کولر آبی به طور کامل روغن کاری شود.

۳٫ تعویض پوشال

پوشال های کولر آبی محل بسیار مناسبی برای تجمع قارچ و باکتری است. توصیه می شود که سالیانه پوشال ها را تعویض کنید تا از تولید هوای نامطبوع و بروز بیماری های تنفسی و پوستی برای اعضای خانواده جلوگیری شود.

در هنگام خرید پوشال به سایز و ظرفیت کولر آبی خود توجه داشته باشید و متناسب با آن خریداری کنید. اگر از پوشال هایی ضخیم تر یا بزرگ تر استفاده کنید در روند جا به جایی هوا اختلال ایجاد می شود و هوا به خوبی خنک نمی شود.

نکته: چند سالی هست که پدهای سلولزی جایگزین پوشال های قدیمی در کولرهای آبی شده اند. این پدها دوام بهتری دارند و آب بیشتری را در خود جای می دهند. همچنین به دلیل فشردگی، از ورود ذرات به داخل محفظه کولر جلوگیری می کنند.

۴٫ بستن درب های کولر آبی

پس از تعویض پوشال ها شبکه سیمی را به خوبی بر روی پوشال قرار دهید تا در هنگام روشن شدن کولر، آب به صورت منظم بر روی پوشال ها ریخته شود و آن را خیس و مرطوب کند. سپس با احتیاط هر چهار درب کولر را ببندید.

۵٫ تست پمپ آب

یکی از مهم ترین مراحل سرویس کولر آبی، تست کردن پمپ آب است. در این مرحله باید پمپ آب را تست کنید که به راحتی و به اندازه کافی آب را بر روی پوشال ها پخش کند. در صورتی که آب خارج از پوشال ها و بر روی موتور و سیستم برقی ریخته می شود، با رعایت نکات ایمنی این مشکل را حل کنید.

در صورتی که به هر دلیلی پمپ آب روشن نشود و یا به مشکل فنی بر بخورد، بهتر است که برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید.

۶٫ تست شناور

شناور قطعه ای است که میزان وجود آب در داخل کولر را تنظیم می کند. در صورتی که این قطعه خراب شده باشد امکان ریزش آب به بیرون از کولر وجود دارد و ممکن است به قطعات داخلی نیز صدمه وارد شود. لذا تست سلامت شناور در سرویس کولر آبی به هیچ عنوان نباید فراموش شود.

روش تست شناور کولر آبی به این صورت است:

–  ابتدا پمپ دستگاه را روشن کنید تا آب به داخل کولر بریزد.

–  سپس با استفاده از دست خود کمی شناور را تکان دهید و بالا و پایین کنید.

–  اجازه دهید مقداری آب وارد کولر آبی شود و منتظر قطع شدن آب توسط شناور باشید.

–  بهترین میزان آب لازم در کولر آبی مقداریست که نه از کولر سرازیر شود و نه سطح آب کم باشد.

۷٫ عایق کردن کولر

جهت افزایش ۳۰ درصدی راندمان کولر آبی در روزهای گرم تابستان بهتر است از یک سایه بان حصیری یا فوم مخصوص استفاده کنید تا کولر در سایه به کار خود ادامه دهد و از تابش مستقیم خورشید در امان باشد.

راهنمای سرویس کولر آبی

اقدامات نهایی برای کولر آبی

بعد از بررسی تمام اتصالات، رسوب زدایی و شستشوی کولر، باید تمام قسمت هایی را که نیاز به روغن کاری دارند روغن بزنید. در صورتی که رنگ قسمت‌هایی از بدنه کولر پریده باشد، باید آن را ترمیم کنید و با رنگ این سطوح را بپوشانید؛ زیرا همین پریدگی رنگ هم موجب زنگ زدگی بدنه خواهد شد.

بعد انجام تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، صبر کنید تا کولر آبگیری کند. بعد از این که تشتک کولر پر شد، پمپ آن را روشن کنید. تمامی قسمت های کولر را بررسی کنید تا آب به‌خوبی به پره‌ها منتقل شود. لوله انتقال آب را بررسی کنید که نشتی نداشته و آب را بدون مشکل منتقل کند. شناور را هم کنترل کنید تا ورود آب را به داخل کفی، به موقع قطع و وصل کند.

پوشال های روی دریچه را کامل خیس کنید و دریچه ها را ببندید. کنترل کنید که آب به خوبی روی دریچه ها پخش می شود یا نه. در صورتی که آب تمام سطح دریچه را پوشش نداد، دریچه را باز کرده و پوشال ها را کمی جابجا کنید.

برای این‌که مانع ایجاد رسوب در کولر شوید، محصولاتی با عنوان رسوبگیر در بازار عرضه می شوند که ظاهری شبیه توپک و یا قرص دارند. این محصولات را داخل تشتک کولر قرار دهید و خواهید دید فرایند ایجاد رسوب در کولر به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

با انجام تمام این مراحل می توانید کولر را روشن کنید و خواهید دید که کولر به خوبی کار می کند و باد خنکی از آن خارج خواهد شد.

راهنمای سرویس و تعمیر کولر آبی

علت پرتاب آب از کولر آبی چیست؟

یکی از مشکلاتی که خیلی زیاد به وجود می آید و ممکن است خودتان هم آن را تجربه کرده باشید، پرتاب آب از کولر آبی است.

گاهی اوقات ممکن است وقتی کولر را روشن می کنید، آب از آن پرتاب شود و از این موضوع تعجب کنید. در این حالت باید سریعا لوله های آب که به روی پوشال ها ریخته می شوند را بررسی کنید، چون ممکن است این لوله ها دارای سوراخ باشند و این موضوع باعث شود که آب آنها داخل پروانه ریخته شود و پروانه هم با سرعت آب را به داخل کانال منتقل کند. البته گاهی اوقات این مشکل به خاطر وجود رسوب زیادی در کولر است که با رسوب گیری کولر آبی این مشکل حل خواهد شد.

قیمت تعمیر و سرویس کولر آبی به چه مواردی بستگی دارد؟

قیمت سرویس کولر آبی که به صورت مبلغ ثابتی است تنها برای آماده سازی کولر انجام می شود. از این رو قیمت سرویس کولر آبی به صورت ثابت است و باید بدانید که هزینه سرویس کولر آبی شامل خرید پوشال و یا لوازم دیگر نمی شود.

چنانچه در هنگام سرویس  نیاز به تعویض و تعمیر قطعات باشد، این هزینه به صورت جداگانه محاسبه می شود. در صورتی که نیاز به شستشو و رفع پوسیدگی کف کولر باشد، قیمت سرویس کولر آبی تغییر خواهد کرد. تعویض برزنت کولر، تعویض کف، تعویض یا تعمیر موتور و تعمیر یاتاقان توسط سرویس کاران انجام و مبلغ اضافی روی هزینه سرویس کولر آبی محاسبه می شود.

خرید قطعات تعویض شده بر عهده مشتری است و در صورت تمایل توسط سرویس کار کولر انجام خواهد شد. همه سرویس دهنده ها موظف هستند در قبال خرید قطعات اضافی، فاکتور معتبر ارائه دهند.

همانطور که می دانید مهمترین قسمت در کولر آبی موتور کولر آبی است. در واقع قیمت تعویض موتور کولر آبی به قیمت موتور کولر آبی یا قیمت تعویض تسمه کولر بستگی دارد. قیمت تعویض موتور کولر بر اساس توان مصرفی کولر متفاوت است. دستمزد تعویض موتور کولر بر اساس نرخ اتحادیه باید تعیین و اعلام شود.

قیمت سرویس و راه اندازی انواع کولر آبی
نوع خدمات دستمزد (تومان)
هزینه سرویس و راه اندازی کولر آبی ۱۵۰٫۰۰۰ الی ۲۵۰٫۰۰۰
هزینه تعویض پوشال ۵۰٫۰۰۰ الی ۱۰۰٫۰۰۰
هزینه تعویض موتور ۸۰٫۰۰۰ الی ۱۳۰٫۰۰۰
هزینه تعویض یاتاقان ۸۰٫۰۰۰ الی ۱۲۵٫۰۰۰
هزینه تعویض برزنت ۶۵٫۰۰۰ الی ۹۰٫۰۰۰
هزینه تعویض کف کولر ۹۰٫۰۰۰ الی ۱۲۰٫۰۰۰
هزینه شستشوی کف کولر ۵۰٫۰۰۰ الی ۹۰٫۰۰۰
هزینه نصب سایه بان ۱۲۰٫۰۰۰ الی ۱۸۰٫۰۰۰
هزینه تعویض تسمه کولر ۴۰٫۰۰۰ الی ۶۵٫۰۰۰
هزینه تعمیر پوسیدگی کف کولر ۸۰٫۰۰۰ الی ۱۱۰٫۰۰۰
هزینه نصب و راه اندازی کولر آبی ۲۰۰٫۰۰۰ الی ۳۰۰٫۰۰۰

ترفندهای سرویس کولر آبی

*  شیلنگ آب کولر‌ها اگر از نوع نامرغوب باشد، در آفتاب خشک شده و بعد از مصرف کوتاه، پاره خواهد شد. نوع مرغوب شیلنگ آب کولر به شیلنگ یخچالی معروف است. اگر سیستم گردش آب به درستی در کولر انجام شود و پوشال ها کاملا خیس شوند، کولر خنکای بیشتری تولید می کند و انرژی کمتری را هدر می دهد. بنابراین یکی از مهم ترین معیار‌ها برای استفاده بهینه از کولر، توجه به همین شیلنگ است.

*  برای باز کردن درپوش کناری کولر، درپوش را از محل مخصوص گرفته و به طور عمودی به طرف بالا بکشید، سپس درب را به طرف خارج کشیده آن را بیرون بیاورید. حتما درپوش ها را تمیز کنید تا منافذ آن باز شود.

*  برای اطمینان از سلامت پمپ آب و موتور کولر زمانی که آب کولر تخلیه شده است، از کسی که پای دکمه قطع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه ها را بزند. اگر قطه ای کار نمی کند معمولاً ارزش تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن بهتر است تعویض شود.

*  تسمه گرداننده توربین باید در حالت تعادلی باشد. یعنی نه خیلی سفت و محکم که به موتور کولر فشار وارد کند و نه چندان شل باشد که موتور دچار گیرپاژ شود. در صورتی که تسمه از حالت نرمال خود خارج شده و از اطراف آن نخ بیرون زده لازم است آن را تعویض کنید.

*  واترپمپ را باز نموده و بعد از تمیز کردن رسوب آب از روی آن، روغن کاری کرده و در جای خودش نصب نمایید. تشتک تحتانی را پر از آب کرده، واترپمپ را روشن کنید و اطمینان حاصل نمایید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است.

*  چنانچه محور موتور لقی دارد می توانید با استفاده از واشر مخصوص، لقی آن را بگیرید. البته لقی کم اشکالی ندارد.

*  شناور را طوری تنظیم نمایید که آبی از تشتک یا دریچه اطمینان به بیرون نریزد.

*  شناور کولر های قدیمی یا به صورت دو قطعه پلاستیک زانویی شکل بودند که با یک پیچ تنظیم به هم متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا به صورت یک میله فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند. اخیراً شناوری را به بازار معرفی شده است که مشکلات شناورهای قدیمی را ندارد و بر روی خود حباب پلاستیکی از عدد ۱ تا ۸ مدرج شده و می توان اندازه آب داخل کولر را با گرداندن حباب به خوبی تنظیم کرد.

*  الان نوبت آن است که فلکه آب کولر را باز کنید تا از سلامت شناور کولر اطمینان حاصل کنید. با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ببینید که عمل قطع آب صورت می پذیرد یا خیر. اگر آب به درستی وارد کولر نمی شود یا عمل قطع به طور کامل انجام نمی شود شناور می بایست تعویض شود.

*  پس از کنترل شناور نوبت به بستن مجدد شیر تخلیه و آبگیری کولر است. حتماً پس از بستن شیر تخلیه از زیر کولر آن را کنترل کنید که چکه نداشته باشد. اگر شناور درست تنظیم شده باشد سطح آب می بایست یک سانتیمتر پایین تر از حداکثر ارتفاع شیر تخلیه متوقف شود، در غیر این صورت باید شناور را درست تنظیم کنید. ضمناً دقت کنید که سطح کولر نسبت به زمین باید تراز باشد. یعنی کولر به گونه ای واقع شده باشد که آب در یک طرف آن جمع نشود.

*  پس از آبگیری کولر پمپ آب را روشن کنید تا از صحت سیستم گردش آب کولر اطمینان حاصل کنید. توری دور پمپ را لازم است قبل از روشن کردن تمیز کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتیمتر فاصله داشته باشد. پس از روشن شدن پمپ آب اتصالات را به دقت کنترل کنید که از جایی چکه نداشته باشد، زیرا یکی از مهمترین دلایل سوختن موتور کولر و پمپ آب، چکیدن آب بر روی بدنه موتورهای الکتریکی است.

*  حالا دو دریچه کناری کولر را ببندید و پمپ آب را به اضافه موتور کولر روشن کنید تا یک بار عملیات کامل داخل کولر را ببینید. گاهی اوقات آبی که از بالا روی پوشال ها می ریزد، به جای آن که از پایین تخلیه شود از وسط پوشال منحرف شده و بر روی توربین هوا یا پمپ آب است که عملیات کولر را مختل خواهد کرد.

*  در صورتی که مشکلی مشاهده نشد و صدای کارکردن قطعات و موتور طبیعی بود، آخرین دریچه را نیز ببندید. قبل از بستن آخرین دریچه مطمئن شوید که درب جعبه تقسیم برق داخل کولر به درستی بسته شده است.

سوالات متداول
  • آیا پوشال کولر باید هر تابستان تعویض شود؟
    پوشال های کولر آبی پس از مدتی به مرور رسوب و گرد و خاک گرفته و محیط مناسبی برای تولید و رشد باکتری ها و قارچ ها است. این باکتری ها و قارچ ها در طول فصل پاییز و زمستان بین بافت های پوشال کولر بوجود آمده و در فصل بهار و تابستان هنگامیکه آب روی پوشال ها جاری می شود بوی نامطبوعی از پوشال های کولر استشمام می شود، بنابراین در جواب به اینکه آیا پوشال کولر باید هر سال تعویض شود باید گفت: بهتر است که سالیانه و البته با توجه به کیفیت پوشال قبلی و آب شهر نسبت به تعویض آن اقدام شود.
  • چرا سرویس کولر آبی در زمستان اهمیت دارد؟
    گرانترین قطعه کولر آبی، موتور یا همان دینام کولر است که مدت طولانی در طول سال خاموش است و در معرض گرد و غبار، برف و باران روی پشت بام قرار دارد، بنابراین اساسی ترین کار برای سرویس کولر آبی در زمستان این است که موتور را جدا کنید و در جایی به دور از گرد و غبار بگذارید تا زمانی که قصد دارید سرویس کولر آبی برای تابستان را انجام دهید، موتور را سر جای خودش قرار دهید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;