آمارهای مسکن/ جوسازی یا واقعیت؟

تاسیسات نیوز:  اخیرا دو نهاد رسمی شامل بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بعد از هشت ماه سکوت معنا دار و بعد از فروکش کردن تورم لجام گسیخته مسکن و به محض نزولی شدن قیمت ها، با انتشار آماری ، سعی در دادن تنفس مصنوعی به این بازار داشتند. با وجود تلاشهای دولت برای مهار بازار وحشی مسکن ، نهادهای رسمی انتشار آمار، آمارهایی را منتشر کردند که گویا در صدد خنثی کردن اقدامات دولت هستند.
مجید گودرزی کارشناس مسکن در این باره گفت: حداقل در بخش آمارهای مسکن، این آمارها با واقعیت بازار مسکن اختلاف زیادی دارد و بنظر می رسد منبع این آمارها نه منابع رسمی ، بلکه احتمالا قیمتهای صوری و ساختگی پلتفرمهایی مثل دیوار و شیپور باشد. معاملات غیر رسمی و قولنامه آیی هم بر چالش آمارهای رسمی می افزاید . چرا که این معاملات در هیچ منبع رسمی منعکس نمی شود و کم نیستند معاملاتی که در هیچ کجا ثبت نمی شوند. بطور قطع آمارهای رسمی مسکن کاذب و غیر قابل استناد است.
او افزود: بیم آن می رود که ضعف آماری در سایر بخش ها هم وجود داشته باشد و آمارهای رسمی فاقد منابع مستدل و موثق باشند. شاید بشود گفت برای توجیه نرخ بهره غیر منطقی نیاز به آمار سازی باشد. آمارهای غلط بدون شک منجر به تصمیمات غلط می شود. از سوی دیگر هم اگر این آمارها جهت دار باشند، ممکن است جو روانی و انتظارات تورمی را بالا ببرد و دولت را در رسیدن به اهداف خود ناکام بگذارد و انتظارت تورمی و تشویش اذهان عمومی بیش از تلاشهای دولت رشد کنند.
این کارشناس توضیح داد: به همین خاطر دولت لازم است حداقل یکبار منابع این امارها، ذینفعان این آمارها و اهداف این آمارها را مرور کند. بنظر می رسد این آمارها در همه بخشها دچار اشکال اساسی هستند. بسادگی میتوان با انتشار آمارهای کاذب اقدامات دولت را زیر سوال برد و یا جهت تلاشها را منحرف کرد. حتی مقایسه آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان از آشفتگی و نابسامانی در این بخش ها دارد و اختلافات معنا داری وجود دارد و چنانچه این آمارها با آمار مراکز مستقل مقایسه شود، اختلافات آماری بیشتر می شود. آمارهای رسمی آنقدر اهمیت دارد که دولت و نهادهای ناظر تمام روندها را یکبار بازنگری کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;